Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet alkioadoptiosta tai sijaissynnyttäjästä?

Vierailija
20.07.2012 |

Oletko katsonut YLE Fem -kanavalla tulevaa SVT:n sarjaa "Hartain toive: lapsi"? Siinä on seurattu muutaman ihmisen elämää ja heidän valintojaan toteuttaa toiveensa silloin kun perinteinen keino vanhemmaksi tuloon ei syystä tai toisesta ole onnistunut.

Kaikki keinot, kuten yksinäisen naisen hedelmöityshoidot, sijaissynnyttäjän käyttö tai alkion adoptointi eivät ole Ruotsin lain sallimia, joten he joutuvat hakemaan apua ulkomailta.

Sarja on mielestäni asiallisesti tehty. Siinä ei alleviivata eikä syyllistetä vaan herätetään keskustelua. Olen itse käynyt hedelmöityshoidoissa, tuloksetta, ja olen viime aikoina aprikoinut pitäisikö vielä yrittää.

Mitä ajatuksia alkion adoptointi sinussa herättää?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa alkion adoptointi?

Vierailija
2/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä jotenkin kontrolloitaisiin.

Olisi joku rekisteri, johon saisi ilmoittautua.

Sijaissynnyttäjälle pitäisi kyllä maksaa kunnollinen korvauskin siitä hommasta. Joissakin maissa on tämän tyyppinen systeemi, tuskin se sen halvemmaksi tulee kuin adoptiot ulkomailta. Briteissä on, sijaissynnyttäjälle maksetaan korvausta.

Tosin, mä hyväksyisin vaan sellaiset sijaissynnytykset, joissa munasolu ei olisi sen sijaissynnyttäjän.

Sitten voitaisiin katsoa, että se ei ole hänen biologinen lapsensa, jos haluaisi peruuttaa sopimuksen.

Todella julmaa ehkä, mutta jotakin selvennystä tohon hommaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan katsotaan synnyttäjän lapseksi, oli munasolu peräisin keneltä tahansa.

Vierailija
4/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin katsoin sattumalta viimeisimmän jakson. Mielestäni naisen pitää saada itse päättää omasta kropastaan, eli näin ollen vaikka vuokrata kohtuaan ja toimia sijaissynnyttäjänä. Se pitää ajatella työnä, josta saa palkan. Hyväksikäyttöä, alistamista tai pakottamista en suvaitsisi, ja asiasta pitäisikin tehdä sitovat sopimukset eri osapuolten välillä.

Vierailija
5/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin katsoin sattumalta viimeisimmän jakson. Mielestäni naisen pitää saada itse päättää omasta kropastaan, eli näin ollen vaikka vuokrata kohtuaan ja toimia sijaissynnyttäjänä. Se pitää ajatella työnä, josta saa palkan. Hyväksikäyttöä, alistamista tai pakottamista en suvaitsisi, ja asiasta pitäisikin tehdä sitovat sopimukset eri osapuolten välillä.

Mustakin on ihan typerää, ettei ihminen saisi synnyttää lasta toiselle, jos haluaa ja voi.

Se pitäisikin katsoa työnä josta maksetaan täysin asianmukainen palkka.

Ja työntekijä sitoutuisi tiettyihin ehtoihin.

Ei saisi tupakoida, juoda alkoholia, käyttää mitään lääkkeitä mitä lääkäri ei ole määrännyt.

Vierailija
6/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hedelmöityshoidoista jää yli niitä pakastettuja alkioita, ja ne annetaan sitten sellaiselle parille, joka ei pysty tuottamaan alkioita itse. Muistaakseni Kanadassa oli joku nainen aloittanut tällaista välitystoimintaa. Siinä "vanhemmat" valitsevat itselleen mieluisimman parin useiden, taustoiltaan/ominaisuuksiltaan samantapaisten hakijoiden joukosta näiden laatimien hakemusten perusteella. Sitten alkiot siirretään vastaanottavan parin naisen kohtuun, jolloin hän voi kokea raskauden ja synnyttää oman lapsensa, vaikka se ei olekaan biologisesti hänen.

Adoptiovanhemmat ja biologiset vanhemmat siis tietävät toisistaan ja pitävät yhteyttä, joten myös lapsella on myöhemmin mahdollisuus halutessaan tutustua biologisiin vanhempiinsa.

Vierailija
7/13 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tuo SVT:n sarja päättyi. Andreas ja John saivat mitä suloisimman tyttövauvan vietäväkseen koti-Ruotsiin :') Ohjelmassa haastateltiin ko. intialaisen klinikan lääkäreitä. Sijaissynnyttäjiä ei tarvitse etsiä, heitä on jonoksi asti. Naisilla on psykologi tukena jo ennen raskaaksi tuloa, koko raskauden ajan sekä myös jälkeen. Heidän täytyy tietää tarkalleen mihin ryhtyvät.

Ruotsissa kuvatussa haastatteluosiossa oli mukana raskaana oleva toimittajanainen. Ollut adoptointijonossa neljä vuotta, sittemmin käynyt Venäjällä alkioadoptoinnissa.

Varmasti joku suomalainenkin on käynyt läpi saman prosessin. Mistä mahtaisin löytää lisää tietoja alkion adoptoinnista?

Tietääkö kukaan? Kaikki mahdolliset vinkit otetaan vastaan, kiitos!

