Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kaksoset

03.08.2012 |

Heippa!

tänään selvisi ultrassa etä odotan kaksosia :) olisi kiva kuulla muiden kokemuksia kaksosraskaudesta, synnytyksestä,vauva arjesta jne...

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei! Ja onneksi olkoon!:) Meidän perheestä löytyy 4 vuotiaat ihanat kaksostytöt! Olen tällä hetkellä taas raskaana ja voin kertoa, että ensimmäisessä ultrassa toivoimme mieheni kanssa, että sieltä löytyisi jälleen kaksi pientä sykkivää sydäntä!:) No yksi miehenalku mahassa nyt kasvaa ja olemme onnellisia myös tästä, että saamme kokea nyt millaista on yhden vauvan kanssa. Voi keskittyä paremmin siihen yhteen pienokaiseen. Meille kaksosraskaus tuli täydellisenä yllätyksenä, mutta alusta asti se oli uskomattoman ihana ja uskomaton asia! Neljän vuoden ajan olemme ihmetelleet ja ihastelleet, kuinka suuri rikkaus kaksi pientä ipanaa kerralla on ollut! Tytöt ovat parhaat kaverukset ja heillä on niin uskomattomat leikit keskenään. Toki välillä tulee riitaakin, mutta enimmäkseen leikkivät sulassa sovussa ja sisko on aina tärkein. Alkoivat jo ihan muutaman kuukauden ikäisestä viihtymään hyvin esim. lattialla lelukaaren alla, keskenään vain ääntelivät ja jokeltelivat.

Toki vauva-aika oli raskasta kahden pienen kanssa, sitä ei voi kieltää. Mutta siitä selviää!:) Meillä pahinta aikaa oli kun tytöillä oli koliikkia 3-4 kuukauden ikäisenä. Illat kävelimme ympäri asuntoa ja kannoimme itkeviä lapsia. Onneksi mummi oli välillä apuna ja vuoronperään pääsimme hetkeksi hengähtämään. Varmaan tärkein konsti, minkä avulla selvisimme, oli päivärytmi. Pidimme saman rytmin alusta asti kummallakin vauvalla, esim. yöllä jos toinen heräsi syömään, herätin myös toisen. Päikkärit nukuttiin aina samaan aikaan ja muukin rytmi päivässä koitettiin pitää aina samanlaisena. Toki se vähän rajoittaa elämää, ei voi noin vain lähteä kyläilemään jne. mutta tärkeintä oli selvitä vauva-arjesta. Itselle vaikeinta oli nukkumisongelmat, mitkä seurasivat väsymyksestä. En pystynyt enää nukahtamaan ollenkaan ja jouduin turvautumaan nukahtamislääkkeisiin. Saimme onneksi myös neuvolan kautta apua, hoitaja tuli tarvittaessa muutamaksi tunniksi kerrallaan hoitamaan tyttöjä ja yleensä minä nukuin sitten sen ajan.

Mies on ollut alusta asti täysillä mukana lasten hoidossa, yksin en varmasti olisi selvinnyt. Toki hän kävi päivisin töissä. Ja onnellisena katselen, kuinka loistava suhde hänellä on ollut aina lapsiin. Varmaan osittain senkin takia, että vauvoja oli kaksi ja hän pääsi/joutui jo alusta asti hoitamaan lapsia ihan yhtä paljon kuin minäkin. Yhden lapsen kohdalla varmaan käy helposti niin, että vauva jää sitten enemmän äidin hoidettavaksi, tai enhän minä tiedä kun en ole sitä kokenut!:)

Raskausajasta sen verran, että vaikeaa oli!:) Liikkuminen jäi ihan minimiin jo heti alusta supistelun ja kipujen taki. Sairaslomalle jouduin ennen puoltaväliä laskimotukoksen takia ja tytöt syntyivät alakautta raskausviikolla 35. Pari viikkoa olivat teholla kasvamassa, mutta muuten kaikki meni hyvin.

Olemme mieheni kanssa erittäin onnellisia,että saimme kaksostytöt, vaikka se vauva-aika raskasta välillä olikin. Mutta tässä vaiheessa, kun tytöt ovat jo 4-vuotiaita, elämä on jo todella helppoa. Ei tarvitse olla keksimässä tekemistä ja leikkejä. Muutama päivä sitten toinen tytöistä mietiskeli iltapalalla että:" Äiti onneksi minulle syntyi sisko kaveriksi,minulla ois ollu niin tylsää jos olisin yksin syntynyt ja kenen kans minä sitte leikkisin. Sisko on niin rakas ja minun paras kaveri!" :)

Jos haluat enemmänkin keskustella ja kysellä kaksosista, voin laittaa sähköpostiosoitteeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla