Ihmeellistä piikittelyä ja nälvimistä!
Nyt on pakko kyllä ihmetellä, että millaiseksi tämä palsta on mennyt! Ennen täällä oli todella ystävällinen ja tukeva ja asiallinen fiilis. Nyt jos joku kysyy mielipidettä, ja kaikki tietenkin kirjoittavat omat kokemukset ja tavat, niin heti on muutama tarttumassa suurinpiirtein sanamuotoihin ja sivulauseen sivulauseeseen, ja haluaa oikein väkisin löytää siitä jotain väärää! Ei kai herrantähden kenenkään tekemiset voi noin paljon häiritä toista! Jokainen saa kai tehdä asiat kuinka itse parhaaksi näkee ja omalle ja perheelleen parhaiten sopii, ja kun kaikki lapset kai ovat aivan erilaisia. Niistä sitten kysyjä poimii omalta kuulostavia vinkkejä, ja jättää huomioimatta muut.
Tilanne on toki AIVAN eri, jos lapset ovat syntyneet täysiviikkoisina ja kehittyneinä tai keskosina. Tai jos sairastelevat, ovat läpi käyneet leikkauksia, tai on paljon lääkityksiä. Tai nukkuvat huonosti ja eri aikaan, kun kymmenen tunnin yöunet ja monta kolmen tunnin päikkäriä. Ja tuleeko maitoa paljon tai jaksaako vauva imeä jos on keskonen, ja pääasia on, että saa tarpeeksi ravintoa, tissistä tai pullosta tai nenämahaletkusta. Ja jos toiset pärjää yksin vaikka seitsemän veljeksen kanssa, niin toisella saa vallan mainiosti olla hankalaa kahdenkin kanssa, hänellä on varmaan sitten sellaiset lapset, että on tottunut joidenkin seikkojen takia saamaan heti huomiota tai ei voi jostain syystä jättää huomioimatta vauvan hätää.
Tärkeintä kai on että sekä äiti ja vauvat voivat hyvin, johon aivan varmasti me KAIKKI pyrimme.
Ei siis viitsitä kinastella, vaan yritetään tukea toisiamme ja annetaan asiallista opastusta ja vinkkejä niitä kipeästi tarvitsijoille! Niinkuin minäkin sain puolisentoista vuotta sitten todella vaikean raskauteni ja keskola-ajan aikaan!
Mä ja pojanviikarit 1v3kk
Kommentit (19)
.. ja varsinkin kun tänne kirjoittavien ihmisten luulisi olevan ihan aikuisia ihmisiä. Välillä kun lukee kirjoituksia, niin ei tule ekana mieleen kuin riita poikki ja voita väliin. Ihan kuin olisi päiväkodin pihalla..
väännettyä ja käännettyä jotain negatiivista. Esimerkiksi se, että lainaa yhden virkkeen pitkästä tekstistä, on ihan hullua. Yksi virke ilman kontekstiaan ei kerro sitä, mitä pitäisi. Vai hyppääkö ne asiat joidenkin ihmisten silmille (ja hermoille) niin kovin voimakkaasti?
Ehkä väsymyksellä ja stressillä on osuutta asiaan.
Mutta asiaa kirjoitat ap!
Sanna-Leena
että eikö kaikilla ole oikeus ilmaista mielipiteensä...
Yleensä, kun asioista keskustellaan enemmän tai vähemmän sivistyneesti, yritetään ottaa muidenkin näkökulma huomioon. Ainakin siihen tulee pyrkiä. Ehkä olen vähän herkkä tai nyhverö tai mitä vain, mutta välillä tuntuu, että tarkoitus on vain teilata toisen näkemys ja saada se surullisen kuuluisa viimeinen sana.
Toivottavasti kukaan ei keskustele lastensa kanssa samalla tyylillä?!
t.jännä kera 9-viikkoiset tyttelit
Minusta on upeaa, jos keskustelupalstalla keskustellaan ja vaihdetaan mielipiteitä, mutta juuri tuo nälviminen ja " sivulauseen sanamuotoon" tarttuminen on alkanut pistää silmään. Ja lähinnä mutaman nimimerkin toimesta. Se, että mielipiteitä esitetään ja perustellaan, on palstaa rikastuttava asia, mutta lyhyet nälvimiskommentit saisi jättää väliin.
