Uskovaiset, alkoholinkäytöstä
Mikä on sinun uskovan ihmisen suhde alkoholiin. Käytätkö itse ja kuinka paljon? Sallitko muiden käyttävän? Onko esim. juhlissa alkoholi sallittu? Miten perustelet kantasi?
Kommentit (21)
avata viinipullon. Mutta koskaan en juo niin, että kontrolli menee. Enkä riippuvuuksia halua kehittää.
Oli Jeesuksen aikana prosentteja vähän tai paljon, niin Raamatussa sanoataan, että viini tehtiin "ihmiselle iloksi".
Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno. Eli siis juopuminen kielletään, ei juominen. Jeesukenkin aikana juotiin viiniä.
Periaatteessa siis voisin juoda alkoholia, mutta koska asumme Suomessa, jossa suhde alkoholiin on todella ongelmallinen monella, en juo ollenkaan.
Olen asunut Israelissa ja Saksassa, missä uskovaiset juovat juopumatta. Heidän kanssaan minulla ei ollut mitään ongelmaa juoda ruuan kanssa viiniä. Mutta Suomessa olen absolutisti.
Oma kulutukseni vaihtelee 2-6 annosta viikossa. Otan joskus lasillisen illalla rentoutuakseni, hyvän ruoan kanssa perjantaisin, saunan jälkeen.
Raamatuntulkintani mukaan alkoholi ei sinänsä ole paha asia vähän niinkuin raha sinänsä ei ole huono asia - hyvä renki, huono isäntä.
Raamatussa alkoholista puhutaan lääkkeenä ja lohdukkeena (Saarnaaja, Paavalin kirje Timoteukselle) ja juhlajuomana (Kaanaan häät). Sellaiseksi se minusta sopiikin.
Örveltämisen Raamattu tuomitsee monessa kohtaa.
itse absolutisti. Periaatteessa en ole juomatta vain sen takia, että olen uskovainen, mutta koen silläkin olevan asiaan jonkinlaista yhteyttä. Toki sallin muiden käyttävän, ei ole minulle mikään ongelma.
itse absolutisti. Periaatteessa en ole juomatta vain sen takia, että olen uskovainen, mutta koen silläkin olevan asiaan jonkinlaista yhteyttä. Toki sallin muiden käyttävän, ei ole minulle mikään ongelma.
Vai onko raittius mielestäsi muuten vain parempi valinta uskovaiselle?
ap
pahaa on se, mitä jotkut tekevät alkoholin takia. Juovat liikaa, loukkaavat muita, tuhlaavat ruokarahat, joutuvat onnettomuuksiin, alkavat rähinöidä jne.
Mun puolestani sellaiset ihmiset saavat käyttää alkoholia, jotka pystyvät tekemään sen ilman noita ikäviä seurauksia - mutta kaikki eivät pysty, ja minä en voi tietää, kuka pystyy ja kuka ei. Siksi minun pitää olla varovainen siinä kenen nähden itse juon ja kenelle tarjoan. En saa saattaa heikompaa kiusaukseen.
Niinpä voin ottaa lasin tai pari kotona tai varmaksi tietämässäni seurassa, mutta isommissa juhlissa työpaikalla tai suvussa en viinaa tuputa ja jos tiedän, että seurassa on joku, jolla on vaikeuksia, en härnää kohtaloa lipittämällä hänen edessään itsekään.
Vai onko raittius mielestäsi muuten vain parempi valinta uskovaiselle?
ap
että Raamattu ehdottomasti kieltäisi (siveellisen) juomisen. Ennemminkin juurikin niin, että se on vain parempi valinta uskovaiselle.
ei siinä alkoholissa sinänsä mitään pahaa ole pahaa on se, mitä jotkut tekevät alkoholin takia. Juovat liikaa, loukkaavat muita, tuhlaavat ruokarahat, joutuvat onnettomuuksiin, alkavat rähinöidä jne.
Mun puolestani sellaiset ihmiset saavat käyttää alkoholia, jotka pystyvät tekemään sen ilman noita ikäviä seurauksia - mutta kaikki eivät pysty, ja minä en voi tietää, kuka pystyy ja kuka ei. Siksi minun pitää olla varovainen siinä kenen nähden itse juon ja kenelle tarjoan. En saa saattaa heikompaa kiusaukseen.
Niinpä voin ottaa lasin tai pari kotona tai varmaksi tietämässäni seurassa, mutta isommissa juhlissa työpaikalla tai suvussa en viinaa tuputa ja jos tiedän, että seurassa on joku, jolla on vaikeuksia, en härnää kohtaloa lipittämällä hänen edessään itsekään.
Itse tosin olen huomannut, että käytän joskus liikaa alkoholia, koska se on ollut lapsuudessani niin suuri tabu ja nyt minulla on "lupa" (oma) juoda.
Alkoholissa ei mitään vikaa, kunhan osaa käyttää kohtuudella. Joihan Jeesuskin viiniä.
