Ylipainoinen ?
Eli tyttäreni on 12v 164cm ja painaa 72kg. Onko se ihan järjettömästi ? Pitäisikö hänen laihduttaa ? Hän kyllä harrastaa kilpauintia ja treenit on 6krt viikossa aina 2.30 minuuttia kerrallaan ja jokaisissa hän käy. Eli laitanko hänet laihduttamaan ?
Kommentit (18)
Reilassa meillä kotona ruoka todellakin on koska valmentajalta tulee hyviä ruoka vinkkejä ja niitä noudatamme ja puolet salaattia kyllä lautasella on ja kaikki tulee syötyä. Ruokajuomana toimii maito tai vesi. Karkkipäivä meillä on perjantaisin valmentajan suosituksen mukaisesti koska sillon ei treenejä ole. Tytöllä ei ole ollenkaan viikkorahaa ja tyttö ei tykkää melkein mistään karkeista. Terveydenhoitajakin on sitä mieltä että jokin mättää todella pahasti jos paino ei pysy samassa ja pituutta tule lisää. Olen kyllä aika huolissani tästä.
Kiitos taas uusille vastanneille !
koska kasvaa vielä, energiansaantia ei saa rajoittaa paitsi tyhjät kalorit voi jättää pois, vain karkkipäivänä karkkia ja muita makeita herkkuja. Uimareissuillakin tankataan hedelmillä eikä osteta munkkia kahviosta.
mutta vähennä herkkujen saantia tai vaihda ne parempiin
sipsien tilalle popcornit, harvemmin ja vähemmän karkkia, limut pois ja terveellistä ruokaa
Älä laita, menee vielä överiksi jos liikuntaakin harrastaa noin paljon. Lapsella on murrosikä vielä kesken joten painon ja pituuden suhde todennäköisesti muuttuu vielä kasvun myötä, itse taisin kasvaa 12-vuotiaasta vielä n. 16 cm, eli yläasteelle mennessäni olin 158 ja lukiossa 174. Paino pysyi puolestaan samana ja bmi olikin lukion alussa 15.
Katso mieluummin, ettet osta kotiin hirveesti herkkuja ja että ruoan kanssa tarjoillaan puolet salaattia jne. Laita treenieväiksi jotain terveellistä ettei lapsi käy ostamassa hampurilaista tai suklaalevyä nälkäänsä.
Hedelmillä vaan esim piltillä tai olen välillä tuonut hänelle treenien loputtua juomajugurtin. Joskus tietysti hedelmiäkin ja joskus myös olen kirsikkatomaatteja laittanut joita hän rakastaa .
harjoitusmäärät :O
Jos oikeasti on tuolla treenaamisella noin paljon painoa, niin ehkä tarkkailisin herkkujen syömistä. Ymmärrettävästi tuossa painossa on paljon lihasta, mutta silti kuulostaa paljolta. En laittaisi missään tapauksessa laihduttamaan, kun pituuskasvukin on ehkä vielä kesken, mutta herkkuja tarkkailisin. Sä itse varmasti tiedät parhaiten lapsen ruokavalion ja onko siinä parantamisen varaa.
Meidän 13v tyttö on 170cm/55-57kg, treenaa 3-4krt/vko 2h kerralla.
Itse kun olen täsmälleen saman pituinen ja liikun paljon viikossa 5-6h + arkiliikunnat ja myös käyn punttiksella (esim. käsivarsissa ihan selkeät lihakset ja olkapäät pyöreät lihaksista ym). Painoa on 59 kiloa ja ikää 32 vuotta...
Mun on vaikea kuvitella, että vaikka tyttö ui, hänellä olisi niin paljon lihasta tuon ikäisenä että kroppa olisi ok tuolla painolla. Itse painoin 73 kiloa viimeisillään synnyttämässä. Miten hän oikein syö kun noin paljon kuitenkin kuluttaa?? Missään nimessä ei saa 12-vuotias ryhtyä laihduttamaan, mutta kyllä nyt jotain pitää olla pielessä ruokavaliossa ja sitä voi alkaa keventämään/järkeistämään. Anteeksi, mutta sanon suoraan, että valehtelet jos väität, että vain jotain kirsikkatomaatteja syö...
Nyt kyllä mättää jossain. Jos sinusta äitinä tuntuu oikeasti, että ruokavalio on reilassa, niin kiinnitäpä huomiota siihen mihin tytön viikkoraat (?) kuluu, eli toisin sanoen mitä syö kun silmä välttää? Päätyykö kotimatkalla kioskille karkkia hakemaan tai syökö välipalaksi hamppariaterian tavallisen koulu- ja kotiruoan päälle? Joku nyt oikeasti mättää. Painoa on paljon suhteessa kulutukseen.
Nyt kyllä mättää jossain. Jos sinusta äitinä tuntuu oikeasti, että ruokavalio on reilassa, niin kiinnitäpä huomiota siihen mihin tytön viikkoraat (?) kuluu, eli toisin sanoen mitä syö kun silmä välttää? Päätyykö kotimatkalla kioskille karkkia hakemaan tai syökö välipalaksi hamppariaterian tavallisen koulu- ja kotiruoan päälle? Joku nyt oikeasti mättää. Painoa on paljon suhteessa kulutukseen.
Että vain kirsikkatomaatteja syö vaan treenien jälkeen vähän niitä ennen kuin päästään kotiin ja voin laittaa ruokaa.