Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NP-ULTRAN ajankohdasta!!!

25.11.2005 |

Mitenkäs on, mikä olisi paras aika?

Itse kävin viime raskaudessa ensimmäisen kerran rv 11+5. Ultraava lääkäri paasasi minun tulleen liian aikaisin, eikä saanut niskapoimua mitattua (sikiö vastasi muuten viikkoja) ja käski tulla takaisin myöhemmin. Uuden ajan sain viikolla 14+3, jolloin ultrannut eri lääkäri paasasi, että olin auttamattoman myöhässä. Myöhemmin sain kuulla, että silloin 11+5 olisi aivan hyvin voinut niskapoimun mitata.

Onko teille sanottu, mikä viikko olisi se paras aika mittaukselle? Milloin olette itse käyneet? Sanokaa tarkka rv jos muistatte :)

Nyt harmittaa hieman, sillä mulla tulee rv13 täyteen jouluaattona, ja olemme koko joulun poissa koko kaupungista. En tiedä mihin väliin tuo ultraus pitää sovittaa, ettei vaan käy niinkuin viimeksi :(

Apuja kaivaten, Sandin rv 8+6

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

no niin yritetäämpäs nyt saada viestikin mukaan :)

Olen kuullut monelta taholta, että np-ultra olisi parasta tehdä viikoilla 11-13. Viikkoa 12 pidetään kai varmimpana (jos vaikka hedelmöitys tapahtunut aikaisemmin tai myöhemmin luullusta).

Itse kävin esikoisesta ultrassa viikolla 12+3 ja nyt olen toisesta menossa viikolla 12+1.

Kannattaa vaatia, että pääsee oikeaan aikaan, koska tosiaan liian myöhään ei sitten enää varmuudella sitä niskapoimua voi mitata.

Eli ymmärtäkseni ehtisit hyvin käydä ultrassa ennen joulua!

-Salzu

Vierailija
2/8 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tampereella np-ultra on aina noin viikolla 13, itselläni 12+6 tulossa ja ekassa raskaudessa se oli 13+1. Tuo yli 14 viikolla on kyllä liian myöhään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 11+0 - 14+0. Itse sain ajan rv 12+5 ja vastasi päivälleen, kun tiedettiin oviksen ajankohta.

Vierailija
4/8 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautisista laskettuna oli 13+3. Siellä sitten huomattiin ettei koko vastaa vikkoja vaan onkin jo vanhempi. Oikeasti olikin jo 14+1!!:) Niskapoimu mitattiin ja ainakin naistenklinikalla oli käytössä sellainen raja-arvotaulukko turvotuksen rajoista kulloisellakin viikolla.

Eikä minulle mitenkään sanottu sen olevan epävarmempaa vähän myöhempään...kun eihän se turvotuksen mittaus muutenkaan 100%:n varmaa ole.

Kai se on mittaajasta ja paikan käytännöstä kiinni...

Vierailija
5/8 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kutsussa luki muistaakseni np-ultra rv12-14. Jorvissa olin edellisellä kerralla 11+6 ja silloinkin näkyi kaikki OK - myös sukupuoli :) Tiedä sitten, onko laitoksilla omat norminsa ja standardinsa, vaikka täällä PK-seudulla kaikkien pitäisi olla HUSin alaisia.. Plus, että mulla on molemmat ajat kyllä kätilölle, eikä lääkärille.

APlle sanoinsin, että soita ja varaa ennen joulua, jos vaan aikoja on!

Vierailija
6/8 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin yksityisellä np-ultran, kun viikkoja oli 12+4. Soitin siinä vaiheessa, kun olin jo viikolla 12 ja painottivat kovasti, että pitäisi tulla heti. Ymmärsin, että paras aika olisi viikolla 12 tai sitten ihan 13 viikon alussa. Vaikka jostakin luin, että 12-13+6 olisi vielä ok, niin tuolla ainakin lääkäri sanoi, että ei kannata jättää tuonne 13 viikon loppuun. Niskaturvotuksen mittauksella ei ole merkitystä, jos viikot ovat alle tai menneet yli, koska silloin ne arvot eivät anna oikeaa tietoa.

Nearoosa

Vierailija
7/8 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma NT-käynti rv 11+5 ja hyvin kaikki tarvittava löytyi, kunhan vaavi ensin suostui heräämään ja kääntymään

Vierailija
8/8 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Jorvissa ei tehdä muina päivinä ollenkaan koska mittaamisen heitot antavat vääriä tuloksia. Eli jos liian aikaisin mitataan, turvotus voi olla vielä vasta tuloillaan. Jos taas liian myöhään, turvotus on voinut jo tasaantua/laskea.

Ex.HUS:ilainen