Tässä kuva tämän illan av-tapaamisesta
Kommentit (27)
mutta se tuli samasta IP-osoitteesta
...kun täällä joku sanoo tuolla tavalla, että tuli samasta IP-osoitteesta.
Mistä te näette, mistä IP-osoitteesta visti tulee?
tarvitse mistään nähdä. Mutta jos tulee samalta koneelta, ip-osoite on pysyy samana. (Toki voi olla vaihtuva ip-osoite, mutta ei sekään jatkuvasti vaihdu.)
Eli tekninen ratkaisu on sellainen (normaalisti), ip-osoite pysyy samana ainakin kohtuullisen ajan tai jopa aina. Eli kuka tahansa voi tietää, että edellinen ja seuraava viestisi tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä samasta ip-osoitteesta, jos istut siinä samalla koneella, vaikka emme tiedä sinusta yhtään mitään.
Vähän kuten jos soitat äidillesi nyt kännykälläsi ja viiden minuutin kuluttua samalla puhelimella uudestaan, tiedän sangen suurella varmuudella, että äidillesi näkyy sama numero molemmilla kertaa, vaikka en tiedä sinun numeroasi eikä minulla ole äitisikään kännykkää.(Paitsi jos satut vaihtamaan sim-korttia välissä.)
eli ei kannata vastailla omiin viesteihinsä, kuten mä aina välillä täällä teen?
Mutta mistä mä pääsen vakoilemaan, että tekeekö muut samaa?
t. se, joka puuttui listalta ts. ap:n komppaajan, vittuilijan ym. lisäksi on olemassa myös tää yksi lajityyppi eli neuroottisesti paljastumista pelkäävä
ei sitä näekään kuin ylläpitäjät muuten oliskin noloo!
t: paljastujaneurootikko
:D
nyt lopetan offtopikkeilun, kiitos vastaajille!
ei sitä näekään kuin ylläpitäjät muuten oliskin noloo!
t: paljastujaneurootikko :D nyt lopetan offtopikkeilun, kiitos vastaajille!
nih, mutta mitä jos ylläpitäjä juoruaakin muille ;)
just kun meinasin päästä neuroosistani. En nuku tänä yönä, t: neuroosi
oikeesti mulla on vahva tunne siitä, että tätä tapahtuu. Etenkin jos vastailija on joku Henry Laasanen tai muu inhokki tai julkisempi tapaus, niin varmasti näistä puhutaan.
eli ei kannata vastailla omiin viesteihinsä, kuten mä aina välillä täällä teen?Mutta mistä mä pääsen vakoilemaan, että tekeekö muut samaa?
t. se, joka puuttui listalta ts. ap:n komppaajan, vittuilijan ym. lisäksi on olemassa myös tää yksi lajityyppi eli neuroottisesti paljastumista pelkäävä
Ylläpito voi nähdä ip-osoitteesi, mutta emme me muut.
Siis emme me näe ip-osoitettasi mistään tai sitä tuleeko viesti samasta osoitteesta. Mutta sen tietää kuka tahansa, että JOS henkilö A kirjoittaa kaksi viestiä, ne tulevat (suurella todennäköisyydellä) samasta ip-osoitteesta. Eli jos kerrot kirjoittaneesi nämä molemmat viestit, voin päätellä, että ne tulevat samasta osoitteesta.
Mutta en voi mitenkään tietää, oletko oikeasti sama henkilö vai kaksi eri henkilöä. Tai jos et kerro meille, että olet kirjoittanut kaksi viestiä, me emme tiedä mistään, että ne tulevat samasta lähteestä.
Tiedämme ainoastaan esim viestin X ja Y olet kirjoittanut sinä, vain JOS itse kerrot meille. Ja jos tiedämme sen, tiedämme että ip on sama.
Mutta emme näe ip:tä mistään.
Ihan kuten emme näe puhelinnumeroasiakaan, jos soitat nyt äidillesi. Voimme vain olettaa, että jos sanot soittavasi äidillesi, teit niin. Ja jos sanot soittavasi äidillesi heti uudestaan, voimme olettaa, että teit niin, koska sanoit niin tekevästi. Emme voi tietää pitääkö se paikkaansa.
Mutta sen tiedämme (melko varmasti), että JOS puhuit totta, ja soitit äidillesi, toinen puhelu tuli (hyvin todennäköisesti) samasta numerosta kuin ensimmäinen, mutta emme voi tietää
a) teitkö kuten sanoit
b) sinun numeroasi
Me täällä siis tiedämme vain sen, että verkon toteutus on sellainen, että ip-osoite pysyy samana. Tai että puhelin tunnistaa numeron, josta siihen soitetaan. Emme tiedä silti yhtään kuka tällä hetkellä soittelee ja minne.
Eli jos sivu tunnistaa ip-osoitteen, se voi käyttää apuna esim. laskurissaan. Toki siis sivuston ylläpitäjä voi tuon nähdä, vähän kuten puhelinfirma voisi selvittää kuka on soittanut ja minne. Mutta puhelimen käyttäjät eivät saa toisten puheluja selville.
Jos tätä verrataan puhelimeen, voit kuvitella, että soitat "av:lle", kun lähetät tänne viestin. AV:n ylläpitäjä voi nähdä ip:si, mutta eivät samaan aikaan muut av:llle soittavat ihmiset. Vähän kuin jos soitat verotoimistoon, verotoimisto näkee numerosi, mutta eivät muut samaan aikaan verotoimistoon soittavat.
tarvitse mistään nähdä. Mutta jos tulee samalta koneelta, ip-osoite on pysyy samana. (Toki voi olla vaihtuva ip-osoite, mutta ei sekään jatkuvasti vaihdu.)
Eli tekninen ratkaisu on sellainen (normaalisti), ip-osoite pysyy samana ainakin kohtuullisen ajan tai jopa aina. Eli kuka tahansa voi tietää, että edellinen ja seuraava viestisi tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä samasta ip-osoitteesta, jos istut siinä samalla koneella, vaikka emme tiedä sinusta yhtään mitään.
Vähän kuten jos soitat äidillesi nyt kännykälläsi ja viiden minuutin kuluttua samalla puhelimella uudestaan, tiedän sangen suurella varmuudella, että äidillesi näkyy sama numero molemmilla kertaa, vaikka en tiedä sinun numeroasi eikä minulla ole äitisikään kännykkää.(Paitsi jos satut vaihtamaan sim-korttia välissä.)