Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pessimistinen neuvola

Vierailija
31.07.2012 |

Meillä on takana useampi keskenmeno ja nyt kun taas saatiin plussa, soittelin neuvolaan. Oma "neuvolantätini" oli kuitenkin lomalla joten jouduin asioimaan hänen sijaisensa kanssa ja huh, mitä siitä tulikaan...

Ensin hän olisi halunnut siirtää ensimmäisen käyntini siihen kun oma "tätini" on palannut lomaltaan. Jouduin rautalangasta vääntämään, että se ei ole hyvä idea, koska raskauden kestosta ei ole varmuutta. Oman tätini lomaltapaluuseen oli vielä pari viikkoa aikaa ja täällä on yleensä ultraan parin-kolmen viikon jono, joten laskeskelin että pahimmillaan yhdistelmäseulan verikoe saattaisi lipsahtaa melkein ohi. Lisäksi koska keskenmenoja on takana ja myös yksi tuulimuna, minusta kannattaa tarkistaa tilanne mahd ajoissa joka tapauksessa. Sijainen antoi lopulta ajan ja totesi puhelun päätteeksi ettei nyt lähettele minulle "alkumateriaaleja" koska "eiköhän täältä susta jo tietoa löydy ja sä varmaan tiedät mitä saat syödä ja mitä et".

Neuvolakäynnillä sama linja jatkui: ei mitään materiaaleja. En minä niitä sinänsä tarvitse, mutta tuntui ikävältä kuulla jatkuvasti "mä en nyt anna sulle noita kun sä varmaan jo tiedät ja sulla nää varmaan jossain onkin..."

Lopulta neuvolantäti kaivoi jostain edellisen taustatietokaavakkeen ja merkkaili siihen tämänhetkiset tiedot lyijykynällä. Pisti esim. edellisen positiivisen testin päivämäärän sulkeisiin ja merkkasi viereen tämän raskauden plussatestin päivän jne. Lopulta sain lähetteen ultraan ja ohjeen "soittele sit".

Ymmärrän kyllä että keskenmenon riski on erittäin realistinen, mutta tuntui jotenkin pahalta kun jopa neuvola suhtautui raskauteeni väliaikaisena tilana :o/ Tuskin neuvolantäti mitään pahaa tarkoitti ja varmasti hän kuitenkin naputteli sanan tai pari koneellekin että ei kaikki ihan lyijärimerkintöjen varaan jäänyt, mutta olisin toivonut hiukan kannustusta. Jos neuvolakaan ei jaksa enää toivotella tsemppiä ja hokea "kyllä se nyt tästä", kuka enää jaksaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ON väliaikainen tila.

Ajattelit että tarkoitin sitä ihan KIRJAIMELLISESTI?? Hohhoi niin.

Ap

Vierailija
2/15 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan tosiaan, että tällä kertaa kaikki menee hyvin :)

Mä olen myös Pirkanmaalta, mutta tilanne poikkeaa sikäli, että mulla takana vain yksi keskenmeno. Ehdittiin käydä ekassa neuvolassa ja sitten pitikin muutaman päivän päästä mennä Acutaan.

Mä soitin sitten neuvolatädille, että näin kävi, sain lääkkeet kohdun tyhjennykseen kotiin ja pitäisi varmaan perua se sovittu seuraava neuvolakäynti ja np-ultra. Täti vaan totesi, että "selvä, mä perun ne. Kiitos hei". Ihan pikkasin olin pahalla mielellä puhelun jälkeen. Olisi kestänyt ehkä kaksi minuuttia sanoa, että "onpa ikävä juttu, kuinka sä voit?". Soittoajalla kuitenkin soitin.

Mutta meillä myös täti totesi seuraavan raskauden kohdalla, että ei tarvitse täyttää niitä esitietolomakkeita, koska "tiedot ei varmaan niin paljoa ole muuttuneet". Mulle tämä oli ihan ok, ajattelin että ajattelivat ihan vilpittömästi meidän ajankäyttöä.