Ap

Vierailija
8/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä, miksi sijaissynnyttäjän käyttöä tai ts. kohdunvuokrausta voisi laillisesti hyväksyä mm. Suomessa, kunhan säännöt olisivat täysin selvät. Tuossa Ruotsin television tuottamassa sarjassa homoseksuaalipariskunta on löytänyt intialaisen sijaissynnyttäjän. Nyt en ole varma, onko munasolu ko. naisen oma, mutta ainakin hedelmöitys on tehty parin toisen miehen siittiöillä.

Pariskunta maksaa kyllä kunnon korvauksen - summakin oli mainittu - jolla tämän naisen oma poika saa koulutuksen ja perhe kykenee hankkimaan muutakin aineellista hyvää. Ruotsalaismiehet ovat pitäneet skypellä yhteyttä intialaisnaiseen ja tämän perheeseen koko raskauden ajan ja matkustivat nyt toisen kerran Intiaan hänen luoksensa synnytyksen lähestyessä.

Liikuttavaa seurata heidän matkavalmistelujaan - miten pakkaavat äidinmaitovastiketta (Intiastakin kuulemma saa mutta he nyt haluavat ottaa mukaan ruotsalaista... ;)), vaippoja, tutteja, potkupukuja, kaikkea mahdollista, mitä heidän pienokaisensa tulee tarvitsemaan. Perillä antavat tuliaisena valokuvakirjan, mistä perhe näkee millaisessa talossa ja olosuhteissa tuleva vauva tulee elämään.

Seurattiin myös yksinäistä naista, joka on käynyt läpi 15 tai 17 hedelmöityshoitoa, suurin osa inseminaatioita, muutama IVF. Hakeutui hoitoon Puolaan ja adopotoi alkion. Kyse tosiaan jonkun pariskunnan "ylimääräisestä" pakastealkiosta, joka muutoin tuhottaisiin. Ohjelmassa ei kuitenkaan annettu ymmärtää, että nainen olisi millään tavalla päässyt ns. valitsemaan alkiota. Myöskään mahdollisesti syntyvä lapsi ei tulisi koskaan tuntemaan biologisia vanhempiaan eli tilanne aivan toinen kuin tuossa jonkun vastaajan kertomassa Kanadan tapauksessa.

Alkion adoptointi mahdollistaisi raskaanaolon ja synnytyksen, millä ainakin itselle on valtavan suuri merkitys. Olen kerran synnyttänyt kuolleen vauvan ja antaisin mitä hyvänsä, jos voisin kokea elävän lapsen syntymän.

Ap

Vierailija
9/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitin tuota juttua epäselvästi. Siis näkemässäni tapauksessa se pari, jolta jäi yli valmiita alkioita, valitsi esikarsittujen hakemusten perusteella mielestään sopivimman parin alkioiden adoptiovanhemmiksi. Minulle jäi se kuva, että jos alkiot menisivät ihan teille tietymättömille, biologiset vanhemmat eivät ehkä antaisi niitä niin mielellään adoptioon. Näin ainakin kehittyneissä maissa. Tuosta Puolan tapauksesta taas en tiedä, onko alkio luovutettu esim. rahaa vastaan. Tässä näkemässäni tapauksessa taisi olla kyse hyväntekeväisyydestä biologisten vanhempien osalta (välitystoimisto kuitenkin varmaankin laskuttaa adoptiovanhempia palveluistaan).

Vierailija
10/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin väärin, hyvä kun tarkensit, kiitos siitä.

En suoraan sanoen tiedä näistä alkion adoptioista juurikaan mitään - vielä. Tämä SVT:n ohjelma kuitenkin herätti kiinnostukseni asiasta. Omat hoitoni tehtiin klinikalla luovutetulla spermalla.

Olen miettinyt, että mikäli vielä lähden uuteen yritykseen, olisi ehkä syytä käyttää luovutettua munasolua omani sijasta, joten... mutta sehän tarkoittaisi nimenomaan alkioadoptiota??

Ap

Vierailija
11/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut vierestä 3:n kaverini lapsettomuustuskia. 2:lla vika kohdussa, alkio ei kiinnity. Vuokraisin kohtuani niin kovin mielelläni, harmi vaan, ettei laki salli >:( Ja he ovat sellaisia ihmisiä, jotka todellakin ansaitsevat lapsia!

Vierailija
12/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasolujen luovutus on rankka kokemus luovuttajalle! Sinun kaltaisesi naiset ovat kullanarvoisia, kiitos!

Ainut kokemani raskaus käynnistyi ilman yritystä, ennen mitään hoitoja. IVF-stimulaatioiden aikana ajattelin, että alkion kiinnittyminen on se suurin juttu. Munasolu saadaan kyllä hedelmöitetyksi, joko naisen sisällä tai koelevyllä, se alkaa ehkä jopa jakaantumaan mutta millä saada se kiinnittymään kohdun seinämään - se on se juttu.

Ap

Vierailija
13/13 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasolujen luovutus on rankka kokemus luovuttajalle! Sinun kaltaisesi naiset ovat kullanarvoisia, kiitos!

Ainut kokemani raskaus käynnistyi ilman yritystä, ennen mitään hoitoja. IVF-stimulaatioiden aikana ajattelin, että alkion kiinnittyminen on se suurin juttu. Munasolu saadaan kyllä hedelmöitetyksi, joko naisen sisällä tai koelevyllä, se alkaa ehkä jopa jakaantumaan mutta millä saada se kiinnittymään kohdun seinämään - se on se juttu.

Ap

En ymmärrä miksi en saisi auttaa muita! Lakia pitäisi muuttaa! Oma lapsiliku täynnä, mutta ruumis toimii, joten miksi en voisi antaa vanhemmuuden iloa myös niille, jotka eivät siihen itse kykene!? Hullua... >:(

11