Esikoisen odottaja panikoi eilisistä syömisistä! auttakaa ystävät rakkaat!!!
Olen aivan paniikissa. Söin eilen 60-vuotispäivillä tarjolla olleita ruokia, kova vaiva oli nähty ja vaikka paljon karsin mitä en ottanut, niin silti tajusin syöneeni kiellettyjä aineita.
Pakasteherneitä oli salaatissa kypsentämättömänä, söin
Feta-juustoa kypsentämättömänä, söin
Parmesan-juusota kypsentämättömänä, söin
Etelä-amerikasta (?) tuotua häränlihaa jota maistoin ja se olikin mediumia, yritin syödä reunasta kypsempää kohtaa hieman.
Katkarapuja pakastuksen jälkeen kuumentamattomana :/
En ole ollut mikään hysteerikko mutta nyt on kyllä paniikki päällä. RV 27+, vaikeasti alkunsa saanut raskaus ja voi mikä hätä!! kuinka suuri riski mielestänne toksoplasmoosiin, eheciin, listeriaan on ja mitenkähän vauvani käy? :/
Kommentit (25)
Jos ne siis sulattaa ja syö niin ne on kovia, niitä pitää hetken aikaa keittää ja jäähdyttää että voi laittaa salaattiin? Mistä sä tiedät että ne oli kypsentämättömiä.
Parmesan juusto ei ole kiellettyä kun on kovaa juustoa, feta taas varmasti pastöroitua.
Olet nuo syönyt eilen ja niistä joko ei ollut tai oli listeriatartunta tai toksoplasmoosi. Sinä jok sairastut tai sitten et. Yksikään ei täällä palstalla voi sanoa mitään muuta. Riski on pieni (kenties olematon, jos ruokahygienia on kokilla hallussa ja kylmäketju kunnossa) mutta riskielintarvikkeita nuo kaikki olivat.
Olisit miettinyt ENNENKUIN SYÖT!!!!! Joten joko menete omalla rahalla testeihin tai odotat oireita. Voit olla että sikiösi kuolee, todennäköisemmin ei.
kaikkein eniten olen huolissani niistä pakasteherneistä, 25% suomalaisista pakasteherneistä oletetaan olevan listeriaa ja riski saada se on suurempi raskaana. JA sikiöön tarttuu hyvin helposti. (nämä olen siis selvittänyt tänään).
Oletteko siis muut syöneet pakasteherneitä ihan normaalisti kuumentamatta, suoraan pakkasesta raskaana ollessa? tai salaattipöydistä?
koska mun lempparisalaattiin tulee pakasteherneitä.
kaikki 36 viikkoa popsin niitä, terveitä lapsia
Moniko Suomessa saa noista elintarvikkeista tartunnan? Ja moniko sai ennen kuin tällaisia rajoituksia oli olemassa? Lieneeköhän mitään tilastoa asiasta?
Mun raskauksien aikana ei ollut olemassakaan mitään kiellettyjä ruokia, jaa joo oli homejuustot kiellettyjä, tosin söin niitäkin kun en ollut neuvolan opuksia lukenut.
Käy testeissä jos huolestuttaa.
samanmoinen hysteerikko, vieläpä viimeisessäkin (viidennessä). MUTTA, meidän th sanoi, että hän on ollut terkkarina yli 30v. eikä ole yhteenkään raskausajan listeriaan törmännyt.
Ja itse söin myös vipossa raskaudessa vahingossa JÄISIÄ herneitä (olen ope ja koulussa otin salaattia, jossa oli herneitä ja vasta syödessä tajusin, että ovat jäisiä!) Otin kyllä yhteyttä ruokalan esimieheen ja kysyin, miten mahdollista, että salaattien herneitä ei edes sulateta, saatikka kuumenneta. Jatkossa ne kuumenettiin koko kaupungissa.
Mutta siis pointtini on, en usko, että sinulla on syytä huoleen. Raskauskin on jo noin pitkällä, kuulemma yleensä jos jotain tulee, ne vaurioittavat vauvaa herkiten alkuraskaudesta ja tästä seuraa keskenmeno.
Eli henkäise ja nauti loppuraskaudestasi!