Miksi ihmisen pitää juoda koko ajan?
Eihän ihminen missään "alkusavannillakaan" pystynyt mitään vesipulloja kantelemaan mukanaan.. Muutenkin vettä oli vaikea saada. Siksi en tajua, miksi kuitenkin runsas juominen on ihmiselle hyväksi. Miksi ihminen on kehittynyt sellaiseksi?
Kommentit (6)
kiitos! Välillähän täällä saa ihan asiallisiakin vastauksia :)
Silti en jotenkin ymmärrä sitä, että joka viiden minuutin välein pitäisi hörpätä jostain vesipullosta. Mutta tämä kyllä valaisi minua.
mutta ymmärrän ihmettelysi. Ei voi eses kevyelle tunnin kävelylle muka lähteä ilman vesipulloa saatikka leffaan. Eihän se jano niin yllättäen tule eikä ihminen nestehukkaan hetkessä kuole.
Neuvotaan juomaan hirveät määrät vettä "koska se on hyväksi, puhdistaa ja pitää aineenvaihdunnan käynnissä jne. jne. jne" - ja sitten ruvetaankin muistuttelemaan että pitää syödä suolaa ettei vaan tule vaje siitä. Ja mä en käsitä näitä turvotuksen hoito-ohjeita että muka pitää juoda vetta ja syödä suolaa ettei vaan turpoa niiden puutteesta - eiköhän ne tilanteet joissa jommankumman puutos oikeasti aiheuttaa turvotusta ole aika harvinaisia.
kiitos! Välillähän täällä saa ihan asiallisiakin vastauksia :)
Silti en jotenkin ymmärrä sitä, että joka viiden minuutin välein pitäisi hörpätä jostain vesipullosta. Mutta tämä kyllä valaisi minua.
noin paljon juoda. Jonkinlainen muotitapa tuo on, tuo "terveystietoisten" uskomus että vettä pitäisi elimistön "puhdistamiseksi" juoda valtavia määriä päivässä. Nykyisin virallisesti suositellaan että riittää kun juo kun on jano, eikä tarvi väkisin niellä kolmea litraa päivässä ja kantaa vesipulloa joka paikassa.
Vedän töissä usein kokouksia, ja siellä ensimmäisenä nuoret naiset kaivavat sen vesipullon pöydälle ja jatkuvasti on joku sen pullon kimpussa. Tosi ärsyttävää kun pullot kolisee ja hörpitään ja nieleskellään ja lutrataan taukoamatta sen pullon kanssa.
ja siellä on kyllä ollut tarjolla runsain mitoin niin vettä kuin ruokaakin. Mielenkiintoinen kuriositeetti on, että ihmiseltä on evoluution kuluessa kadonnut useille muille eläimille ominainen kyky tuottaa itse C-vitamiinia, koska kehitysvaiheessa sitä (hedelmistä) on ollut niin runsaasti saatavilla ettei omalle syntetisoinnille ole ollut eloonjäämisen kannalta käyttöä.
Ja kyllä siellä savannillakin eläessä niin ihminen kuin muutkin siellä vaeltelevat isot nisäkkäät ovat olleet riippuvaisia vesipaikoista. Asuinalueen kuivuus on aina nisäkkäälle riskitekijä - koska entä jos kuivuus onkin tänä vuonna tavallista kovempaa ja yleensä kuivan kaudenkin virtaavat isot purotkin kuivuu. Kuiva alue ei ole ihmiselle optimaalinen ympäristö eikä ihmisen alkukoti missään määrin, mutta ihminen(kin) on sopeutuva laji ja on varsin kuivassakin pystynyt elämään.