Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voin tehdä kun lapsi vihaa uutta äitipuoltaan?

Vierailija
13.08.2012 |

Erosta on aikaa jo viisi vuotta, lapsi oli eron tullessa 4-vuotias ja on nyt 9-vuotias.

Kaksi vuotta eron jälkeen meni jotenkin mutta sitten alkoi isän vihaaminen. Kävimme melkein vuoden perheneuvolassa selvittämässä asioita ja ne helpottuikin hetkeksi. Perheneuvolan psykologi teki lapsesta analyysin että lapsi jotenkin syyttää isäänsä erosta.

Jo alussa päätin että meidän kodissa ei isästä esim. pahaa puhuta koska se on kaikesta huolimatta lasten isä. Toisessa päässä on kyllä sitten välillä minua haukuttu (lapset kertoneet) mutta kun olen tästä sanont, se on kaiketi perille mennyt.

Nyt 9-vuotias itkee iltaisin ettei halua mennä isän luokse koska siellä on tämä "Pirjo". "Pirjo" puuttuu joka asiaan ja jos isi antaa luvan esim. pelata tietokoneella niin "Pirjo" tulee ja sanoo että ulos on mentävä - tai kaikki ruoka syötävä ja mikä pahinta, "Pirjo" on nyt alkanut kysellä esikoiselta meidän kotiasioita ja arvostellutkin joitakin asioita ja näistä 9-vuotias on saanut erittäin pahan mielen itselleen.

Tänään taas itkettiin ja juteltiin, hän ei uskalla edes isille kertoa koska ei halua isille pahaa mieltä, ja Pirjolle vielä vähemmän kun se suuttuu heti ja "osottaa mieltään".

Mitä voin tehdä?

En ole koskaan tavannut tuota uutta äitipuolta (siis vahingossa pari kertaa kaukaa) enkä aio tavata. Olen eron jälkeen sanonut että 500 metriä lähemmäs ei tartte tulla ja se pätee edelleen.

Mutta miten voin hoita tätä asiaa?

Isä kuitenkin on tietyllä tapaa hyvä isä ja joissakin asioissa ainakin yrittää parhaansa.

9-vuotias itkee ja sanoo että kun isin kanssa on niin kivaa ja isiä hänellä on ikävä...ja isin luona parhaat hetket on kun Pirjo on lenkillä :(

MItä teen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan lapsi vain mustasukkainen isästään?

Onko teillä sellaiset välit isän kanssa, että voisit ottaa asian puheeksi?

Vierailija
2/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki 9-vuotiaalle kännykkä ja pyydä häntä äänittämään "Pirjon" juttuja. Sitten kun Pirjo on lenkillä, niin isi voi kuunnella mitä Pirjo puhuu lapselle/lapsille silloin kun hän ei ole paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

karheutta, sillä oudolta tuntuu 500m etäisyys. Mistäpä lapsi muusta ammentaisi käsityksensä, ellei sinusta.

Kypsy sinä ihmisenä ja yritä solmia edes kohtuullinen suhde Pirjon kanssa. Se olisi iso etu lapselle.

Vierailija
4/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

karheutta, sillä oudolta tuntuu 500m etäisyys. Mistäpä lapsi muusta ammentaisi käsityksensä, ellei sinusta.

Kypsy sinä ihmisenä ja yritä solmia edes kohtuullinen suhde Pirjon kanssa. Se olisi iso etu lapselle.

Kiitos tästä mutta ei kiitos. Eli minun ei mielestäni tarvitse olla Pirjon kanssa tekemisissä tai edes väleissä koska muuten lasten asiat hoituu lasten isän kanssa kyllä. Lapset eivät tiedä minun 500 metrin-säännöstäni mitään, isä hoitaa haut ja tuonnit niin että Pirjo jää kotiin eikä sitä ole sen kummemmin ihmetelty eli se ei ole lapsille mitään negatiivista viestiä tuonut tms.

t. ap

Vierailija
5/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan lapsi vain mustasukkainen isästään?

