Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi työpaikka, pelottava työkaveri.

Vierailija
24.08.2012 |

Vaihdoin työpaikkaa pari viikkoa sitten pakon edessä. Työnantaja teki uudelleenjärjestelyjä ja minulle tuli siirto toiseen pisteeseen.

Periaatteessa osaan työni, mutta tottakai asiat tehdään vähän toisin kuin edellisessä paikassa. Lisäksi työtä on reilusti enemmän, joudun nyt tekemään kahden ihmisen työt, kun ennen tein vain omani.

Uudessa paikassa on ihminen, joka on kaikin puolin hyvin pätevä, nopea ja ehtiväinen. Hän on minua reilusti nuorempi. Hän ei neuvo minua, vaan katsoo vierestä kun teen "väärin" eli eri tavalla kuin hän tekee. Sitten hän luo katseita muihin työntekijöihin tyyliin "tänne se tuli jalkoihin pyörimään, eikä mitään osaa". Joskus hän menee perästä ja tekee juuri tekemäni asian uudelleen omalla tavallaan, mielenosoituksellisesti.

Olen sanonut monesti, että minulla vie aikaa oppia talon tavoille, ja haluan neuvoja, jos teen väärin. Muut neuvovatkin, mutta tämä yksi neuvoo eri lailla (tahallaan väärin?) ja sitten kun joku sanoo minulle, että älä tee noin, tämä "neuvoja" katselee muualle. en ole viitsinyt sanoa, että hän neuvoi eri tavalla.

Muut (pomo mukaanlukien) tuntuvat nuoleskelevan tätä "johtajatyyppiä", joka ei ole johtaja, päinvastoin alimmalla portaalla. Hän osaa kuitenkin tehdä kaikkien työt oltuaan kauimmin talossa.

Kolmen viikon jälkeen olen henkisesti aivan loppu. Olen mielestäni hyvän itsetunnon omaava ja oppivainen ja osaavakin, mutta tuo ihminen saa minut tuntemaan itseni aivan tumpeloksi, joka ei osaa tehdä yksinkertaisintakaan hommaa oikein. Hyvä, etten kahvinkeitto-ohjeita häneltä kysy.

Pomolle on aivan turhaa sanoa mitään. Hän ei puutu asiaan millään tavalla, pyrkii vain pysymään pois tuon jyrän tieltä.

En edes tiedä, miksi tänne avauduin, helpotti kuitenkin kirjoittaa asia ulos. Ahmin juuri itseni ähkyyn ja loppuillasta juon viiniä nollatakseni tämän paskan viikon. Työ on ruumiillisesti hyvin kuormittavaa, ja näköjään myös henkisesti.

Kiitos ja anteeksi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alimmalla portaalla mutta osaa tehdä kaikki talon työt hmm.. Loogista

Vierailija
2/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten työyhteisöt on jotain ihan kamalaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, tiedän tunteen ja tuollaiset tyypit.

Tsemppiä.

Vierailija
4/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tältä henkilöltä. Tee jokaisesta uudesta asiasta itsellesi rautalankaohjeet, jotta voit niihin palata seuraavan kerran. Ei jiitä uudia asioita voi loputtomiin olla. Onko mahdollista kysyä "salaa" pääkonttorilta ohjeistusta sähköpostitse vaikka uusista asioista?

Vierailija
5/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tältä henkilöltä. Tee jokaisesta uudesta asiasta itsellesi rautalankaohjeet, jotta voit niihin palata seuraavan kerran. Ei jiitä uudia asioita voi loputtomiin olla. Onko mahdollista kysyä "salaa" pääkonttorilta ohjeistusta sähköpostitse vaikka uusista asioista?

Itse asiassa tein ensimmäisenä työpäivänä itselleni kirjalliset pikaohjeet (kysyin pomolta pääpiirteet töistä, vaikka minun periaatteessa pitäisi ne tuntea) paperille.

Kun tuota paperia aloin sitten ottaa esille, se oli kadonnut. Ehkä olin heittänyt sen vahingossa roskiin hermostuksissani. Uudelleen en kehtaa samoja asioita kysyä ja myöntää hukanneeni ohjeet. Se on niin noloa.

Vierailija
6/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tein ensimmäisenä työpäivänä itselleni kirjalliset pikaohjeet (kysyin pomolta pääpiirteet töistä, vaikka minun periaatteessa pitäisi ne tuntea) paperille. Kun tuota paperia aloin sitten ottaa esille, se oli kadonnut. Ehkä olin heittänyt sen vahingossa roskiin hermostuksissani. Uudelleen en kehtaa samoja asioita kysyä ja myöntää hukanneeni ohjeet. Se on niin noloa.

ettei vaan tuo työkaveri ole tahallaan pöllinyt ohjeitasi ja heittänyt roskiin?

Vierailija
7/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä pääsin eroon kun totesin vain että mitä sitten jos teenkin näin ja toistin tuota kysymystä. Viittasin esimiehen puheille, jos ei kelpaa. Tämä henkilö halusi aina hyökätä kaikkien uusien kimppuun ja ikäänkuin testata ne. Kyllästyi kun besserwisserisuus ei johtanut mihinkään.

Vierailija
8/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on huono merkki, että saa sut tuntemaan itsesi tumpeloksi. Nyt kannattaa muistaa, että tuo tyyppi on, vaikka olisikin osaava, omalla tavallaan heikko ja huono tyyppi kun on tuollainen jyrä. Yritä pysyä jämäkkänä äläkä ainakaan alistu matelemaan tuon tyypin edessä. Tuo henkilö on lopulta henkisesti aika pieni jos on noin kova taipumus "kyykyttää" muita ja epävarmemmassa asemassa olevia.

Vierailija
9/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on huono merkki, että saa sut tuntemaan itsesi tumpeloksi. Nyt kannattaa muistaa, että tuo tyyppi on, vaikka olisikin osaava, omalla tavallaan heikko ja huono tyyppi kun on tuollainen jyrä. Yritä pysyä jämäkkänä äläkä ainakaan alistu matelemaan tuon tyypin edessä. Tuo henkilö on lopulta henkisesti aika pieni jos on noin kova taipumus "kyykyttää" muita ja epävarmemmassa asemassa olevia.

Kiitos tästä, asia on juuri näin! Tavallaan olen tuon tajunnutkin, mutta nyt kun sen toinen kertoo, uskon sen. Tuo henkilö elää yksin ilman perhettä, luultavasti vanhempiensa kanssa samassa kerrostalossa.

Hän ei katso silmiin, kun hänelle puhuu, vaan välttelee katsetta. Hän vaikuttaa ujolta, ja on kuitenkin melkoinen jyrä. Luulisin, että ainoa asia, jolla hän voi päteä, on työ ja sen millintarkka osaaminen.

Nyt terästäydyn, ja ensi viikolla alan tehdä asioita kysymättä häneltä. Tulkoon sanomaan, jos ei miellytä. En anna kenenkään polkea minua ja ammattitaitoani maahan!

Toivottavasti muistan tämän vielä maanantaina. :)

Vierailija
10/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisit ennemmin kaikki asiat kuten ne sinusta parhaiten luonnistuu ja kehitä omat toimivat rutiinisi. Jos mokaisit hänen silmissään, niin sanoisit vain, että sinähän tässä olet opettanut minua koko ajan... Ala käyttämään hänen omaa käytöstään häntä itseään vastaan pikkuhiljaa ja muista sanoa noita juttuja erityisen tiuhaan silloin kun esimies on kuuloetäisyydellä, välitti hän (esimies) siitä tai ei.

Vierailija
11/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap sanonut, että pomo ja muut nuoleskelevat tätä besserwisseriä? Ei silloin pomolle auta mitään näyttää.

Mullakin on tuollainen työkaveri. Onneksi ollaan usein eri vuorossa. SAmassa vuorossa kahdestaan ollessa ei paljon ole toisillemme asiaa.

Vierailija
12/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkitietäjiä ja -osaajia on ihan liikaa. Kaiken huipuksi ne ei yleensä itse tee mitään, kunhan kyttäävät toisten tekemisiä. Älä ole tietääksesikään, etenkään jos se on nuorempi ja ravintoketjun alapäässä.

Vierailija
13/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et anna huonokäytösiselle työkaverille valtaa itseesi. hakeudut sellaiseen seuraan missä viihdyt parhaiten ja olet mahdollisimman vähän tyypin kanssa tekemisissä, ainoastaan isossa porukassa yms. Suhtaudu häneen ystävällisesti ja sanot kiitos neuvoista, mutta olet mahdollisimman vähän tekemisissä ja annat itsellesi aikaa kasvaa uuteen työrooliisi. Kun jaksat sinnitellä, huomaat vaiheen menevän ohi ja kun olet rauhassa oppinut uudet tehtävät, ei ylimieliset katseet yms. haittaa. Yritä olla reagoimatta millään tavalla ja kysy neuvoa muualta. Tsemppiä! Työyhteisöön mahtuu monenlaista, muista arvostaa itseäsi ja antaa itsellesi aikaa. Halpamaista käytöstä ja asiatonta käyttäytyä noin silloin kun toinen on uutena yhteisössä.Tsemppiä! Häntä pystyyn ja älä vajoa samalle tasolle vaan luo oma hyvä tasainen arki työhösi ja seiso jaloillasi kuin puu, joka ei heilahdu muiden puhalluksesta. PIdä asialline ja jämäkkä linja ja keskity työtehtävien opettelemiseen. Olen varma, että puolen vuoden j´älkeen tilanne on aivan toinen.

Vierailija
14/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista!

Meitä on työyhteisössä tällä hetkellä vain neljä yhteensä. Kaikkien kanssa olisi tultava toimeen. Tiedän, että jos sivuutan tuon kiusaajan, hän tekee elämästäni helvettiä. Tuosta työpaikasta on joutunut aika monta ihmistä lähtemään hänen takiaan, vaikkeivät sitä julkisesti myönnä. Ovat keksineet jonkin muun selityksen lähdölleen. Tuo ihminen on niin vahva, että kukaan ei uskalla ääneen sanoa pelkäävänsä häntä. Hän kuitenkin näyttää kaikille vitsikästä ja reipasta naamaa.

Vierailija
15/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin, joten toivon, että saat muut työntekijät pian puolellsi, että teillä olisi rennompi meininki, ja se teini voi vetää rauhassa niitä herneitä nenäänsä.

Vierailija
16/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapas yhteyttä luottamusmieheen,jos kyseisen ihmisen käytös ei ala muuttua.Kun luottamusmies puuttuu asiaan,loppuu tuommoinen kukkoilu lyhyeen.Jos teillä ei ole luottamusmiestä,niin kerro työsuojeluvaltuutetulle.Jos ei ole sitäkään,niin sitten yhteys ammattiliittoon.Älä hypi sen ihmisen pillin mukaan,vaan ajattele omilla aivoillasi ja työskentele omalla tyylilläsi,lopputuloshan on aivan sama! Nyt tsemppiä! Älä pelkää sitä ihmistä suotta;omaa epävarmuuttaan se vain tuollaisella käytöksellä osoittaa. Tyhmä mikä tyhmä. :-)

Vierailija
17/17 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä sinusta nyt pelottava tyyppi on niin kapeakatseinen, että luulee olevan vain yksi tapa tehdä asioita oikein. Jos hän kuolisi, kukaan ei jatkaisi työn tekemistä samalla tavalla kuin hän...ja silti työt tulisivat tehdyksi.

Hän on oikeasti epävarma ja siksi yrittää sinusta yliotetta. Aikanaan varmasti luovuttaa kun huomaa, ettei sinuun tehoatyhmät oikomiset ja silmäilyt muihin. Ota reilusti oma tilasi työyhteisössä ja ole ylpeä omasta osaamisestasi. Näin tämä tyyppi jää omaan arvoonsa.