Toivottavasti minua ei pidetä häirikkönä palstalla, vaikka omaankin mielipiteitä ;) Olen ainakin omalta osaltani pyrkinyt asiallisiin kommenteihin ja kuten olen jo useasti maininnutkin - olen mitä vahvimmin väsyneiden ja tunnollisten äitien puolella.
TT
kun keskustelu meni henkilökohtaisuuksiin. Minusta asioista pitää voida keskustella asiallisesti provoisoimatta ja provosoitumatta. Äitiys ja sen tuomat asiat ovat erittäin arkoja ja hormoni jyllää meillä monilla. Minusta netissäkin kirjoittaessa pitäisi pyrkiä kirjoittamaan, kuten puhuisi ystävälle kasvotusten. Jos ystävällä on eriävä mielipide johonkin asiaan, niin ei sitä lähde hänelle asiasta paasaamaan ja kertomaa miten hänen pitäisi toimia toisin. Tietenkin sitä ottaa ystävän kannan huomioon ja sivistyneesti voi sitten esittää oman mielipiteensä asiaan -ystävyyttä uhraamatta. Minulle tulee helposti paha mieli, kun huomaan että ihmiset riitelevät -niin livenä kuin netissäkin. ;-(
Muistakaamme että jokaisen kirjoituksen takana on elävä ihminen ja tässä tapauksessa usenmiten herkkä äiti.
Autinkoista talven alkua kaikille!
vaan, että vieraalta kuulostaa. Jollain aihevapaa -palstalla saa paskaa niskaansa, mutta täälläkin?
Mun kohdalta tämä palsta tai ainakin määrätyt kirjoittajat jää lukematta. Menee vaan aina päivä pilalle, kun lukee heidän suoltamaansa tekstiä.
En mä ainakaan pidä sua minään häirkikkönä, päinvastoin. Sun mielipiteet ovat hyvin perusteltuja, ja sun kirjoituksia on mielenkiintoista lukea.
Hyvää joulun odotusta kaikille,
sl
..Sillä vaikken tappelemisesta välitäkkään, niin mun mielestä on positiivista, että täällä on viime aikoina noussut keskustelua. Ihmiset, asenteet, kokemukset, arvomaailmat ja mielipiteet on erilaisia ja tottakai välillä jotkut joutuvat myös napit vastakkain. Niin tapahtuu, kun puhutaan läheisistä asioista.
Mä tiedän olevan hetkittäin melko suorapuheinen ja ehkä joidenkin mielestä tylykin, mutta se kuuluu mun persoonaan ihan face-to-face -kommunikoinnissakin, joten miksi ihmeessä käyttäytyisin nimimerkin takana eritavalla. Kaikki ihmiset eivät todellisessakaan maailmassa tule toimeen keskenään ja kyllähän tällainen tulee esiin myös tekstin välityksellä. Ehkäpä tämä on vain mun huomio, mutta sanoisin, että nimimerkkeihin on vasta nyt tässä viime aikoina ruvennut vahvistumaan jonkinlaisia persoonia tässä yleisessä keskustelussa. Joidenkin mielestä ehkä huono juttu, mun mielestä ei.
Ja mitä noihin " riitelyihin" tulee, niin kyllähän asioista pitää pystyä olemaan erimieltä. Ite en tunne oikeassa elämässä ketään palstalaisista ja tästä johtuen, jos sanon jollekin vastaan jostain asiasta, ei se todellakaan ole sen henkilön persoonaan liityvää kommenttia vaan kritisoin hänen kirjoittamaansa tekstiä/mielipidettä. Jos mielipiteistä ei voi olla erimieltä, niin mistäs sitten? Faktoistako? Tarkoituksellinen loukkaaminen ja heikkoihin paikkoihin iskeminen ei ole mukavaa niin tosi elämässä kuin täälläkään, mutta valitettavasti sitä silloin tällöin tapahtuu molemmissa.