Olen ev-lut. liberaali uskovainen. En koe Raamatun kieltävän juomista, ainakaan ehdottomasti se ei sitä kiellä sillä sieltä löytyy mm. ohjeita antaa viiniä murheelliselle, Paavali kehottaa Timoteusta käyttämään viiniä eikä pelkästään vettä vatsansa vuoksi, ja Jeesus jopa muutti kunnon juopottelujuhlassa veden viiniksi jotta jo juopuneet häävieraat saa juoda lisää eikä iske ikävä laskuhumala kesken juhlan.
Toki varsinkin Paavalilta löytyy myös kehotuksia kohtuuteen ja juoppouden torumista, koska onhan tunnettua että isommasta juopottelusta seuraa velttoa ja huonoa elämää ja monenlaisia syntejä, esim. helposti lankeaa seksuaaliasioissa juopotellessaan.
Minä käytän alkoholia ilman mitään tiukkoja rajoja itselleni, sen mukaan mitä mieli tekee. Ei tee kovin usein mieli mutta voin juoda vaikka 5 annostakin joskus juhlissa ilman omantunnontuskia. Ja joskus lasin viiniä ruoan kanssa ravintolassa. En ole ikinä tehnyt alkoholin takia mitään tekoja mitä en voisi tehdä selvinkinpäin hyvällä omallatunnolla.
Jos saarnaajan tekee mieli viiniä, niin parempi ottaa lasillinen kotona kuin keskustan baarissa?
ap
Jos saarnaajan tekee mieli viiniä, niin parempi ottaa lasillinen kotona kuin keskustan baarissa? ap
Mikä näissä tekee eron?
Oletteko sitten myös sitä mieltä, että seurakunnan paimen ei saa ottaa julkisesti? Jos saarnaajan tekee mieli viiniä, niin parempi ottaa lasillinen kotona kuin keskustan baarissa?
ap
vapaasti keskustan baarissa. Mutta minä olenkin luterilainen, tiedän että vapaissa suunnissa suhtauduttaisiin moiseen menoon erittäin paheksuvasti.
toiselle ihmiselle, jolle alkoholi voi olla ongelma.
Jos saarnaajan tekee mieli viiniä, niin parempi ottaa lasillinen kotona kuin keskustan baarissa? ap
Mikä näissä tekee eron?
kun auktoriteettihahmo juo julkisesti, vaikka vain sen yhden lasin viiniä, sitä voi joku seurakuntalainen katsella että "kun tuokin niin saan minäkin". Ja sit jos sillä katselijalla on ongelma, tämä auktoriteettihahmon antama "oikeutus" pahentaa sitä.
Tavallisen mattimeikäläisen, uskovaisenkaan, joka ei ole "veljensä vartija", ei ehkä ole pakko kantaa tämmöistä vastuuta lähimmäisistään, mutta mielestäni seurakunnanpaimenen pitäisi.
"Älkää juoko sitä viiniä mistä paha meno tulee", käsittäisin tuon niin että siinä kielletään juovuttavien juomien käyttö.
Ja tämä tuon "pahan menon" vuoksi, joka siitä saattaa tulla. Kukaan ei voi tietää kokeilematta onko alkoholi juuri minulle ongelma joten minusta siitä olisi parempi pysyä erossa.
"Älkää juoko sitä viiniä mistä paha meno tulee", käsittäisin tuon niin että siinä kielletään juovuttavien juomien käyttö.
Ja tämä tuon "pahan menon" vuoksi, joka siitä saattaa tulla. Kukaan ei voi tietää kokeilematta onko alkoholi juuri minulle ongelma joten minusta siitä olisi parempi pysyä erossa.
niin miksi sitten Jeesus ja ainakin osa apostoleista nauttivat viiniä? Olivatko he vaarallisia toisten harhaanjohtajia, jotka esimerkillään johtivat heikkoja alkoholismiin?
Saatan myös käyttää ruoanlaitossa, mutta silloinhan alkoholi haihtuu kuumennettaessa.
En pidä muiden alkoholinkäytöstä, mutta en voi vaikuttaa muiden valintoihin. Omissa juhlissani ei alkoholia tarjoilla. Kielteinen asenteeni alkoholiin ei ole sinällään yhteydessä uskooni, koska asenteeni oli sama jo ennen uskoontuloani. Asenne perustuu siis vain siihen, minkä koen oikeaksi.
uudemmissa käännöksissa kielletään vain juopuminen.
Esim King James sanoo seuraavaa: "And be not drunk with wine, wherein is excess; but be filled with the Spirit;"
Valitettavasti en osaa alkukieltä, joten en osaa sanoa, miten Paavali alunperin asian on ilmaissut
t. itse absolutisti ohis
ja silloinkin hyvin vähän kerralla. Kantani on, että alkoholi ei kuulu uskovan elämään.
viini on ollut huomattavasti vähemmän alkoholipitoista nykyiset viinit. Viiniä verrattiin rypälemehuun, joten alkoholia oli aika vähän.