10 kk vauvan kehityksestä...
Tiedän, että kaikki vauvat ovat yksilöitä ja kehittyvät omaan tahtiinsa, mutta minua silti vaivaa/huolettaa oman lapsen tila. Poikaon nyt 10kk, 10,5kg, 77,5cm. eli pitkä poitsu. Synnytys oli pitkä 24h ja vaikea, vauvalla oli lievää hapenpuutetta, josta sain lukea vasta neuvolakortista. Tällähetkellä poika puhelee kovasti jopa joitakin ihan ymmärrettäviä sanoja ja kaikki on muuten kunnossa paitsi tuo liikkuminen.
Tehtiin tietenkin virhe kun annettiin sen ajella 5 kk ikäisestä lähtien kävelytelineellä. poika vaan tuntu viihtyvän enemmän siinä kuin lattialla. Viimeiset pari kuukautta ollaan pidetty poikaa lattialla ja onhan se oppinut ryömimään ja mönkiikin ympäri taloa. Konttausta ei ole yrittänytkään, eikä jaksa nostaa itseään makuulta istumaan! Luulen että pituudella on vaikutusta konttaamaan oppimiseen, ovatko muut äidit huomanneet saman? Poika haluaisi kävellä ja jaksaa seisoa pitkiäkin aikoja, varvastaa tosin. Tukea vastenkin osaa kävellä. Minua vain huolettaa kun neuvolassa yhdistettiin tulevat oppimishäiriöt ja konttaamattomuus!!!! Mitä olette mieltä, oletteko kuulleet aihesta?
Kommentit (9)
10kk mitat olivat 81 cm ja 12 kg, enkä kylllä huomannut että pituus olis vaikuttanut konttaamaan oppimiseen mitenkään. Mutta kuten jo mainitsit nämä ovat yksilöllisiä asioita missä vaiheessa lapsi oppii mitäkin.
Meillä lähdettiin konttaamaan 7kk ikäisenä, ryömiminen jäi meiltä välistä oikeastaan kokonaan.
9kk tasan tänään ja oppi viikkoa vaille 8 kuisena ryömimään. Meilläkin poika on aika iso 8kk neuvola mitat oli 77cm ja 10,3 kg. Poju istuu tuetta ja oppi vasta laskeutumaan siitä mahalleen, mutta ei osaa nousta itse istumaan. Nousee harvakseltaan sylistä tukea vasten, mutta ei kävele sitä pitkin. Ei myöskään yritä edes konttausasentoa. Eli en olisi huolissaan sinuna. Minulle ainakin neuvolassa sanoivat että terve ja hyvin on kehittynyt ja luotan siihen.
Tuohon mitä olivat sanoneet siitä, että voi tulla oppimisvaikeuksista tulevaisuudessa. Siskoni on lukenut psykologiaa ja kasvatustieteitä ja sanoi minulle, että on tutkittu näitä joilla on oppimishäiriöitä kouluiässä ja sen pohjalta päätelty, että sillä saataisi olla jotain tekemistä sen kanssa jos jokin kehitysvaihe on jäänyt välistä. Eli asia ei ole mielestäni niin että jos joku vaihe jää välistä niin olisi automaattisesti oppimisvaikeuksia. Mieheni ei ole koskaan kontannut, kertoi hänen äitinsä ja mitään ongelmia ei ole tietääkseni ollut. Taisi nyt se neuvolan täti sinut turhaan säikäyttää.
Äiti ja poju
Eli meidänkin poikanen (10 kk ja 2 pv) menee vielä ryömimällä eteenpäin.. ei osaa itse istua, kuin muutamia kymmeniä sekunteja kerrallaan. Eikä ole neuvolassa puututtu siihen mitenkään.
Poikani osaa nousta tukien seisomaan, mutta siis tuo mainitsemasi konttaus ja istumistaito puuttuu siis minunkin pieneltäni..
Ei kannata huolestua, en ainakaan ole mistään lukenut yhteyttä konttaamattomuuteen ja oppimishäiriöihin.. (ja pöh, sanon minä! )
Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi!!
En olisi sinuna kyllä yhtään huolissani!
Meidän kohta 11-kuinen ei myöskään vielä konttaa, vaikka viime aikoina on alkanut vähän nostella itseään siihen malliin, että voi vaikka sen aloittaakin! Tukea vasten nousee kyllä seisomaan, joten voi toisaalta olla, että alkaakin kävellä ja jättää konttaamisen vähemmälle - se on ihan yleistä, enkä voi ymmärtää että se ennustaisi oppimishäiriöitä!
Ja istumaan nousuhan on tosi vaikea juttu! Meillä se opittiin vasta sitä kautta kun ensi noustiin tukea vasten polvi-istuntaan. Eikä poika vieläkään makuulta suoraan istumaan pääse.
Joten älä huoli!!
PS. Meidän pojalla on aika pitkä selkä, ja se varmasti vaikeuttaa tasa-painottelua juuri istuma-asennossa.
jotain yhteyttä konttaamattomuuden ja lukihäiriöiden kanssa on löydetty, mutta ei se nyt ihan niin suoraan mene! Eli ole ihan huoleti sen asian suhteen. Sitä paitsi lukihäiriöön löytyy kyllä koulusta apukeinot (esim. erityisopetus), jos sellainen yleensä tulee. Sen verran osaan asiasta selittää, että konttaaminen, kuten kaikki muukin ns. ristikkäisliike kehittää aivopuoliskojen yhteistoimintaa, mikä on tärkeää lukemisessa ja erityisesti lukemisen ymmärtämisessä. Mm tällaisiin oppimisvaikeuksiin kehitelty aivojumppa, joka sisältää kaikenlaisia ristikkäisliikkeitä, siitä löytyy varmasti tietoa googlettamalla.
Mutta älä tässä vaiheessa vielä ala huolehtimaan lukihäiriöistä, nauti poikasi kehityksestä ja siitä mitä hän jo osaa. Ja neuvolasta voi tietysti kysyä lisää aiheesta, jos se jäi vaivaamaan. Muutenhan kehitys kuulostaa ihan normaalilta!
tuo aivojumppa on siis tarkoitettu vähän vanhemmille lapsille ja aikuisille, ei kannata vielä alkaa jumppaamaan! :)
johtuu kyllä siitä että pojalla oli käsivarressa iso hemangiooma,joka olisi jäänyt ryömiessä lattian ja pojan väliin kipeästi.
Viikkoa vaille 10kk poika oppi nousemaan tukea vasten polvilleen,sitten oppi konttaamaan ja sitten nousemaan tukea vasten seisomaan.Ja kaikki nuo taidot tulivat 1-2 viikon sisällä.Noin 11kk iästä lähtien poika otti askelia ilman tukea ja nyt muutama päivä sitten oppi kunnolla kävelemään ilman tukea ja täyttää ensi viikolla 1v.
Ei musta niin merkillistä ole jos 10kk ikäinen ei vielä konttaa,onhan tuolla vielä aikaa oppia sekin taito,jotkut 10kk ikäiset eivät liiku edes ryömien.
Kaikki eivät kehity samaa tahtia...
että istumaan nousun poika oppi myös tuossa samassa rytäkässä,sen jälkeen kun oli oppinut konttaamaan.
En olisi huolissani, poikasihan on kehittynyt ihan normaalisti taidoiltansa! Ryömii ja käveleekin tukea pitkin, hienoltahan tuo kuulostaa! Ei sitä tiedä vaikka konttaaminen jäisi vallan välistä pois ennen varsinaista kävelyä, ja sekin on ihan normaalia.
Oma poikani alkoi ensin ryömimään, sitten istumaan ja peppukiitämään ja vasta paljon myöhemmin oppi itse nousemaan istumaan. Tunnin päästä siitä nousi seisomaan tukea vasten ja hetken päästä käveli tukea vasten. Vasta ihan viime päivinä on alkanut konttaamaan ja hän on 10,5 kk. Yksilöitä ovat siis kaikki, kuten itsekin sanoit! Kummastuttaa tuo neuvolan kommentti!