Enemmän asiaa mun mielestä näissä alotuksissa on nyt tullut kuin pitkiin aikoihin, sillä ihmiset ovat alkaneet KESKUSTELLA erilaisista tuntemuksista ja kokemuksista eivätkä vain tiivistäneet muutamaan lauseeseen omaa kokemustaan. Jos joku puhuu mun mielestä puuta heinää, niin mielummin kommentoin siitä ääneen täällä kuin murisen kotona yksikseni ja kirjoitan pelkät kokemukset ilman minkäänlaisia mielipiteitä. Näin aion varmasti toimia jatkossakin, joten jos se jotain häiritsee, niin voipi vapaasti hypätä tämän nimerkin tekstit yli. Itse mielenkiinnolla seuraan kyllä kaikkien nimimerkkien juttuja, sillä eriävistäkin mielipiteistä löytää kummasti uusia ideoita ja ajatuksia.
Tiivistettynä siis: Riitely ei o hyvä juttu, mutta keskustelut erilaisine kokemuksineen ja mielipiteineen varmasti piristävät palstaa.
Dummy + kaksikko (7 kk)
..mutta ainahan voit hypätä mun kommenttien yli aivan vapaasti..:))
Oli nyt kyllä itseltänikin typerä kommentti. Mutta kyllä, olet yksi niistä kun puhuin. En silti ajattele että olet paha ihminen tai typerä ämmä, kuten itse sanoit toisessa ketjussa. Eikä mielestäni kukaan ole täällä ketään eritellyt hyväksi tai huonoksi äidiksi. On erilaisia lapsia (lue viestini alku.)
Anteeksipyyntöä en todellakaan odottanut ja se tulikin mitä yllättävimmästä suunnasta. Jokatapauksessa sai hymyilemään ja paremmalle tuulelle!:)
Ehkä yllättävää, mutta oon Sun alotustekstin kanssa samaa mieltä aika monesta jutusta. Ilmeisesti mun kirjallinen ulosanti on vain nykyään niin heikkoa, ettei pointti ole ikinä tullut selväksi. Harmi.
Mielipiteitäni en ala anteeksipyytelemään, sillä seison yhä puheideni takana. Varmasti sieltä löytyy myös ajattelemattomia lapsuksia, mutta niitä tulee kaikille. Siitä olen kyllä erittäin pahoillani, jos olen jotain loukannut. Ei ollut tarkoitus.
Joka tapauksessa yritän nyt olla fiksu ja jättää asian sikseen. Paras ilmeisesti välttää tiettyjä aiheita, kun ei siitä muuten seuraa kuin kiukkuilua puolin ja toisin.
Oikeasti aivan älyttömän hyvää joulunodotusta kaikille!!!
Dummy ja mönkivät termiitit (7kk)
Moi kaikille,
Mä en halua kommentoida nyt kenenkään sanomisia henk.koht,mutta uskoisin että väsyneenä kiivastuu/pahióittaa mielensä tosi helposti.Samaten on tietysti ihmisiä jotka ei todellakaan tarkoita pahoittaa toisen mieltä,mutta sanoo asiat tiukasti /kärkevästi .
Mun mielestä olis ihanteellisinta jos kaikki kaksosten vanhemmat sais purkaa ajatuksiaan täällä,on sitten elämä helppoa tai hankalaa.Luulisi täältä vertaistukea löytyvän.
Meille synty v2002 keskoskaksoset.Syntymän jälkeen meinasimme menettää toisen heistä hoitovirheen takia.Sairaalaaika oli tosi rankkaa henkisesti,pelkäsi takapakkeja ja tunsi,että ainoastaan silloin oli turvallisin mielin,kun itse oli vauvojen luona.Muutoin oli ajatukset koko ajan sairaalassa ja pelkäsi jokaista puhelinsoittoa.Kun päästiin kotiin alkoi 3kk tuplakoliikki,huutoa klo 20.30-05 joka yö.Väsymys oli valtava,kulki aika sumussa.Välillä itki väsymystä,mutta päälimmäisenä oli kiitollisuus siitä että molemmat selvisivät hengissä.Esikoinen oli sillon 6-vuotias ja hän ei onneks heränny huutoon.Me vanhemmat kanniskeltii kaksosia vuoronperää ja toinen nukku joko tulpat,tai mies joskus kuulusuojaimet päässä ku oli mun vuoro kantaa.KUn sitten koliikki oli ohi alkoi sairastelukierre,se loppui n1,5 vuoden ikäisenä.(Paitsi korvakierteet,on ollu jo neljät putket.)Väsyneimpinä aikoina tuli tehtyä kaikenlaista tyhmää,kuten laitettua kännykkä lataukseen jääkaappiin,keiteltyä kahvia ilman pannua jne.Siinä välissä hyvä ystäväni sai kaksoset.Kummilapsemme elivät vuorokauden.Tuskaa ei voi sanoinkuvata,mikä se oli.Myöhemmin meinasimme menettäätoisen kaksosistamme onnettomuudessa,hetken ehdin pitää häntä sylissä luullen että hän oli kuollut.Ei sitäkään voi sanoinkuvailla.Nyt meillä on sitten ns.helppo vauva,vaikka riskiraskaus olikin ja sekä mun että vauvan henki välil veitsenterällä.Vauva on 3kk,syö,nukkuu,jokeltaa,hymyilee.Vaikka parka saanut kaksosilta pöpöjä,nyt ollu jo kolme korvatulehdudsta,ootetaa putkitusta sekä kaksosillle että vauvalle.Sairaala on edelleen tuttu paikka,oli kuopuski teholla ja sitte noi infektio osastot.Välillä oon nytki ollu tosi kiukkunen ja huolissani,itkuherkkä,mutta silti oikeasti onnellinen.Meillä on ihanat 4 lasta.Sori jos teksti sekavaa mut väsy painaa,kotiuduttiin juuri sairaalasta.
