En tajua mitä tuo uusi isyysvapaa muuttaa?
Tämä uutinen siis http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288485918336.html
Eikös jatkossa niitä isäpäiviä ole ihan yhtä paljon kuin ennenkin?
Onko tämä muutos siis se, että äidin ei enää tarvitse jättää omalta äitiysvapaaltaan sitä 12 arkipäivää isälle? Vaan äiti voi pitää nekin, ja isä voi sitten joskus pitää omat päivänsä koska huvittaa?
Voiko isä pitää lapsen synnyttyä myös isyysvapaata niin pitkään kuin huvittaa noista päivistä ettei enää sitä vajaa 3 viikkoa vain?
Kommentit (16)
tosiaan noin?
Periaatteessa tämä on kyllä minusta hyvä, koska se lisää perheiden yhteistä aikaa.
Ainakin meidän perheessä minä olen yleensä aina töissä viikonloput, joten yhteistä aikaa ei juurikaan ole kuin joskus lomien aikaan.
Nyt sitten jos saisi lapsen voisi yli 2 kuukautta viettää yhteistä perheaikaa :)
onko se isyysvapaa edelleen se sama n.3 viikkoa vauvan syntymän jälkeen?
Ja loput saisi sitten pitää vanheimpanvapaan jatkoksi?
saa vanhempainrahaa tai äiti ei voi saada kotihoidontukea. Ainoastaan ne päivät vauvan syntymän aikoihin olisivat samaan aikaan Kelan korvauksen piirissä.
En halua olla työnantaja, jonka naistyöntekijä tulee kuukaudeksi töihin, kun mies on isävapailla.
minä meinasinkin olla omasta työstäni lomalla silloin, kun isä pitää isyysvapaataan.
Minulla on vuodessa 6 viikkoa lomaa, joten aika hyvin se riittää tuohon isän vapaan aikaan.
Isän ei siis tarvi olla yksinään hoitamassa muksua (kuten isäkuukautena), vaan voi pitää isyysvapaansa yhtä aikaa kun äiti on äitiyslomalla?
Jos noin on, en kyllä tiedä miten se isien vastuuta lisää... Isyyslomahan on monille lähinnä juuri loma. Mun mielestä paras ois 6+6+6-malli vanhempainvapaakorvauksella, niin, että perhe saisi itse päättää järjestyksen. Muita perhevapaita ei tarvittaisi, sen sijaan tuettaisiin (mm. hoitomaksuja porrastamalla) osa-aikaisen työn tekemistä.
Tosin lapset jo tehty, mutta meille olisi ollut tosi ihanteellinen ratkaisu. MIes olisi halunnut pitää enemmän vapaita mutta kun ei työpaikallaan kukaan koskaan ollut kuullutkaan hoitovapaasta (miesvaltainen ala), niin esikoisen kanssa piti isäkuukauden päälle vähän hoitovapaata mutta kuopuksen kanssa piti vain isäkuukauden.
Meillä siis varmaan minä olisin pitänyt tuon 12 kk ja mies 6 kk. Myös porrastus hoitomaksuihin olisi hyvä. Espoossa olikin, kun siellä asuttiin mutta nykyisessä kunnassa ei, joten lapset on sillä enimmäismäärällä ja jostain syystä myös aika usein sen 7-8 tuntia. Kun ei ole kiire töistä ,niin tekee ne iltahommat jo työpaikalla. Espoossa jaksoin vääntää itseni irti hommista ajoissa ja lapsi oli silloin 5 h päiviä hoidossa.
minä meinasinkin olla omasta työstäni lomalla silloin, kun isä pitää isyysvapaataan. Minulla on vuodessa 6 viikkoa lomaa, joten aika hyvin se riittää tuohon isän vapaan aikaan.
Jos vauva syntyy syyskuussa, täytyy edellisestä lomasta 4 vko pitää ennen sitä ja vain 2 vko jää säästöön. Seuraavan vuoden loman saa aikaisintaan toukokuussa.
vuosilomalla, kun mies on isävapailla. Jos isä jää kotiin, ei äidillä välttämättä ole tuloja lainkaan. Harvalla on kerättynä lomaa viikkotolkulla.
jos sitä isyyslomaa saa pidennettyä noin paljon. Sehän tosiaan on sitä virallista perheen yhteistä aikaa. Toki minäkin olen palkattomasti kotona isäkuukauden ajan, koska en voi töihinkään silloin palata, eikä lomia ole siihen mahdollista käyttää, mutta kaikki eivät voi tehdä näinkään.
Se taas on perheiden sisäinen ongelma, jos isä ei pysty ottamaan vastuuta muulloin kuin pakotettuna ja silloin kun äiti ei ole paikalla. Mutta mä en ole noin noloihin miehiin kyllä todellisuudessa törmännyt koskaan. Vai onko se edes miesten vika vai heidän vaimojensa?
Isäpåivien määrä ei uudistuksen myötä muutu. Olennaista on se, että jatkossa äidin ei tarvitse jättää vanhempainvapaan viimeistä 12 päivää isälle, jotta isä voisi pitää isäkuukauden. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vanhempainvapaakausi pitenee kahdella viikolla.
Uudistuksen myötä isä voi lapsen synnyttyä pitää isyysvapaata yhtä aikaa äidin kanssa max 3 viikkoa. Tähän ei siis ole tulossa muutosta nykyiseen verrattuna.
Uudistus sen sijaan on se, että vanhempainvapaakauden päätyttyä isällä on käytettävissään 6 viikkoa isyysvapautta. Määrä on sama kuin nykyään, mutta nykyään se on edellyttänyt, että äiti on antanut 2 viimeistä viikkoa vanhempainvapaasta isän käytettäväksi. Uudistuksen myötä tätä ei enää edellytetä, joten käytännössä tulee 2 viikkoa vapaata lisää.
Edelleenkään äiti ja isä eivät saa ensimmäisen 3 viikon lisäksi saa olla yhtä aikaa vanhrmpainvapailla. Äiti ei myöskään voi saada kotihoidontukea siltä ajalta, kun isä on isyysvapaalla. Äidin pitäisi siis periaatteessa palata tuoksi ajaksi töihin. Itse ollaan tehty niin kuin valtaosa muistakin perheistä: olen pitänyt äitiyslomalta kertyneitä vuosilomia, kun mies on ollut isyyslomilla.
on se siltikin hyvä, koska uudessahan noita sai isä pitää aina siihen saakka, kun lapsi on 2. Moni menee töihin niillä main, kun lapsi on 2, kuten minäkin aion taas mennä. Tämän avulla sen vapaan voi oikeasti käyttää niin, että äiti palaa töihin 6 viikkoa ennen lapsen hoitoon menoa ja isä ottaa loppuajaksi vetovastuun. Tähänhän ei isäkuukautta ole aiemmin pystynyt käyttämään, koska harva äiti palaa töihin (laittaa lapsen hoitoon) vielä silloin, kun isäkuukausi on viimeistään pidettävä.
- Ehkä 11 tai jotain
54 arkipäivää eli 9 viikkoa pitää sitten vanhempainrahakauden jälkeen? Meillä miehellä on vuosiloma kuopuksen syntymän jälkeen käytössä ja sen lisäksi vielä pari viikkoa ylityövapaita, eli olis ihan parasta, jos mies sais pitää kaikki nuo viikot sitten kun minä palaan oikeasti töihin.
vuosilomalla, kun mies on isävapailla. Jos isä jää kotiin, ei äidillä välttämättä ole tuloja lainkaan. Harvalla on kerättynä lomaa viikkotolkulla.
Milloin sitä lomaa olisi pitänyt olla kerättynä viikkotolkulla?
Äitiysloma kerryttää vuosilomaa ihan normaalisti. Äitiyslomien päätyttyä itselläni on aina ollut kertyneenä lomaa se normaalit 5 viikkoa. Ei niitä lomia tarvitse isyysvapaata varten mitrnkään erityisesti kerätä. Olen pitänyt nämä kertyneet lomat miehen pitäessä isyysvapaita + yhden viikon palkattomana.
Jos tämä ei työnantajalleni olisi sopinut, olisin tietysti mennyt tuoksi ajaksi töihin. Mutta totta kai työnantajankin kannalta on helpompi järjestely antaa minun pitää lomani vaikka poikkeuksellisena ajankohtana kuin se, että palaisin muutamaksi viikoksi töihin.
54 arkipäivää eli 9 viikkoa pitää sitten vanhempainrahakauden jälkeen? Meillä miehellä on vuosiloma kuopuksen syntymän jälkeen käytössä ja sen lisäksi vielä pari viikkoa ylityövapaita, eli olis ihan parasta, jos mies sais pitää kaikki nuo viikot sitten kun minä palaan oikeasti töihin.
Ainakin tämän stm:n linkin mukaan se onnistuisi. Ja olisi kai yksi uudistuksen tavoitteista, että lapsi voisi olla lähes vuoden ikään saakka kotona uudistuksen myötä.
12
Ainakin tämän stm:n linkin mukaan se onnistuisi. Ja olisi kai yksi uudistuksen tavoitteista, että lapsi voisi olla lähes vuoden ikään saakka kotona uudistuksen myötä.12
http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/toimeentulo_ja_vakuutus…
12
Isän ei siis tarvi olla yksinään hoitamassa muksua (kuten isäkuukautena), vaan voi pitää isyysvapaansa yhtä aikaa kun äiti on äitiyslomalla?
Jos noin on, en kyllä tiedä miten se isien vastuuta lisää... Isyyslomahan on monille lähinnä juuri loma. Mun mielestä paras ois 6+6+6-malli vanhempainvapaakorvauksella, niin, että perhe saisi itse päättää järjestyksen. Muita perhevapaita ei tarvittaisi, sen sijaan tuettaisiin (mm. hoitomaksuja porrastamalla) osa-aikaisen työn tekemistä.