Silmälasit pois leikkaus/kokemuksia!!
Olen siis itse menossa ensi viikolla kyseiseen operaatioon ja olisi kiva kuulla kokemuksia, miten itse toimenpide meni ja miten sen jälkeen on mennyt! =)
Kommentit (40)
Mulla on tänään esitutkumus! Kiva kuulla, että suurimmalla osalla kaikki on mennyt hyvin :)
Eli viime perjantaina oli esitutkimus, jossa kaikki todettiin olevan kunnossa leikkausta varten. Eilen aamulla sitten kävin laseroitavana :)
Operaatio oli helppo. Leikkaus itsessään ei tuntunut miltään ja illalla jo katselin kotisohvalla telkkua ilman laseja. Ensimmäinen tunti leikkauksen jälkeen oli kaikkein kiusallisin, koska silmät vuotivat vettä solkenaan. Se aika kuluikin lääkärin lepotilassa silmät kiinni kuohuviiniä juoden...
Näkö on vielä vähän utuisen harmaa, ihan kuin olisi vanhat piilarit päässä. Kosteutusgeeliä tiputan tarvittaessa, mutta pitkäaikaisena piilarinkäyttäjänä en koe kuivuutta mitenkään erityisen häiritsevänä. Just tämmöistä se on ollut jo useamman vuoden piilareiden kanssa. Kuivuuden pitäisi kuitenkin helpottaa tulevien viikkojen ja kuukausien aikana. Yöllä pidettävät kärpäslasit on vähän epämukavat ja painaa kasvoille kivat rinkulat. Niistä pääsen eroon viikon päästä.
Kaiken kaikkiaan näin 26 tunnin kokemuksella voin sanoa, että femtolasik on helppo nakki :D
Kävin vuosia sitten laserleikkauksessa. Leikkaus tehtiin PRK-tekniikalla, jonka valitsin hinnan (alle puolet toiseksi halvimmasta) perusteella. Tiedetään, tyhmää, mutta käytännössä toinen vaihtoehto oli jättää koko leikkaus tekemättä, opiskelija kun olin. Operaatio sujui hyvin, vaikka koin ekaa kertaa elämässäni pieniä ahtaanpaikankammon oireita. Silmät olivat kolme-neljä päivää hiekkaisen tuntoiset ja kutisivat jossain välissä niin kovasti, että hiki valui päältä. Vasta tuon jälkeen tajusin, miksi olin saanut kunnon kipulääkkeet. Valonarkuus oli pari päivää kova, viikon jälkeen poissa. Näkö tarkentui PRK:lle tyypillisesti parin viikon aikana alkuperäiseen (-1,75 / -2,25) ja parin kuukauden aikana hyväksi.
Jos nyt valitsisin, ottaisin parempitekniikkaisen leikkauksen, mutta ehdottomasti menisin leikkaukseen. Silmälasittomuus passaa mun elämäntyyliin huomattavasti paremmin kuin lasit.
2,5 vuotta sitten Tallinnassa Laservisioonissa leikkaamassa silmät. Näkö oli silloin -4,5 molemmissa.
Näkö parantui täysin, leikkauksen jälkeen silmissä oli tosi pahaa kuivuutta parisen viikkoa, sen jälkeen väheni. Puolisen vuotta käytin kosteustippoja päivittäin, enää en käytä juuri ollenkaan.
Elämäni paras sijoitus ehdottomasti oli tämä operaatio! :)
Joku sanoi, että joka tapauksessa tarvitsee lasit sitten kun ikänäkö alkaa vaivata.. Mitäs jos sitä ennen kerkeää elää 10 tai 20 vuotta ilman laseja, minusta se on sen arvoista! Ehdottomasti elämänlaatu on parantunut.:)
Hyvin meni ja selvästi ammattilaisilta rutiinilla. Viikon verran silmät tuntuivat jotenkin "oudoilta", sitten niihin tottui. Pari viikkoa oli kuivuutta ja valonarkuutta, nyt sekin ok. Elämäni parhaiten käytetyt 3000 euroa!
ettei menisi leikkaamaan, koska silmä "terve"
kun leikataan, arpikudosta.
Itsellä miinuksia "vain" -1, joten en mennyt.
Toki olisi ihanaa nähdä hyvin ilman laseja, mutta..
Silmät oli vaan järkyttävän kuivat. Sitä kesti noin kuukauden. Otin viikon saikkua,kun en voinnut katsella näyttöpäätettä koko työvuoroa. Kävin myös korjausleikkeuksessa. Se oli helppo verrattuna ensimmäiseen. Nyt olen oikein tyytyväinen.
Tulevaisuudessa tulet tarvitsemaan kuitenkin laseja kun ikänäkö alkaa vaivaamaan.
Mulle jäi ikuinen silmien kuivuminen vaivaksi. En ennen laikkausta edes tiennyt mitä tarkoittaa silmien kuivuminen. No nyt tiedän. Leikkauksesta jo viisi vuotta ja silmät kuivuu öisin niin, että se herättää ja joudun laittamaan kostutustippoja. Mulla oli +2,25 molemmissa silmissä. Jos olisin tämän tiennyt, niin enpä olisi 'terveitä' silmiäni pilannut.