Kyllä mä uskon, että neuvolassa tahdotaan parasta, mutta nää on niin herkkiä asioita, että pienetkin äänensävyt, sanomiset, sanomatta jättämiset yms. tuntuu tosi pahalta. Siksi olisi hienoa, että kertoisit tuntemuksistasi neuvolassa!

Tsemppiä jatkoon! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä palautetta. Onnea plussasta! Jospa tämä kerta on erilainen. :)

Vierailija
4/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan niitä tarrasukkia...

Mietin myös palautteen jättämistä, mutta neuvola ja alue niin suppea että varmasti ei jää epäselväksi kuka on "valittanut". Mutta ajattelin että jotenkin nätisti muotoilisin omalle neuvolantädilleni sitten kun (/jos) ehdin hänet tapaamaan. Kiitos 2 tsempistä!

Ap

Vierailija
5/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenoa taustalla, niin miksi et ole riskiraskausseurannassa? Tai no ei se yleensä ennen rv 12 ala.

Oletan että keskenmenojen syyt on selvitetty ja käytössä on mahdolliset lääkitykset.

Vierailija
6/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautteenhan voi kirjoittaa ja jättää vaikka joskus myöhemminkin. Onko syitä keskenmenoihin tutkittu? Eikö yleensä parin keskenmenon jälkeen yritetä jo selvittää mikä sen aiheuttaa?

2

Vierailija
7/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan jonossa lapsettomuus- ja hormonipolille, mutta aika on vasta syksyllä. Kolmen perättäisen km:n jälkeen aletaan katsomaan ainakin täällä. Meillä vaan menee niin että raskaudun helposti mutta alkio ei pysy sisällä, nyt 5. raskaus ja tämä alkoi niin että edellisen km:n jälkeen ei menkat palannu. Aloin ihmetellä että missäs ne nyt viipyy ku aiemmin alkanu parissa kuukaudessa km:n jälkeen, mutta selvisihän se syykin sitten :)

MIKÄ ON RISKIRASKAUSSEURANTA? Ja miksei kukaan oo puhunu mulle tollasestakaan mitään... Tai no, jos se alkaa vasta rv 12 jälkeen, mulla raskaudet kestäny viikoille 8-10 asti. Mut mä luulin että riskiraskaus on monikkoraskauksilla tai sellasilla joilla esim äidillä on joku sairaus tms.

Vierailija
8/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siis vähän sama tilanne kuin sulla, sain ensin keskenmenoja. Mä lähdin privalle jo toisen keskenmenon jälkeen tutkimuksiin kun oli tunne ettei kaikki ole kunnossa. Mä tulen myös melko herkästi raskaaksi, mutta alkuvaiheessa kesken.

Multa löytyi veren hyytymistekijähäiriö. Mutta todella monet keedkenmenotaustaiset käyttää alkuraskaudessa miniasperiinia ja keltarauhashormonia tukemaan raskautta.

Mä tekisin sinuna niin, että soitat synnärin ajanvaraukseen ja pyydät soittoaikaa äitipolin lääkärille. Selität tilanteen, että olet jonossa tutkimuksiin, mutta tulitkin raskaaksi ja että onko nyt syytä aloittaa noita lääkityksiä. Veikkaisin, että haluavat sut näytille, mutta neuvolasta lähete. Kyllä neuvola sen kirjoittaa kun sanot että äitipolilta pyydettiin.

Toinen vaihtoehto on mennä yksityiselle gynelle ja kysyä onko jotain tehtävissä.

Mulla on kolme lasta ja ehkä 7-8 raskautta. Yksi lapsista kuoli kohtuun 38. viikolla. Mun raskauksia seurattiin äitiyspoliklinikalla noin rv 8 jälkeen, kun syke on nähty alkuraskauden ultrassa.

Vierailija
9/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annan palautetta omalla nimelläni, annan sen silloin myös naamallani eli kasvotusten. Nyt tilanne on sellainen ettei neuvolantäti varsinaisesti mitään virhettä ole tehnyt, mutta toivoisin että koko neuvolassa hiukan otettaisiin esille "yleisellä tasolla" tällaista.

