Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juoksukunto vs. "jumppakunto"

Vierailija
30.07.2012 |

Olen nyt kesän ajan juossut suhteellisen säännöllisesti ja eilen rikoin 6 km rajan. Juoksukuntoni on keväästä noussut siis roimaisti, sillä keväällä se lyhtypylväänväli oli aikamoinen taival. Silti minua ihmetyttää, että kun nousen portaat ylös ja puhun samalla, hengästyn. Toki portaiden noustessa happea kuluu enemmän ja varsinkin jos samalla puhua palpattaa. Mutta onko tämä silti aivan normaalia?

Toisekseen olen ihmetellyt seuraavaa: kaverini on kova jumppaaja. Hän harrastaa pumppia, spinningiä ja combattia useampaan otteeseen viikossa. Nyt hän päätti ottaa urheilurepertuaariinsa mukaan myös juoksun. Ensimmäisen lenkin jälkeen (3 km) hän oli aivan piipussa ja valitteli, että näin raskasta ei ole ollut koskaan. Hän ei kuitenkaan juossut kovin kovalla vauhdilla. Onko siis "jumppakunto" eri asia kuin juoksukunto? Jos itse menisin pumppiin, olisinko eri tavoin piipussa kuin tuon 6 km lenkkini jälkeen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voihan olla, ettei kaverisi jumppaa kovin täysillä vaikka usealla tunnilla käykin.

Itse olen huomannut, että ripeä kävely on jopa nopeampaa kuin hidas laahustusjuoksu ja kävely on parempaa (meidän ylipainoisten) nivelille.

Vierailija
2/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt vuosikausia säännöllisen epäsäännöllisesti jumpissa ja jaksanut ne ihan hyvin. Juoksukuntoni sen sijaan on aina ollut surkea ja kun keväällä päätin ruveta juoksemaan, oli pakko aloittaa ihan sellaisesta "minuutti juoksua, viisi minuuttia kävelyä" -tyyppisestä ohjelmasta. En siis olisi jaksanut juosta edes kolmea kilometriä putkeen. Nyt kesän treenanneena juoksen 5-6 kilometrin lenkkiä, mutta rankalta se tuntuu edelleen. Jännä nähdä, miltä jumppa juoksukesän jälkeen maistuu, kun taas syksyllä aloitan sisäliikuntakauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kova jumppaamaan, mutta ihan surkea juoksija :D en siedä juoksemistä, VIHAAN SITÄ, eikä minulla ole mitään tekniikkaa. Muutaman lenkin jälkeen kuitenkin alkaa aina sujua paremmin.

Ja todellakin vedän ne jumppatunnit täysillä, ei mitään lusmuilua meikäläisellä!!

Olen muuten itsekin ihmetellyt, että jummppaan mennessä, kun nousen portaita toiseen kerrokseen, ehdin hengästyä. Ja sitten kuitenkin menee pumppi+combat ihan hyvin.

Vierailija
4/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hieman eri asia kuin juoksukunto, jumpat on monesti enemmän intervallityyppisiä tuneja kun taas juoksu on tasasykkeisempää. Ap ei varmastikaan ihan helpolla selviäisi pumppi- tai combattunneista, niissä kun on mukana jo tekniikkaakin (varsinkin combatissa). Ja kovat sykkeenkohotukset on tottumattomalle rankkoja.

Vierailija
5/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juossut vuosia, mutta kun menin uimakurssille kesti pitkään ennen kuin jaksoi uida vaparia sata metriä.

Pump vaatii ennen kaikkea lihaskuntoa, siinä ei juurikaan syke nouse.

Vierailija
6/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kova jumppaamaan, mutta ihan surkea juoksija :D en siedä juoksemistä, VIHAAN SITÄ, eikä minulla ole mitään tekniikkaa. Muutaman lenkin jälkeen kuitenkin alkaa aina sujua paremmin.

Ja todellakin vedän ne jumppatunnit täysillä, ei mitään lusmuilua meikäläisellä!!

Olen muuten itsekin ihmetellyt, että jummppaan mennessä, kun nousen portaita toiseen kerrokseen, ehdin hengästyä. Ja sitten kuitenkin menee pumppi+combat ihan hyvin.

En tykkää juoksemisesta ja juoksutekniikkani on varmaan ihan hanurista. Sama juttuhan se on esim. pumpin kanssa, kun on tekniikka hallussa sujuu kovemmillakin painoilla hyvin. Minulla on myös itsekurin kanssa ongelmia, en saisi tsempattua itseäni juoksemaan yksin vaikka tuntia. Kamalan tylsää. Minut pitää sulkea jumppasaliin ohjaajan ja muiden kanssa, tiedän etten voi häipyä kesken kaiken.

Vierailija
7/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitoselle (?) tiedoksi: ei, minulla ei ole käsitystäkään siitä, millaista pumppi on. Jotakin olen kaveriltani kuullut, mutta omakohtainen kokemus on nollassa. Kuulemani perusteella olen kuitenkin käsittänyt suhteellisen rankaksi lajiksi ja koska myös juoksu on rankkaa, olen rinnastanut lajit. Ja kuten varmaan kevääni alkukunnosta kävi ilmi, en ole pahemmin urheillut ennen tätä kesää. Siksi kaksi rankkaa lajia ovat olleet mielestäni samalla tavalla rankkoja aina tähän asti. Siksi hain vastausta tähän kysymykseeni ja onneksi myös sen sain. Aina on ihmisellä varaa oppia uutta :)

Vierailija
8/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan jumppa- ja pyöräilykuntoa löytyy ja jaksan korkeallakin sykkeellä pitkään.

Mittari on.

Vierailija
9/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lihaskuntotunti, juoksu taas aerobinen laji. Niitä ei sinällään voi edes verrata. Body Attack -tunti vastaa kuvauksesen mukaan 10km juoksulenkkiä mutta sekin on intervallityyppinen tunti eli ei ihan suoraan sitäkään voi verrata.

Vierailija
10/12 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki jos vetää selkää tai kyykkysarjaa 5 kilolla niin ei varmaan nousekaan. Mulla oli lauantaina maksimisyke 193...

Pump vaatii ennen kaikkea lihaskuntoa, siinä ei juurikaan syke nouse.

Vierailija
11/12 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan jumppa- ja pyöräilykuntoa löytyy ja jaksan korkeallakin sykkeellä pitkään.

Mittari on.

Keryykö kilometrejä, tuo pelkkä korkea syke ei vielä kerro kunnosta mitään.

Vierailija
12/12 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksijat puhuu aina naureskellen "salikunnosta".

Pitkäkestoinen juoksu on ihan erilainen kestävyyden mittari kuin lyhyet rutistukset salilla.

Salilla treenaavalla voi toki lihaskunto olla parempi.

6km juoksu nyt ei kyllä vielä ole mikään ihmeellinen saavutus.

Itse aloitin joitain vuosia sitten sohvaperunakunnoasta kävelylenkit ja tästä 2kk jälkeen meni jo 10km jalle tuntiin ja tästä edelleen 3kk niin meni jo puolimaratoni helposti alle kahteen tuntiin. Ja lähtökunto oli tosiaan sellainen että syke lähenteli maksimia 50m hölkällä.

Martina Aitolehti on ollut olevinaan kova fitnespimu ja kovan uhon kanssa sitten käveli puolimaratonin kun ei jaksanut juosta kuin pätkän alusta.