Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka olet lapsesi kaveri ennemmin kuin kasvattaja

Vierailija
26.08.2012 |

Haluaisin kovasti oppia ymmärtämään ajatuksenjuoksuasi. Haluaisin tietää, miten ihmeessä kuvittelet tekeväsi lapsellesi palveluksen sallimalla hänelle kaiken, mitä hän keksii haluta. Ymmärrän, että oman lapsen eteen tekee tietysti kaikkensa, mutta en jaksa ymmärtää sitä, että lasta ei opeta pärjäämään ja että kaiken on aina oltava kivaa ja ihanaa lapsen elämässä.

Annan esimerkkejä lasteni koulukavereista:

1) Kouluruokailu. Lapsi ei ole koskaan syönyt sitä, koska äiti on päättänyt niin. Tai oikeastaan lapsi on päättänyt niin, äidille kyllä käy, että lapsi hakee ruokalasta jäätelöä tai juhlapäivinä jälkiruokaa mutta ruokaa ei tarvitse syödä. Koska lapsi ei tahdo.

2) Lapsi ei pidä uskonnosta eikä halua käydä uskonnontunneilla. Ensin äiti yrittää kaikkensa, jotta lapsen ei tarvitse sinne osallistua (miksi ei voisi tehdä sillä tunnilla vaikka matikan tehtäviä?), sitten eroaa kirkosta ja tadaa, lapsi ei osallistu uskonnontunneille. Paitsi yläasteella kun tuli kiva uskonnonope luokanvalvojaksi. Silloin lapsi sai osalistua ja rippikoulunkin kävi.

3) Lapsi ei ui. Siis koulun kanssa. Hänen ei tarvitse. Syynä oli aluksi allergia mutta se menetti merkitystään, kun kuitenkin lapsi kävi uimassa äitinsä kanssa kouluajan ulkopuolella. Sitten se oli vain vanhemman päätös. Lapsi ei myöskään juokse, kun se hengästyttää. Äiti kirjoittaa lupalappuja liukuhihnalta liikuntatunneilta poissaoloon. Kun liikunnasta tuli nelonen, äiti aloitti taistelun siitä, että lapsi saisi suorittaa liikunnan nelosen kirjallisena.

4) Kun lapsi urheilupäivänä kastui (satoi), tuli äiti hakemaan lapsensa kotiin tuntia ennen koulupäivän päättymistä. Lapsella oli kurjaa olla märissä vaatteissa. Mitä väliä, vaikka ohjeistukseksi oli annettu sadekelivaatteet. Lapsi lähti kotiin äidin kanssa ja oli siis tässä vaiheessa 15-vuotias.

5) Lapsi valitsi valinnaisaineeksi kotitalouden, mutta ei enää ollutkaan kaveriväleissä muiden valinneiden kanssa. Halusi vaihtaa ja sai luvan vaihtaa käsitöihin. Parin viikon jälkeen ei viihtynyt käsitöissä ja halusi vaihtaa kotitalouteen takaisin. En tiedä, mitä opettaja mietti, mutta pienen väännön jälkeen lapsi vaihtoi takaisin kotitalouteen.

6) Äiti soitti TET-paikkaan ekana aamuna ja ilmoitti, että lapsi tulee hänen luvallaan töihin tuntia myöhemmin (klo 10), koska bussi olisi tullut klo 8.10 ja työ olisi alkanut vasta klo 9. Eihän nyt 15-vuotias voi jaksaa odottaa noin kauaa työn alkamista! Samassa puhelussa ilmoitti, että lapsen pitää päästä klo 14.45,jotta ehtii bussiin.

Voisin jatkaa näitä esimerkkejä loputtomiin. Surullisinta tässä on se, että kyse ei ole vain yhdestä oudosta äidistä, vaan esimerkeissä on useampia lapsia lasten kaveripiiristä.

En ymmärrä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos annatte kavereidenne pompottaa itseänne mennen tullen, ettekä osaa pitää rajoja. Jos kaverini alkaisi (yhden kirjoittajan 14-vuotiaan tavoin) kiukutella siitä, että lähteäkö mukaan risteilylle vai ei, niin... no eihän sellaista kaverien kesken tapahdu.

Luin jostakin aika hyvän määritelmän sille, kuinka vastasyntyneelle ollaan 100% vanhempia, aikuiseksi kasvaneelle lapselle jo 100% kavereita. Jos ei osaa olla yhtään lapselleen kaveri, niin sitten kun lapsi on aikuinen ei jäljellä ole enää koko ihmissuhdetta.

Vierailija
22/24 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaalle ollaan 50-prosenttisesti kavereita ja 50-prosenttisesti vanhempia. Kyllä se sataprosenttinen kaveruus syntyy sitten aikanaan muutamien vuosien kuluessa kun lapsi lähestyy täysikäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella hyvät ja lämpimät välit. Etenkin tytär (21) kertoo minulle paljon asioistaan, reissaamme yhdessä jne. Silti en koe, että olisimme ns. kavereita. Minä olen ja tulen aina olemaan äiti. Hän voi puhua minulle esimerkiksi suhteesta avoimieheensä, mutta minä en avaudu koskaan suhteestani hänen isäänsä samalla tavalla. Kuuntelen vaikka kuinka pitkään hänen juttujaan, mutta en edes kuvittele, että hän jaksaisi kuunnella minun juttujani samalla intensiteetillä. Hän saattaa pyytää neuvoa johonkin ihmisuhdeasiaan ja omien kavereidensa ongelmiin, mutta minä en koskaan kysyä häneltä neuvoa johonkin oman ystäväni pulmaan. Olen häntä kuitenkin 30 vuotta vanhempi ja elämänkokemukseni on toista luokkaa - niin terävä ja ihana nuori nainen kuin hän onkin.

Vierailija
24/24 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella hyvät ja lämpimät välit. Etenkin tytär (21) kertoo minulle paljon asioistaan, reissaamme yhdessä jne. Silti en koe, että olisimme ns. kavereita. Minä olen ja tulen aina olemaan äiti. Hän voi puhua minulle esimerkiksi suhteesta avoimieheensä, mutta minä en avaudu koskaan suhteestani hänen isäänsä samalla tavalla. Kuuntelen vaikka kuinka pitkään hänen juttujaan, mutta en edes kuvittele, että hän jaksaisi kuunnella minun juttujani samalla intensiteetillä. Hän saattaa pyytää neuvoa johonkin ihmisuhdeasiaan ja omien kavereidensa ongelmiin, mutta minä en koskaan kysyä häneltä neuvoa johonkin oman ystäväni pulmaan. Olen häntä kuitenkin 30 vuotta vanhempi ja elämänkokemukseni on toista luokkaa - niin terävä ja ihana nuori nainen kuin hän onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi