Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä kaveriani (lapsen ruoka-asiaa)

Vierailija
16.08.2012 |

Heillä on 2½ vuotias lapsi, lapsi ei ole ikinä syönyt muuta kuin purkkiruokaa. Ja kyse ei ole siitä ettei heillä jaksettaisi/viitsittäisi tehdä itse ruokaa, aikuiset syövät ihan peruskotiruokaa päivittäin (jauhelihakastiketta, makaroonilaatikkoa, karjalanpaistia, lohikeittoa yms yms). Mutta lapselle tarjotaan aina niitä pilttipurkkeja. Kuulemma sen takia kun niissä on ikäsuositus 1-3v, niin 3 vuotiaaksi asti niitä syöttävät. Ja stressaa jo nyt siitä että voisiko niitä purkkeja syöttää vielä sen 3 vuoden jälkeen, niin ei tarvitsisi laskeskella vitamiineja jne että lapsi saa niitä oikean määrän tavallisesta ruuasta.

En oikein vaan ymmärrä. Ainoa "tavallisen" ruuan maistiainen mitä lapsi on saanut, oli tänä kesänä vesimeloni ja mansikkaa. Eikö tuon ikäisen olisi muutenkin hyvä jo opetella syömään ihan pureskeltavaa ruokaa? Meillä taas on 11kk vauva jo pääosin samalla ruualla meidän kanssa ja kaverini kyllä varmasti ihmettelee sitä yhtä suuresti kuin minä heidän toimintaansa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on rahaa ostaa erikseen kaikki ruuat lapselle. On niissä purkkimuonissa varmasti vähemmän esim. suolaa kuin kotiruuassa. Ja eikös ne ole rakenteeltaankin jo aika karkeita tuossa vaiheessa?

Vierailija
2/6 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkurilan Prismassa oli kerran tälläinen pariskunta, joka riiteli siinä purkkihyllyllä. Mies oli sitä mieltä että se lapsi voisi syödä jo tavan ruokaa kun kalliiksi tulee purkit, mutta naisen mielestä saa vitamiinit yms. paremmin purkkiruuasta. Lapsi oli varmasti lähempänä kahta kuin yhtä vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä jo isompia paloja tuon ikäisten purkeissa, mutta nekin on kyllä ihan pehmeää mössöä silti... Ei siinä paljoa pureskeltavaa tule. Ja kyllä meilläkin 2v lapsi syö JOSKUS noita purkkeja, esim. reissuun ne on helppo ottaa mukaan.

Vierailija
4/6 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin ekan lapsen kohdalla monella menee yli tämä "vitamiinihysteria" jota vielä neuvolassa lietsotaan. Vanhemmat oikeasti kuvittelevat, että ne purkkiruuat ovat terveellisempiä vaikka niihin lisätään kaikenlaisia aineita säilyvyyden ja värien takia.

Vierailija
5/6 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on yleensä jonkinlaisesta ihmeellisestä uskomuksesta, että lapsen ruokinta on jotain rakettitiedettä, ja normaalilla kotiruoalla on tosi vaikea saada olevinaan kaikki ravinteet tasapainoon niin että lapsi kasvaa terveenä. Ja sitten uskotaan, että ne purkkiruoat on jotain tieteellisesti formuloitua täysravintoa joka on optimaalista ravintoa, ja jolla voi siis suojautua kauheilta ongelmilta jotka vaanivat jos itse uskaltaa alkaa lapsen ravitsemusta suunnittelemaan.

Olen aina itse ihmetellyt näitä - ja niitä on tuttavapiirissäni pari. Onhan ihmislaji säilynyt ja hyvin pärjännyt ennen purkkiruoan keksimistäkin, ei siitä lapsen ruokinnasta ole yhtäkkiä tullut niin vaativaa että vain jonkun jättifirman asiantuntijat osaavat koostaa sopivan ruoan. Itse en edes usko noiden valmisruokien paremmuuteen muutenkaan ja meillä on päinvastoin niitä käytetty vain tosi vähän.

Vierailija
6/6 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on taas tätä, että ei uskalleta luottaa omaan arkijärkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi