Apua haluttomuuteen?
Tilanne on se, etten tunne minkäänlaista seksuaalista halua. En halua seksiä, en edes mieti seksiä. Meillä kaksi pientä lasta. Nuorempi 1,5 vuotias ja imetänkin vielä. Siinä varmaan suurimmat syyt. Tunnen olevani vain äiti. En nainen tai vaimo. Haluttomuus alkoi jo raskausaikana.
Voisin elää hyvin ilman seksiä, mutta miehelleni tämä ymmärrettävästi on ongelma. Itsekin kyllä haluaisin haluta. Ymmärtääkö kukaan?
Mistä saada apua ongelmaan? Voiko tämä olla hormonaalista? Hakeudunko gynekologille vai minne? Näkisin niin, ettei ongelma ole parisuhteessamme vaan minussa itsessäni.
Kommentit (5)
Gynekologi varmaan on hyvä paikka aloittaa. Voi olla että ensimmäiseksi neuvovat lopettamaan imetyksen?
No mutta, minulla oli vähän samanlainen tilanne kun imetin esikoista (imetin häntä muuten melkein kolmivuotiaaksi asti). Seksi ei oikein kiinnostanut yhtään, oli pitkään synnytyksen jälkeen vähän kivuliastakin ilman mitään erityistä syytä, ja mies alkoi olla jo aika rasittava, kun hän taas ei tuntunut kestävän ilman seksiä eikä toisaalta myöskään ollut tyytyväinen siitä huonosta sääliseksistä. Voi olla että sinulla on enemmän kiireitä mitä minulla silloin, eli joku väsymyskin voi olla tekijä, minulla ei sellaista syytä juurikaan ollut.
Jos haluaisit haluta, niin kuin minäkin halusin, niin kokeile että ihan ajattelemalla alat ajatella seksiä. Alat tehdä asioita, joita olet ennen tehnyt mutta nyt äitiroolissa et jostain syystä tee. Mulla se oli meikkaaminen, vähän hulppeammat suihkut ja musiikin kuuntelu, tanssiminenkin. Välttämättä sellaiseen ei mene yhtään enempää aikaa kuin muutenkaan, oleellista on alkaa muuttaa sitä omaa ajatusmaailmaa. Vaikka seksi ei sillai kiinnostanut eikä tullut mieleen automaattisesti, aloin kuitenkin päivän mittaan aina välillä miettimään itsekseni jotain vähänkään kiihottavaa ajatusta. Jos mies oli saatavilla, koskettelin häntä enemmän kuin ennen. Luin netistä ja kirjoistakin kaikenlaisia eroottisia juttuja. Aloin treenaamaan lantionpohjalihaksia myös.
Päätin myös alkaa itse tehdä aloitteet seksiin. Meillä oli vähän sellainen tilanne, että seksiä harrastettiin vakiomäärä, kiinnosti tai ei. Ja aina kun ajattelin, että ei kiinnosta mutta silti tässä makaan, se ajatus seksistä valui kauemmas. Kun päätin, että teen itse kaikki aloitteet (ja sovin miehen kanssa että hän ei tee niitä enää), alkoi tapahtua. Samalla päätin, että jos seksin aikana tuntuu yhtään miltään, niin todella tartun siihen tunteeseen, enkä niinkään huomioi niitä hetkiä kun ei tunnu miltään. Huomasin, että pystyn aika paljon itse määrittelemään jopa miltä mikäkin tuntuu, pystyn ihan hetkessä lopettamaan yrittämisen ja seksitä nauttimisen, huokaista syvään ja välittömästi tulee sellainen olo että hohhoi, pitäiskin muuten ikkunat pestä, mitä ihmeen roplaamista tämäkin taas on, ihan sama mitä mies teki samalla hetkellä tai miltä se juuri sekunti aiemmin oli tuntunut. Vastaavasti pystyin myös keskittymällä voimistamaan kaikenlaisia tuntemuksia paremmiksi.
No, yhdessä tämä, että keskityin seksiin ja erityisesti se, että aloin tehdä itse aloitteet seksiin, niin kiinnostus seksiä kohtaan alkoi kasvaa tosi nopeasti.
Hormooneista se johtuu!! Itselläni oli samankaltaista haluttomuutta raskausaikana ja pitkälle synnytyksen jälkeen, kunnes keksin sen "ihmeparannuksen". Se on nimittäin runsas liikunta! Mielellään punttitreeni! Painoharjoittelu nostattaa teatosteronitasoa, joka taas saa aikaan seksihaluja. Samalla myös testosteronihormoni helpottaa rasvan palamista kropasta;)
Mut ihan oikeasti on kokeilemisen arvoinen juttu, uskon että jo kuukauden aikana muutoksn haluissa huomaa ihan selkeästi!
eikä helpottanut vuosien kuluessa. Jopa aloin karttamaan miehen kosketusta seksin pelossa. Jätin e-pillerit pois ja halut palasi....ihanaa ollut viimeiset 2kk
Haluton olen minäkin. Pieniä lapsia ei ole ja olen tyytyväinen elämääni. Halut ovat kadonneet ihan tyystin, ajattelinkin varata ajan lääkäriltä josko hormooneissa on vikaa. Haluan selvittää sen ensin. Olen rauhassa antanut ajan kulua ja yli puoli vuotta on kulunut ja mitään muutosta ei ole tapahtunut. Olemme tehneet mieheni kanssa matkoja ja elämä on aika stressitöntä eli siinäkään ei ole vikaaa.
Gynekologin juttusille ensin ja ota aikaa itsellesi, sun kohdalla on aika luonnollista, että kun on ruuhkavuodet ja imetys niin hormoni myllerrys on päällä.