Toimeentulotuesta
Osaisiko kukaan neuvoa. Emme ole tukea hakeneet, vaikka elämme alle normin, mutta ihan pienen (edes satasen) takia emme ole halunneet sillä luukulla juosta vaan ollaan kituutettu.
Emme myöskään lonni vaan opiskeltu ollaan, itsekin uutta ammattia (ei päätoimisena) kun en pysty aiemman koulutuksen töitä tekemään sairauteni takia.
Nyt olisi tuki tarpeen kun minulle luvattiin vakitöitä, mutta eri paikkakunnalta. Sen verran tiedän, että sieltä voi saada maksimissaan yhden kk:n takuun, me joudumme maksamaan 2kk:n vuokran. Muihin saamme nippanappa rahat kasaan itse myymällä ylimääräistä rompetta pois ja sellaista mitä vähemmän tarvitsemme kun pian sitten jo saisin palkkaakin ja olisi taas helpompaa ostella uusia.
Vuokratakuu tässä ollaan säästetty itse, mutta se ei ole kun tonnin.
Nyt teen hakemusta toimeentulotukeen ja kysynkin, että pitäisikö sinne mukaan laittaa pakostakin työsopimus?
Kun uusi vuokrasopimus ja maistraatin osoitteenmuutos mulla on sinne laittaa, mutta riittääkö ne?
Kun jotenkin haluaisin säilyttää omana tietonani minne menen töihin. Toisekseen minulla on lupaus työstä eikä vielä kirjallisena sopparia, saan sen kyllä heti kun haluan, mutta tartteis tehdä sen lapun takia reissu sinne uudelle paikkakunnalle enkä nyt varmuuden vuoksi sitä tekisi kun rahassa muutenkin tiukkaa.
Voivatko vaatia sen? Onko sille laillista perustetta?
Jotenkin pelottaa jos soittavat uuteen työpaikkaan ja varmistavat asian niin olisin kuin joku holhottava ja voivatko edes sellaista kysellä kun silloin paljastaisivat minun henkilökohtaisen asian eli sen, että haemme tukea? Eikös se olisi vaitiolovelvollisuuden rikkomista, vaikka eipä se jälkikäteen paljoa lohduttaisi laittaa moisesta vastuuseen ja siinä taistossa saisin sanoa työpaikalle hyvästit.
Joten olisiko kellään oikeaa/pitävää tietoa onko sopimus pakko olla hakemuksessa mukana?
Tarvitaanko toimeentulotukea hakiessa edes sen isompaa syytä muutolle?
Kommentit (10)
sossussa kaiken kirjallisena haluaa, sillä tekevät päätökset papereitten pohjalta.
hakijan pitäisi joka tapauksessa soittaa oman sossun sosiaalityöntekijälle (niillä on päivystys aamuisin kai tunnin verran) ja sopia tapaaminen. Samalla voi tsekata mitä haluaa. Siltä pohjalta hakemus menemään. Sen käsittely kylläkin usein nykyään kestää enemmän kuin sen 7 arkipäivää, joka on asetettu sossulle rajaksi. Voi olla, että ne eivät muutenkaan tee päätöstä ennen kuin olet käynyt siellä.
Eikö hakemukseen riitä todeta, että työt alkaa silloin ja silloin? Tapaamisessa voit selventää sen verran mitä sossuhlö kysyy.
Toki uuden vuokrasopimuksen laitamme kun siihen tukea haemme, mutta tarvitaanko työsopimusta kun eikös se ole minun henk.koht asia minne menen töihin ja millä ehdoilla? Kun eipä ne voi oikeestaan kieltääkään kun se on oma valintamme ja onhan se nyt järkevämpää mielestäni tukea asiaa mikä johtaa taloudellisen tilanteen paranemiseen paljon todennäköisemmin kun ei muuttaminen.
Jos vielä löytyisi lisää vahvistusta tuolle ettei työsopimusta ole pakko laittaa hakemukseen. Kun en halua, että sen takia myöskään hakemuksemme käsittely venyy yli sen ajan kun pitää takuut maksaa.
ap *kiittää*
vaan hakemus tulee tehdä kirjallisena. Takuiden maksuun vilä päälle 2 viikkoa aikaa, onneksi.
Ap
Pitkäaikaistyöttömille oli ainakin joskus muuttoavustus, jonka sai tietyin ehdoin, jos muutti työn perässä työssäkäyntialueen ulkopuolelle. Sekin on vähän epäselvää, että kumman paikkakunnan sosiaalitoimesta sitä toimeentulotukea haetaan...
matkakulukorvausta työpaikkahaastatteluun, joka maksetaan n.pari-kolme viikkoa jälkikäteen. Maksetaan km-korvauksena ovelta-ovelle. Siellä haastattelupaikassa tarvitset siihen työkkärin paperiin haastattelijalta allekirjoituksen. Niin, ja sen rahan saamisen edellytyksenä on tarpeeksi tunteja/vakituinen/määräaikainen paikka. Eli minkään parin tunnin duunin takia korvausta ei makseta, eikä pelkän extratyöfirman haastattelusta (jos ei ed.mainitut ehdot täyty). Mutta raha maksetaan vaikket paikkaa saiskaan. Ja myös paikkakunnalta muuton ne voi maksaa!!!! hopusti työkkäriin kysymään!
nm.sain rahat ja paikan :)lucky me!
Kiitokset kumminkin neuvoista. En ole työkkärin asiakas, olen ollut kotih.tuella ja lapset edelleen jää vähäksi aikaa kotih.tuelle kunnes saamme hoitopaikan uudelta paikkakunnalta. Mies on heidän kanssa sen aikaa, vaikka hänelläkin on jo jotain kiikarissa työn suhteen.
Korvaukset jälkikäteen ei nyt oikein auta tuohon reisuun työsopimusta varten, ollaan niin tiukilla, eikä muuten taida aika riittää.
Työsuhde tulee olemaan ihan vakituinen itselläni ja täysiaikainen, lisäksi istumatyö mikä sairauteni kannalta hyvä asia.
ap
sen selvitin ihan alkuun. Tuki haetaan aina siinä kunnassa missä sillä hetkellä on kirjoilla/oleskelee
kun takuut on kuitenkin maksettava ennen muuttoa, oikeastaan kaikissa tapauksissa.
hakemus, mutta myös yhteydenottoa edellyttävät.
Toivottavasti asiat selviävät.
Ei tarvit sytä, se on puhdasta matikkaa.