Mutta olet oikeassa, suora palaute ON aina parasta ja se on ainoa mikä myös koskaan saa mitään aikaan, mutta liian usein kyseinen asia jää "seinien sisälle" eikä siis ylety muiden ajateltavaksi.

Ap

Vierailija
10/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee heti alkuraskaudessa lähetteen sairaalaan, jos keskenmenoja on useita. Soita neuvolaan ja tarkista, millainen tilanne teillä päin.

Asutko pk-seudulla?

t. th

Vierailija
11/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siis vähän sama tilanne kuin sulla, sain ensin keskenmenoja. Mä lähdin privalle jo toisen keskenmenon jälkeen tutkimuksiin kun oli tunne ettei kaikki ole kunnossa. Mä tulen myös melko herkästi raskaaksi, mutta alkuvaiheessa kesken.

Multa löytyi veren hyytymistekijähäiriö. Mutta todella monet keedkenmenotaustaiset käyttää alkuraskaudessa miniasperiinia ja keltarauhashormonia tukemaan raskautta.

Mä tekisin sinuna niin, että soitat synnärin ajanvaraukseen ja pyydät soittoaikaa äitipolin lääkärille. Selität tilanteen, että olet jonossa tutkimuksiin, mutta tulitkin raskaaksi ja että onko nyt syytä aloittaa noita lääkityksiä. Veikkaisin, että haluavat sut näytille, mutta neuvolasta lähete. Kyllä neuvola sen kirjoittaa kun sanot että äitipolilta pyydettiin.

Toinen vaihtoehto on mennä yksityiselle gynelle ja kysyä onko jotain tehtävissä.

Mulla on kolme lasta ja ehkä 7-8 raskautta. Yksi lapsista kuoli kohtuun 38. viikolla. Mun raskauksia seurattiin äitiyspoliklinikalla noin rv 8 jälkeen, kun syke on nähty alkuraskauden ultrassa.

Nyt tuli hiukan heitteillejätetty olo kun kukaan ei ole edes puhunut tällaisesta mitään. Minulla on yksi gyne jolle voin lähettää sähköpostia suoraan, taidan naputella hänelle heti nyt suoraan mailin. Mun oma arvio on että nyt mennään jossain rv 8 paikkeilla ja ultraan on hiukan yli viikko enää. Se on piiitkä viikko... Kiitos kovasti sinulle!

Vierailija
12/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään pahaa tarkoitti. Oli vaan tympääntynyt, kun väkisin tukit sen vastaanotolle.

Vierailija
13/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee heti alkuraskaudessa lähetteen sairaalaan, jos keskenmenoja on useita. Soita neuvolaan ja tarkista, millainen tilanne teillä päin.

Asutko pk-seudulla?

t. th

Ai, täällä sai vängätä että sai lähetteen lasketunajan ultraan vaikka viikoista ei ole tarlkkaa tietoa! Nyt alkaa tuntua että johonkin tarttee soittaa heti huomenna... Ehkä neuvolantäti ajatteli ettei lähetä mihkään muualle kuin sinne la-ultraan kun on kerran lapsettomuus- ja hormonipolille aika tulossa syksymmällä. Ehkä se ajatteli että mitäs siitä, yksi raskaus sinne-tänne... Voivoi tätä touhua!

Ap

Vierailija
14/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään pahaa tarkoitti. Oli vaan tympääntynyt, kun väkisin tukit sen vastaanotolle.

Mutta huolestuttavaa onkin se, että ko neuvolantäti oli vain kollegansa sijainen, siis hän on kyseisessä neuvolassa ihan vakivirassa ollut jo pitkään ja hoiti nyt vain työkaverinsa asiakkaat tämän loman ajan. ONNEKSI ei ole mun "oma täti". Mutta onhan se tylsää kun joutuu tekeen työtänsä Xo)

Ap

Vierailija
15/15 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ON väliaikainen tila.