Vahvistatko sinä perinteisiä sukupuolirooleja lapsilla?
En ole välttämättä mitenkään hirveän naisellinen nainen eikä meidän perheessä ole ns perinteistä roolijakoa. Ammatiltani olen rakennusinsinööri ja minä olen meillä se, joka yleensä ajaa autoa. Silti olen lasten kanssa huomannut että ajattelematta asiaa vahvistan joitain perinteisiä sukupuolirooleja.
Meillä on tyttö ja poika. Kaikenlaisia leluja on saatavilla, ja molemmat leikkivät millä haluavat. Tytön kanssa en edes ole tajunnut rooleja vahvistavani, mutta tyttö on muutenkin todella taitava myötäilemään toisten tunteita, joten varmasti olen sitä huomaamattani tehnyt. Pojan kanssa olen joutunut omia asenteitani tutkimaan useammankin kerran.
Esimerkiksi viime viikolla olin lasten kanssa kaupungilla ja lupasin tytölle että saa lakata varpaankyntensä. Mentiin kauppaan ja tyttö sai valita mieleisensä kynsilakan. Poika halusi myös lakatut varmaankynnet. En tiedä miksi se oli minulle todella suuri kynnys antaa lupa moiseen. Nyt on pojalla siniset varpaankynnet ja on niistä aivan uskomattoman ylpeä. Haluaa aina käyttää sandaaleja että kynnet näkyisi ja minun tekisi mieli sanoa että pojat eivät käytä kynsilakkaa.
Onko teillä muilla sisäänrakennettuja rooleja tai rajoituksia?
Onneksi on saatavilla myös värikkäitä lastenvaatteita, jotka eivät viittaa väkisin vain toiseen sukupuoleen.