Mulle jätettiin miinusta toiseen silmään,sitä ikänäköä varten. Ei sitä käytännössä mitenkään huomaa.
ja samaa mieltä kuin yksi kirjoittajista, että parhaiten käyttämäni 3000 euroa. Mulla oli miinuksia 7, ja tarvitsin korjausleikkauksen kun ihan ei täysin ekalla kerralla tullut nollanäköä.
Miinuksena silmien kuivuminen, kuukausia käytin tippoja mutta nyt en enää tarvitse. Myös hämäränäkö on hiukan heikentynyt. Mutta en siis kadu tippaakaan, on mahtava herätä aamulla eikä tarvitse heti ensimmäisenä etsiä silmälaseja. Saati sitten urheilu, uiminen... Kaikki on niin helppoa!
Ja varmasti rahatkin ovat pian tulleet takaisin, minulla kun oli niin huono näkö että tarvitsin kalliit lasit ja käytin samalla myös jatkuvasti piilareita.
se ei tule muuttumaan. Ikänäköä varten on myös minulla suunnitelmissa jättää hieman miinusta niin sitten se tasoittuu. Ja eihän kaikille tule ikänäköä koskaan. Itsellä silmälasien käyttö hankalaa harrastuksissa ja toisessa työssä. Piilolasit ei myöskään sovi kuivien silmien vuoksi, vaikka mitä on kokeiltu joten olen päätynyt monien vuosien pohdinnan jälkeen leikkaukseen. Saako 4:sta udella missä ja kuka teki leikkauksen? =)
kävin femtolasikissa reilu puoli vuotta sitten. Näköni oli luokkaa -9. Hyvin meni ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Silmäni olivat kuivat jo ennen leikkausta, enkä ole huomannut kuivuudeen lisääntyneen leikkauksen jälkeen. Joudun käyttämään silmätippoja "kuivaan" vuodenaikaan eli talvisin varmaankin koko loppuelämäni, mutta niin olisin joutunut tekemään myös lasien kanssa.
Leikkaus ei kaduta pätkääkään, elämänlaatu on oikeasti parantunut ilman laseja. Rohkeasti vaan laseriin!
Harkitsen itsekin toimenpidettä. PK-seudulla on vain paljon tekijöitä. Tallinna epäilyttää hieman.
Mulla leikkauksesta kohta 12v ja oli kyllä elämäni paras sijoitus ikinä. Miinusta oli aikoinaan 4,5 kummassakin silmässä, eli ilman laseja en tullut ollenkaan toimeen. Äskettäin kävin ajokorttia varten optikolla ja näkö oli vieläkin todella hyvä, toiseen silmään ihan vähän miinusta jätettiin ikänäköä varten ja toinen hieman plussalla, käytännössä eroa ei huomaa.
Eräällä kaverilla sen sijaan leikkauksesta vasta pari vuotta, mutta nyt jo tullut miinusta 1,5 lisää niin että tarvii kohta uuden leikkauksen tai rillit.
Optikko sanoi että leikkauksissa olennaisinta että valitsee asiantuntevan paikan/lääkärin jossa panostetaan esitutkimukseen ja jälkihoitoon ja ohjeistukseen. Tarjousten perässä ei kannata juosta.
valitsin ihan sillä perusteella, missä oli uusinta tekniikkaa oleva laite. Oli tietysti myös kallein, mutta koin tämän asiaksi, jossa en pihistele.
Mutta yksi optikkoliikkeessä työskennellyt silmälääkäri sanoi, ettei minun kannattaisi mennä leikkaukseen kun näköni on "vain" -3 ja iän myötä hän epäili sen tasoittuvan. Olen 34-v ja lasit haittaa joka päivä liikkuessa. Piilareihin menee kuitenkin pitkä penni, vaikka 3500 on sekin aika paljon rahaa...
Mutta raha on ongelmana.
Minulla ei ole tuota 3000 euroa (tai mitä se nyt maksaakaan).
Onko teillä ollut vai oletteko maksaneet jollain osarilla tms?
Toki sen voisin säästää, mutta siinä menee joku tovi :D
Minuakin peloteltiin ikänäkölaseilla, että semmoiset kuitenkin tulevaisuudessa tulen tarvitsemaan. So what? Halusin miinuslaseista eroon siksi, että inhosin räpeltää piilareiden kanssa. Lasit puolestaan olivat veemäiset sateella huurustuessaan ja auringossa, kun joutui koko ajan vaihtelemaan aurinkolasien ja silmälasien välillä. Harrastan liikuntaa useita kertoja viikossa, joten on ihanaa päästä lenkille tai jumppaan ilman nenältä valuvia rillejä!
Jos ja kun tarvitsen tulevaisuudessa lukulasit, niin niitä tosiaan pidetään vain lukiessa. Ei jatkuvasti hereillä ollessa. Paljon helpompaa!
Lääkäri sanoi myös, että onnistumisprosentti on melko pitkälle aina sama lääkäristä riippumatta. Laser ohjelmoidaan tekemään työ. Tärkeää on tehdä esitarkastukset huolella ja huolehtia hygienista operaation jälkeen. Ei esim. mennä pörröttämään kissan turkkia tai vaihtamaan marsun häkkiä heti operaation jälkeen.