Kieltäisitkö alkoholin mielikuvamainonnan?
”Mainonta luo mielikuvaa aikuisuudesta ja elämästä, johon kuuluu alkoholi - alkoholin käyttäminen on luonnollista ja jopa suositeltavaa. Lisäksi se saa nuoret kuvittelemaan, että kaverit juovat enemmän kuin mitä he todellisuudessa.” (http://www.adressit.com/mielikuvamainonta.)
Alkoholimainonnan haitallisesta vaikutuksesta alaikäisiin lapsiin ja nuoriin on olemassa vahva tutkimusnäyttö. Lapset ja nuoret eivät elä tyhjiössä: ympärillä nähty vaikuttaa ja luovat omia mielikuvia, mainoksistakin. Vaikka alkoholimainonta ei olisi erityisesti suunnattu nuoriin, mainokset viehättävät niin nuoria kuin aikuisiakin. Viime vuonna tehdyssä kyselytutkimuksessa yli puolet 13 - 17 -vuotiaista nuorista koki alkoholimainonnan vetoavan nuoriin. Vain joka kuudes nuori arvioi, että nämä mainokset eivät vetoa nuoriin.
Onko mielestäsi mainonnalla tai sen kieltämisellä merkitystä?
Keskustelu käytiin kesäkuussa Aihe Vapaa -puolella, täällä:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1647070/kieltaisitko…