Keskenmenotutkimukset ulkomailla?
Olisiko kenelläkään hyviä tai huonoja kokemuksia ulkomailla suoritettavista keskenmenotutkimuksista? Jotenkin olen saanut käsityksen, että siellä olisi helpompaa päästä perustilanteen kartoitukseen ja siellä tutkitaan myös tarkemmin tulehdus yms. tekijät. Tulen toimeen hyvin englannilla ja ruotsilla, joten mikä vaan klinikka missä ko. kielet auttavat käy.
Suomessa minut on mitätöity, vähätelty ja todettu päällisin puolin terveeksi, joten lähetteitä labraan ei saa. Olen tarjoitunut maksamaan itse kaikki tutkimukset noin 300 euroa, mutta ei auta.
On se kumma, että jos joku terveydellinen ongelma on " yleinen" , sen tutkimukseen ei kannata haaskata aikaa ja rahaa. Onhan se tietenkin helppoa kuitata, että näitä nyt sattuu silloin tällöin. Suomessa muuten ei mikään instanssi pidä todellista lukua keskenmenoista, joten kaikki tiedot " 30% hedelmöittyneistä alkioista keskeytyy, lähes kaikissa on kromosomivika, keskenmenoja ei voida estää" ovat täyttä sontaa. Kukaan ei ole asiaa tutkinut aikuisten oikeesti. Ne perustuvat vain MUTU-tietoon.
Kommentit (3)
Kävinkin yksityisellä (vielä paljon mainostetulla synnytysten ja perinatologian erikoislääkärillä), joka haukkui minut lyttyyn 15min vastaanottokäynnillä. Hän ei kysynyt mitään taustatietojani edes, ei mitään minkä perusteella olisi voinut jotain päätöksiä tutkimuksista tehdä.
Asia on kovasti ahdistanut ja olen vakavasti masentunut. Mieskin lähti, joten se sitten siitä yrittämisestä. Psykologilla olen käynyt asiaa purkamassa, mutta olen sen sortin ihminen, että haluan lääketieteellisiä faktoja, enkä yleisiä tilastoja ja hyssyttelyjä.
Ehkä en osannut esittää asiaa lääkärille oikein, koska yritin itku kurkussa selittää ja loppuen lopuksi päädyin lääkäriaseman vessaan paniikissa itkemään. Diapamin ja taksin avulla pääsin kotiin, lääkäriasemalla ei kukaan noteerannut " kännistä" hoiperteluani pitkin käytäviä.
Nyt aion rauhoittavien voimalla mennä tuolle Ulanderille, enkä lähde ennen kuin minulla on labralaput kourassa. Haluan tutkituttaa ainakin oman osuuteni tässä vaiheessa. Uusi mahdollinen raskaus pelottaa siinä määrin, että muutan varmasti koko raskauden ajaksi Naisten klinikallle, että on joku johon turvaa :o)
Asun espoossa. Minulla oli 3 epäonnistunutta raskautta, viimeisin kromosomipoikkeama, joka löytyi viikolla 18. Tuon jälkeen Helsingin sikiötutkimus yksikkön lääkäri lupautui tutkimaan meidät. Geenivirheet sekä äidillä että isällä saattavat olla myös syy keskenmenoihin.
Kävimme mieheni kanssa myös Veli-Matti Ulanderin vastaanotolla, hän on erikoistunut kohdun veritulppa/verenkierto ongelmien tutkimiseeen ja hoitoon. Hänen yksityisvastaanottonsa on Itäkeskuksessa. Katso Googlesta lisää aiheeseen liittyen.
Nyt olen raskaana jo viikolla 34 ja toivon synnytyksen sujuvan ongelmitta.
Älä luovuta, vaadi julkisella puolella tutkimuksia, sekä mieheltäsi että itsellesi. Jos asuinpaikkasi julkisen puolen menoja on kiristetty, ja tie on tukossa tilaa aika tutkimuksiin yksityiselle puolelle.
Ja kuinka herkkä asia kuitenkin on. Kuten Wellnessakin kertoi, neuvoisin sinua hakeutumaan yksityiselle puolelle, jos suinkin on taloudellisesti mahdollista. Päätimme myös kolmen keskenmenon jälkeen hakeutua yksityiselle, kun kyllästyimme julkisen puolen välinpitämättömyyteen.
Meidät tutkittiin perusteellisesti, ja itselläni tutkitiin myös verenhyytymieen liittyvät tekijät raskauden aikana. Tulosket olivat hiukan ala-arvojen alapuolella, joten sain lääkityksen. Nyt olen raskaana jo viikolla 17 .