Lapsen kipeä jalka - mistä tiedän pitäisikö huolestua?
Kolmevuotiaalla kipeytyi jalka viime toukokuussa äkkiä niin, ettei voinut liikkua ollenkaan, ei edes kontata. Käytin terveydenhoitajalla, joka tutki jalan ja sanoi, että jalka on johonkin tärähtänyt ja kipulääkkeellä pärjäillään. Jalka sitten paranikin kipulääkkeen avulla parissa päivässä.
Nyt lapsi valittaa säännöllisesti samaa jalkaa. Saattaa esimerkiksi potkutellessa alkaa valittamaan sitä yhtäkkiä eikä pysty potkuttelemaan, eikä tosiaan voikaan koska jalkaan selvästi sattuu. Olen miettinyt, voisko jalassa olla kramppi tai voiko se vain olla puutunut, mut ei nuo tilanteet ole sellaisia että lapsi ois istunut huonossa asennossa tms. Tilanteet menee usein ohi muutamassa minuutissa, ja sitten lapsi voi taas varata jalalle painoa normaalisti.
Kun tämä on mulle eka lapsi, niin en tiedä onko nämä vain normaaleja kasvukipuja vai pitäisikö tilannetta alkaa seurailla. Onko muilla kokemuksia?
Kommentit (7)
lonkasta polveen. Ei osaa sanoa tarkemmin kivun paikkaa, eikä valita polvea jos taivutan niveltä. Olen ajatellut, että tuskin on mitään vakavaa, ja että en kiinnitä asiaan suurempaa huomiota ettei lapsi ala sitten itsekin kiinnittää asiaan liikaa huomiota. Tässä välissä lapsi kun kuitenkin mennä viipottaa ihan normaalisti, mitä ei varmaan pystyisi tekemään jos jalassa olisi murtuma tms. Mut nyt on jo kahtena päivänä peräkkäin käynyt niin, että lapsi on itkenyt sitä kipua ihan yhtäkkiä kesken leikin joten aika kipeää sen täytyy käydä. :(
ap.
ja pelasi myös usen jalkapallopelin, vaikka jalassa oli murtuma.
kannattaa näyttää lääkärille, varmaan röntgenkuva otetaan ja siitä näkee jo paljon.
googletin noita vaivoja, mitä olette listanneet, eikä tullut mieleenkään, että lapsella voisi olla tulehdus, mut onhan se mahdollista. Varaan lapselle lääkäriajan, niin saadaan selvyys. ap.
kasvukivut tulevat iltaisin kun lapsi käy nukkumaan, eikä kipu mene ohi noin nopeasti. Jospa lapsella on jokin synnynnäinen vika nivelessä? Ainakin lastenlääkäri voisi poissulkea vakavammat vaihtoehdot.
Koska poika on pitkä pani lääkäri kivun kasvukivun piikkiin. Kävi toisen kerran, kun kipu jatkui. Lopuksi isänsä vei pojan yksityiselle erikoislääkärille ja jalka kuvattiin. Jalassa oli pitkä hiusmurtuma, oli ollut siis "jalka poikki2 kuukausia. Aluksi ihan lepoa, ja sitten rauhaisaa liikkumista pari kuukautta niin jalka parani.
Meidän nelivuotiaalla on ollut vähän samaa, ontuu jalkaansa välillä eikä halua kävellä. Sitten se menee ohi. Hän valittaa polveaan. Polvikipu voi säteillä lonkasta asti, ja syynä voi olla esim. nivelpussin tulehdus. Itse jo pelkäsin Perthesin tautia (löytyy googlaamalla), mutta röntgenissä ei löytynyt mitään siihen viittaavaa. Seuraavaksi varmaan ultrataan tai otetaan verikokeita, jos oireet jatkuvat.