Annetaan jooko tilaa kaikkien tunteille,joku voi olla niin loppu ettei jaksa mitään. Ja muut vois sitte vaik yrittää kannustaa,vaikka itsellä olis kuinka ollu aina muka helppoa,siihen en kyllä oikeen usko.Jokaisen elämään kuuluu vaiheita jolloin elämä on ruusuilla tanssimista ja toisinaan huoli,suru,väsy painaa niin että sielu on polvillaan apua anoen.Mun edesmenny mammani oli mulle esimerkki jota yritän noudattaa,vaikka en todellakaan siinä aina onnistu.häellä oli todella rankkoja aikoja,koskaan ei valittanu ja katsoi luottaen eteenpäin.
Mä voisin tiivistää niin että päivääkään en vaihtaisi pois muutaman yön ehkä. :)Toivotan kaikille hyvää joulunodotusta ja avarakatseisuutta ja voimia niille joilla nyt hankalaa ja niille joilla eläämä helpossa vaiheessa,ihana juttu koettakaa ottaa ilo irti!
nina.n
Dummy tuossa mainittiin (en kylläkään ole huomannut hänen kommenteissaan mitään ihmeellistä), mutta muitakin? Uskaltaako täällä enää suutaan avata (vaikka harvakseltaan täällä käynkin)?
Enpä jaksa uskoa, että syyttely vie tätä pitkään aikaan edes taaksepäin liikkunutta keskustelua ainakaan mihinkään hyvään suuntaan.
Ja juu, uskaltaa avata suun.:)
Dummy + uinuva kaksikko (7kk)
Heippa!
Olen itse vasta kaksosten odottaja eikä käytännön kokemusta monikkoarjesta ole. Itse koen tosi hyvänä asiana sen, että täälä " kuulee" sekä positiivisia että negatiivisia asioita. Jokainen joka tapauksessa suhtautuu asioihin eri tavalla ja jokainen myös kokee erilaiset asiat vaikeina/helppoina. Onhan meillä jokaisella myös erilainen kipukynnys.
Ei kai kannata ottaa liian paljon itseensä, kun saadaan aikaiseksi hyvää keskustelua. Vertaistukeahan täältä ollaan hakemassa. Eiköhän palstalle kaikki mahdu omine mielipiteineen ja tilanteineen. =)
masuli81
tytöt rv 31+4 ja esikoistyttö 1v8kk
olen ehdottoman samaa mieltä asioista sun kanssasi...joten et ole yksin=) täällä on näköjään jos jonkinlaista kulkijaa.....ja täällä ei kannata suutaan näköjään avata, kun jo tulee turpaan joka suunnasta.....tuossa asenne palstassa jo kirjoitinkin, että kyseessähän on keskustelupalsta eikä haukkumispalsta.....mutta eiköhän siihenkin joku löydä jotain negatiivista sanottavaa, joten ehkä tyydyn taustailemaan.....
Tämä viime aikainen meno on ollut aika hurjaa... Jospa se rauhottuis.
Wiiwa