Onko teillä sellaiset välit isän kanssa, että voisit ottaa asian puheeksi?

..pystyn puhumaan ja viimeksikin kävimme yhdessä siellä perheneuvolassa asioista puhumassa. Ja us

ein tuntuu että isä yrittääkin, ainakin välillä ja silloin asiat onkin ns. paremmin. Mutta nyt joku klikkaa ja hiertää :(

Suurin asia lapsille on se, että siellä eletään kuin armeijassa, säännöt ne on kotonakin mutta siellä on kaikki TOSI jämptiä.

Vierailija
6/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulle Pirjo on kova pala. Lapset ovat loistavia lukemaan vanhempiaan ja näkevät sun esityksen taakse.

Niin kauan kuin olet osa ongelmaa, etkä suostu hyväksymään Pirjoa, ei lapsikaan hyväksy ja keksii päässään kaikkea mikä on luultavasti vain osa totuudesta.

Meillä lapsen äitipuoli voi tulla hakemaan lasta ja juomme kahvitkin yhdessä ja naureskelemmekin. Lapsi hyväksyy tilanteen paljon paremmin, kun aikuisetkin pystyvät hyväksymään.

Korjaa ensin vika itsestäsi ja sitten vasta ala huutelemaan vieraisiin pöytiin ja osoittamaan syyttelevällä sormellasi.

Vierailija
7/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut onko sun käytös AP järkevää?Mä en antais lapseni viettää aikaa ja yöpyäkin aikuisen ihmisen luona jota en ole tavannut.

Teidän erosta on noin paljon aikaa ja sä käyttäydyt kuin loukkaantunut teinityttö vaik sun pitäis olla esimerkki lapselles.

Oletko lapsellekin tehnyt selväksi ettet päästä Pirjoa 500 metriä lähemmäs?Miten perustelit asian?

Vierailija
8/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisempaa käytöstä kuin aikuinen itse käyttäytyy.

Ei lasta voi pitää niin tyhmänä, ettei vaistoa äidin tunnelmia. Oletko päässyt exästä vieläkään yli? Kyllä minusta aikuisten pitää pystyä kohtaamaan toisensa ja hyväksyä elämä sellaisena kuin se on.

Vierailija
9/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu Pirjo ja eksäsi vaikka parille vinkkulasilliselle ja sovitte yhteiset säännöt.

Vierailija
10/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin voi nimittäin käydä, että se isä antaa luvan mennä koneelle pelaamaan, vaikka aamu on jo mennyt telkkarin edessä. Jos lapsi ei sitten uskalla/halua kertoa isälleen, että hänen mielestään Pirjo on tyhmä, niin ehkä siinä miehenkin toiminnassa on jotain tyhmää. Sitähän se lapsi nimittäin seuraa ja jos oma isä ei viitsi Pirjon kanssa sopia ja neuvotella (etenkään lasta koskevissa asioissa), niin on lapsellakin aika vaikeat paikat.

Vierailija
11/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut puolisen vuotta vierestä erästä tuttua naista, joka alkoi seurustella miehen kanssa, jolla on kaksi lasta. Nainen ei voi sietää lapsia ja puhuu lapsille tosi rumasti. Edellyttää tiettyä käytöstä lapsilta, mun mielestä ne säännöt on lapsille mahdottomia noudattaa. Vaikutti olevan suorastaan tyytyväinen itseensä, että lapset itkevät jo parin tunnin jälkeen pääsyä takaisin äidin luokse kun ovat isällään.

En ymmärrä miten mies on niin itsekäs, että sietää tuollaista eukkoa. Me ollaan kaikki niin erilaisia, mutta mulle oli valintakriteeri nro yksi se, että uusi mies ja lapset tulevat toimeen. Vaikka oisin kuinka rakastunut niin lapset menevät edelle, jos uusi kumppani ei olisi osannut olla lasten kanssa tai ollut mustasukkainen lapsista tmv.

