Miten vietätte lapsen nimipäivää?
Vai vietättekö ollenkaan? Minusta ja miehestäni nimipäivässä ei paljoa ole aihetta juhlaan, mutta jotta päivä kuitenkin huomioidaan, ajattelimme aloittaa jonkinlaisen perinteen, että silloin juodaan nimpparikahvit ja tehdään jotain kivaa perheen kesken, mennään jonnekin tms. Lahjoja emme ole ajatelleet antaa. (Toisaalta taas kun leluja tai muita tarvikkeita tullaan luultavasti ostamaan ympäri vuotta, niin voisihan semmoisen oston ajoittaa tuohon nimppariin..)
Minun nimppareitani on juhlittu lapsuudessani, oli nimpparikakku ja pikkusen vieraita (lähinnä mummi jne) ja sain lahjojakin.
Kommentit (4)
Lapsena vanhemmat muisti jotenkin pienimuotoisesti ja perheen kesken juotiin kahvit, mutta ei kyllä ketään kutsuttu. Itseäni ihan rasittaa kun mieheni suvulla on tapana juhlia myös nimipäiviä ja kun ihan lähisukua on n. 20 henkeä se tekee vähän liian monta sukujuhlaa vuodessa. Omassa suvussa kun ei ole juhlittu kun lasten synttöreitä ja aikuista pyöreitä vuosia, valmistumisia yms
Tipy
kun juhlitaan nimipäiviä. Itse harvoin edes muistan kenenkään nimppareita ja häkellyn jos joku esimerkiksi mua onnittelee. Kun on neljä lasta, saa synttäreitäkin olla järjestelemässä yhtenään, lisäksi vanhimmat lapset pitävät synttäreihin verrattavia juhlia kavereilleen, kuten ensi perjantaina taas pikkujoulut. Niihin kun laittaa kodin kuntoon ja hoitaa leivonnat, saa nimipäivät kyllä unohtuakin. Usein havahdun lasten nimppareihin silloin, kun ne ovat jo menneet, tai sitten, jos vaikka mummi soittaa ja onnittelee. Lahjoja ei anneta=)
Äitini puolen suvulla on ollut perinteenä viettää nimipäiviä...
Kun olimme lapsia niin saatiin pieniä lahjoja nimipäivän kunniaksi lähisuvulta (mummuilta/papoilta/äidiltä/isältä/tädeiltä/sediltä) ja he tulivat käymään meillä kahvilla...
Lahjat eivät olleet todellakaan mitään kalliita... (maks. arvo nykypäivänä noin 10¿)
Hieman vanhempana (10-15-vuotiaina) saatin sit lahjaksi rahaa (noin 10-20markkaa)
Näin vanhemmiten enään ei lahjoja tipu vaan kortti tulee postissa...
=)
.. siis jatkoa tähän.. Minullakin on aina ollut lapsena pienet nimipäiväkutsut, joissa on tarjoiltu kakkua ja kahvia lähisukulaisille. Minusta perinne on ollut ihana ja aion myös sitä jatkaa omilla lapsillani! Eli juhlin nimipäiviä kakku kahveilla ja pienellä lahjalla!