Vierailija
12/15 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ko naisella omia lapsia?

Vierailija
13/15 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut puolisen vuotta vierestä erästä tuttua naista, joka alkoi seurustella miehen kanssa, jolla on kaksi lasta. Nainen ei voi sietää lapsia ja puhuu lapsille tosi rumasti. Edellyttää tiettyä käytöstä lapsilta, mun mielestä ne säännöt on lapsille mahdottomia noudattaa. Vaikutti olevan suorastaan tyytyväinen itseensä, että lapset itkevät jo parin tunnin jälkeen pääsyä takaisin äidin luokse kun ovat isällään. En ymmärrä miten mies on niin itsekäs, että sietää tuollaista eukkoa. Me ollaan kaikki niin erilaisia, mutta mulle oli valintakriteeri nro yksi se, että uusi mies ja lapset tulevat toimeen. Vaikka oisin kuinka rakastunut niin lapset menevät edelle, jos uusi kumppani ei olisi osannut olla lasten kanssa tai ollut mustasukkainen lapsista tmv.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Enkä kyllä näe mitään asiaan vaikuttavaa tekijää siinä että Pirjosta ja ap:sta tulisi jotain kahvivieraita - ketä se hyödyttää?

Teksti käy kyllä ilmi että kirjoittaja tuskin katkera enää on koska muuten pystyy hoitamaan asiat asiallisesti puhumalla yms.

T. ohikulkija joka myös eronnut eikä voisi kuvitellakaan olevan samassa tilassa exän nykyisen kanssa

Vierailija
14/15 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika vittumaiselta ihmiseltä noin suoraan sanoen. Ei, en tosiaan kiellä sitä etteikö äitipuolta voida vihata vain ihan siksi että hän on "vienyt" isän oikealta äidiltä, mutta nuo mitä kerrot Pirjosta ja se että ongelma on jatkunut näin kauan viittaa siihen että on siinä Pirjossakin vikaa.

Minusta ensinnäkin ei ole "Pirjon" asia puuttua siihen mitä lasten oma isä antaa lasten tehdä. Itsekin olen äitipuoli, mutta en puuttuisi siihen miten mies omaa lastaan kasvattaa, esim. jos isä antaa pelata tietokoneella niin lapsi saa pelata, vaikka minä sitten olisinkin sitä mieltä että on se vähän turhan paljon ehkä pelannut. Kaksistaan voin keskustella miehen kanssa asiasta mutta en tosiaan lapsen silmissä jyrää hänen isänsä päätöksiä.

Ja tuo kotiasioiden arvostelu kuulostaa myös erittäin v-mäiseltä toiminnalta. Ei lapsen tarvitsisi sellaista joutua kuulemaan. Puhumattakaan tuo että aikuinen ihminen, äitipuoli, suuttuu ja osoittaa mieltään, jos kertoo jotain asioita. Ei vaikuta kovin kypsältä, lapsirakkaalta ja mukavalta ihmiseltä tämä Pirjo.

Etkö voisi keskustella sen miehesi kanssa siitä miten tämä Pirjo-ongelma saataisiin järjestykseen. Kai se mies voisi puhua sen uuden muijansa kanssa siitä, miten HÄNEN lastensa kanssa toimitaan ettei heille tule paha mieli, jos kerrot hänelle että Pirjon suhteen on tällaisia ongelmia.

Vierailija
15/15 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma on lapsessa, joka voi pahoin ja syyttää Pirjoa pahasta olostaan, aiemmin syytti isäänsä...

Eli lapí on sekaisin, ei osaa tunnistaa, mistä paha olonsa johtuu ja vihaamalla muita, pääsee itse helpommalla.

Mutta tuollaisessa ympäristössä, ei ole ihmekään, että lapsi on sekaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän