Jes, sain vihdoinkin kutsun lapsettomiin häihin! Mutta
ihmettelen kovasti, miksi juhlista tehdään lapsettomat, koska morsiusparin kummankin lähisuvussa on ihan pienten (alle 1 vuotiaiden) vanhempia tosi paljon.
Esimerkiksi polttareihin on kutsuttu kymmenisen henkilöä, joista kahdella tulee olemaan ihan pienet vauvat polttareiden aikaan ja kolmella alle 1 vuotiaat lapset.
Sulhasen lähipiirissä on myös muutamia pareja joilla on ihan pienet vauvat.
Allekirjoittanut, parivuotiaan taaperon, yksinhuoltaja on kyllä erittäin onnellinen ettei tarvi etsiä TAAS juhlapukua lapselle ja lähteä juhlista alkumetreillä kotiin :)
Kommentit (16)
luulisi kuitenkin, että haluaisi kaasonsa olevan juhlissa mahdollisimman pitkään, koska hänellä on silloin alle kuukauden vanha vauva. He tulevat monen sadan kilometrin päästä, joten vauvalle on hommattava myös palkallinen hoitaja (kaikki sukulaiset juhlissa), joten tuskin kaaso kauaa viipyy juhlissa, koska mitä ilmeisemmin myös imettää, ainakin imetti ensimmäistään.
Ap
P.s. Itselleni on ihan se ja sama millaiset häät kukakin järjestää, ihmiset osallistuu mahdollisuuksien mukaan. Mutta tälläisen järjestelyn takia voivat juhlat loppua aika lyhyeen, kun iso osa lähipiriistä lähtee vapauttamaan lastenvahteja tai imettämään vauvaa. Sitä vain tässä ihmettelin.
luulisi kuitenkin, että haluaisi kaasonsa olevan juhlissa mahdollisimman pitkään, koska hänellä on silloin alle kuukauden vanha vauva. He tulevat monen sadan kilometrin päästä, joten vauvalle on hommattava myös palkallinen hoitaja (kaikki sukulaiset juhlissa), joten tuskin kaaso kauaa viipyy juhlissa, koska mitä ilmeisemmin myös imettää, ainakin imetti ensimmäistään.
ApP.s. Itselleni on ihan se ja sama millaiset häät kukakin järjestää, ihmiset osallistuu mahdollisuuksien mukaan. Mutta tälläisen järjestelyn takia voivat juhlat loppua aika lyhyeen, kun iso osa lähipiriistä lähtee vapauttamaan lastenvahteja tai imettämään vauvaa. Sitä vain tässä ihmettelin.
että vieraat tai suurin osa häipyvät ajoissa eivätkä jää ryyppäämään itseään tolkuttomaan kuntoon.
puolestani ihmettelen, että miksi jotkut tarvitsevat nimenomaan hääparin taholta aloitteen lasten kotiin jättämisestä. Jos esim. sinä ap koet lasten juhlapukeutumisen etsimisen ja aikaisin lähtemisen rasittavana, niin voisithan sinä hankkia lapselle hoitajan ja lähteä ilman lasta häihin silloinkin, vaikka häät eivät olisi varsinaisesti lapsettomat. Ei se taapero tajua asiasta pahastua.
Oho, kaasolla vastasyntynyt vauva :O Täytyy olla tosi motivoitunut kaaso, jos siitä huolimatta jaksaa olla häissä. Tai siis tottakai jonkin aikaa varmaan jaksaa, mutta tuon ikäinen vauva kuitenkin tosiaan on aika pieni, ja juuri imetys saattaa hieman rajoittaa äidin juhlimista. Aika harva varmaan totuttaa lasta korvikkeelle vain kaverin häiden takia. Pulloa voi tietysti joku muu antaa, mutta eri asia, saako sitä maitoa pumpattua riittävästi etukäteen.
vanhemmat mitään perseitä jäisivät vetämään juhliin, jos on lapset mukana :D Voi jestas mikä logiikka.
Tuollaiset lapsettomat hääthän juurikin kertovat siitä, että viina virtaa ja ihmiset on ympärikännissä ennen kakun leikkausta :D
mikä on kutsuttu. Nyt saa luvan kanssa lähteä yksin :) Ja toisaalta, aiemmin en olisi halunnut lähteäkkään ilman lastani juhliin, koska on ollut niin pieni.
Ap
vierailla on paljon lapsia. Kun on paljon lapsia, tulee vierasmäärästä iso.
Meillä on kummallakin iso ja hyvin läheinen suku ja halusin ehdottomasti kutsua kaikki tädit, sedät, enot ja serkut. Ja miehellä myös. Dadaa, tästä tuli jo 80 henkeä. Jos kaikki serkut olisivat saaneet tuoda lapsensa, määrä olisi ollut 150 henkeä. Mieti 80 hlöä vrt 150 hlöä. Oli hyvin helppo pitää lapsettomat häät.
Ja se kun lapset eivät ole kutsuttu on aina näitä "mä en kyllä tule, kun lapset pitää saada olla kutsuttu -"marisijat jäivät pois, mahtui enemmän vieraita, jotka eivät omistaneet jälkikasvua tai olivat valmiita lähtemään ajoissa pois.
Muutaman kanssa puhuin ennen kutsujen lähettämistä ja mulle ihan suoraan sanottiin voin tulla, mutta lähden heti ruokailun jälkeen pois. Onpa kiva, kun puolet pöydistä ovat tyhjiä ruokailujen jälkeen.
Tein ihan kylmästi että jätin nämä kokonaan kutsumatta. Sanoin suoraan en mä halua vieraita jotka käyvät vaan kääntymässä, jos meillä on häät, joissa on kuitenkin muitakin ihmisiä, ohjelmaa, bändi joka heitti 3 settiä. Ja taas tuli murinaa.
Sellaisia häitä ei ole olemassakaan että kaikki olisivat tyytyväisiä.
vierailla on paljon lapsia. Kun on paljon lapsia, tulee vierasmäärästä iso.
Meillä on kummallakin iso ja hyvin läheinen suku ja halusin ehdottomasti kutsua kaikki tädit, sedät, enot ja serkut. Ja miehellä myös. Dadaa, tästä tuli jo 80 henkeä. Jos kaikki serkut olisivat saaneet tuoda lapsensa, määrä olisi ollut 150 henkeä. Mieti 80 hlöä vrt 150 hlöä. Oli hyvin helppo pitää lapsettomat häät.
Ja se kun lapset eivät ole kutsuttu on aina näitä "mä en kyllä tule, kun lapset pitää saada olla kutsuttu -"marisijat jäivät pois, mahtui enemmän vieraita, jotka eivät omistaneet jälkikasvua tai olivat valmiita lähtemään ajoissa pois.Muutaman kanssa puhuin ennen kutsujen lähettämistä ja mulle ihan suoraan sanottiin voin tulla, mutta lähden heti ruokailun jälkeen pois. Onpa kiva, kun puolet pöydistä ovat tyhjiä ruokailujen jälkeen.
Tein ihan kylmästi että jätin nämä kokonaan kutsumatta. Sanoin suoraan en mä halua vieraita jotka käyvät vaan kääntymässä, jos meillä on häät, joissa on kuitenkin muitakin ihmisiä, ohjelmaa, bändi joka heitti 3 settiä. Ja taas tuli murinaa.Sellaisia häitä ei ole olemassakaan että kaikki olisivat tyytyväisiä.
että sä oikeen soittelit ja kyselit vieraat läpi ja vastausten perusteella sitten päätit ketkä tulee ja ketkä ei. Hohhoijaa, hullu ämmä.
kaukaisempia sukulaisia lapsineen. Nämä kuitenkin ilmoittautuivat mukaan lapsensa. Nämä olivat miehen puoleisia sukulaisia lapsineen. Nämä kuitenkin ilmoittautuivat lapsineen. Kun mainitsin asiasta anopille hän sanoi, että mihin he sitten lapsensa laittavat. Kyse ei olut edes pienistä lapsista, olivat kaikki kouluikäisiä. Meni sitten istumajärjestykset uusiksi näiden miehen isän serkkujen lasten takia.
Miehellä on tosi pieni suku ja nämä hänen isänsä serkut ovat lähimmät sukulaiset. Siksi heidät kutsuttiin häihin. Minun suvistani oli kutsuttuna tädit lapsineen (=minun serkut).
Jos perhe saa kutsun häihin, on vastaanottajan itse päätettävissä meneekö yksin kaksin vai koko lauman kanssa.
Jos häihin saa tulla lapset niin se ei tarkoita, että sinne on PAKKO ottaa lapsia. (huoh..)
Jos perhe saa kutsun häihin, on vastaanottajan itse päätettävissä meneekö yksin kaksin vai koko lauman kanssa.
Jos häihin saa tulla lapset niin se ei tarkoita, että sinne on PAKKO ottaa lapsia. (huoh..)
kukaan niin ole väittänytkään, mutta onhan se kiva, että mennään sillä porukalla mikä on kutsuttu.
olin häissä johon oli kutsuttu vain morsiusparin sisarusten lapset sekä sylivauvat. Musta sekin oli ihan kiva rajaus.
Vauvoillahan ei ole vielä tarkkaa unirytmiä, joten helppohan sellaisen kanssa on olla häissä.
Siinä mielessä nämä ovat varmaan sellaiset häät, että sylivauvat saavat olla mukana - tai ainakin kaason sylivauva.
Kaverillani oli häät, joihin oli kutsuttu sukulaisten lapset ja kaason lapset ja sylivauvat mutta kavereiden lapsia ei. Tilanpuutteen takia. Ihan ok, säästö koski siis noin viittä lasta, mutta hääpari päättää.
Lähisuvussa oli paljon alle 2v ikäisiä, joten aika moni jäi suosiolla pois. Mekään emme menneet ihan siksi, että vauvan "vakihoitaja" eli anoppi meni häihin, saman kotiinjäämisratkaisun joutui tekemään myös miehen veljen perhe. Kaikilla ei ole laumaa vieraita hoitajia kesäviikonloppuisin valmiina ottamaan lapset luokseen. Siskoni oli festareilla, äidilläni oli työvuoro ja paras kaverini meni häihin.
Valinta on silti morsiusparin oma ja sitä tulee kunnioittaa. Minulla tai miehelläni ei ole mitään oikeutta vaatia miehen siskoa järjestämään häät meidän mielemme mukaan.
Lähisuvussa oli paljon alle 2v ikäisiä, joten aika moni jäi suosiolla pois. Mekään emme menneet ihan siksi, että vauvan "vakihoitaja" eli anoppi meni häihin, saman kotiinjäämisratkaisun joutui tekemään myös miehen veljen perhe. Kaikilla ei ole laumaa vieraita hoitajia kesäviikonloppuisin valmiina ottamaan lapset luokseen. Siskoni oli festareilla, äidilläni oli työvuoro ja paras kaverini meni häihin.
Valinta on silti morsiusparin oma ja sitä tulee kunnioittaa. Minulla tai miehelläni ei ole mitään oikeutta vaatia miehen siskoa järjestämään häät meidän mielemme mukaan.
Miksi toinen ei mennyt? Vai oletteko ikään kuin yksi yksikkö, joka ei voi mennä, jos toinenkaan puolisoista ei mene? Tiedän toki, että ei ole kivaa juhlia ns. yksin, mutta kun on kyse lähisukulaisesta, niin meillä on menty sinne näyttäytymään, viety häälahja, juotu kahvit ja katsottu se häävalssi, ja sitten jos ei ole viihtynyt, on voinut hyvällä omalla tunnolla lähteä kotiin. Tavoitteena kun ei ole loukata ketään heidän valinnoistaan. Ymmärrän hyvin siskoakin,koska viimeisissä kolmissa häissä, missä olen ollut, on joku lapsista huutanut kurkku suorana kirkossa sen tärkeimmän kysymyksen ajan ja vastaavasti sama tai toinen lapsi puheiden aikana.
Ystäväni sisko ei pidä lapsista ja olisi varmaan halunnut pitää siitä syystä lapsettomat häät. Hän ei osaa olla luontevasti lasten kanssa ja häntä häiritsee suunnattomasti lapsen kitinä ja itku ihan julkisilla paikoillakin. Sisaruksillaan on kuitenkin lapsia ja nämä ilmoittivat selvin sanoin, että jos ei lapsia kutsuta, eivät tule hekään, joten ei saanut lapsettomia häitä. Harvoin olen nähnyt niin ahdistunutta morsianta, kun juuri niissä häissä ne lapset käyttäytyivät tosi huonosti (tai vanhemmat käyttäytyivät) mm. veivät sylivauvan morsiamen syliin aterian ajaksi, että saivat itse syötyä (morsiamesta ei kai niin väliä), antoivat lastensa juosta ja riehua niin, että kaatoivat boolimaljan, yhtään itkevää vauvaa tai taaperoa ei viety pois juhlatilasta jne.
Toisen häät ei ole oikea paikka osoittaa mieltään.
Lähisuvussa oli paljon alle 2v ikäisiä, joten aika moni jäi suosiolla pois. Mekään emme menneet ihan siksi, että vauvan "vakihoitaja" eli anoppi meni häihin, saman kotiinjäämisratkaisun joutui tekemään myös miehen veljen perhe. Kaikilla ei ole laumaa vieraita hoitajia kesäviikonloppuisin valmiina ottamaan lapset luokseen. Siskoni oli festareilla, äidilläni oli työvuoro ja paras kaverini meni häihin. Valinta on silti morsiusparin oma ja sitä tulee kunnioittaa. Minulla tai miehelläni ei ole mitään oikeutta vaatia miehen siskoa järjestämään häät meidän mielemme mukaan.
Miksi toinen ei mennyt? Vai oletteko ikään kuin yksi yksikkö, joka ei voi mennä, jos toinenkaan puolisoista ei mene? Tiedän toki, että ei ole kivaa juhlia ns. yksin, mutta kun on kyse lähisukulaisesta, niin meillä on menty sinne näyttäytymään, viety häälahja, juotu kahvit ja katsottu se häävalssi, ja sitten jos ei ole viihtynyt, on voinut hyvällä omalla tunnolla lähteä kotiin. Tavoitteena kun ei ole loukata ketään heidän valinnoistaan. Ymmärrän hyvin siskoakin,koska viimeisissä kolmissa häissä, missä olen ollut, on joku lapsista huutanut kurkku suorana kirkossa sen tärkeimmän kysymyksen ajan ja vastaavasti sama tai toinen lapsi puheiden aikana. Ystäväni sisko ei pidä lapsista ja olisi varmaan halunnut pitää siitä syystä lapsettomat häät. Hän ei osaa olla luontevasti lasten kanssa ja häntä häiritsee suunnattomasti lapsen kitinä ja itku ihan julkisilla paikoillakin. Sisaruksillaan on kuitenkin lapsia ja nämä ilmoittivat selvin sanoin, että jos ei lapsia kutsuta, eivät tule hekään, joten ei saanut lapsettomia häitä. Harvoin olen nähnyt niin ahdistunutta morsianta, kun juuri niissä häissä ne lapset käyttäytyivät tosi huonosti (tai vanhemmat käyttäytyivät) mm. veivät sylivauvan morsiamen syliin aterian ajaksi, että saivat itse syötyä (morsiamesta ei kai niin väliä), antoivat lastensa juosta ja riehua niin, että kaatoivat boolimaljan, yhtään itkevää vauvaa tai taaperoa ei viety pois juhlatilasta jne. Toisen häät ei ole oikea paikka osoittaa mieltään.
että morsiuspari saa järjestää juuri sellaiset häät kuin haluaa, ei vieraiden tai lähisuvun mielipiteitä tarvitse ryhtyä noudattamaan itku kurkussa. Jos ja kun haluaa lapsettomat häät, on se täysin sallittua ja hyväksyttävää.
Asian kääntöpuoli sitten tulikin ilmi vastauksessasi eli jos ei noudata lapsetonta kutsua, osoittaa mieltään. Harva sanoo samaa, jos koko perhe kutsutaan ja perhe päättääkin jättää lapset hoitajalle. Ei silloin sanota, että osoitetaan mieltään vaan todetaan, että teiltä tulevat vain vanhemmat, asia OK.
Kerroin omasta mielestäni aika selkeästi, että me emme menneet. Oletit automaattisesti, että olemme "ikään kuin yksi yksikkö, joka ei voi mennä, jos toinenkaan puolisoista ei mene". Se, että "me emme menneet" ei tarkoita sitä, etteikö toinen meistä olisi mennyt. Se ei kuitenkaan ole jutun ydin vaan se, että morsiusparilla on oikeus järjestää haluamansa häät ja kutsutuilla oikeus miettiä, miten sitä kutsua noudatetaan.
Mutta kertaus on opintojen äiti:
hääpari tekee juhlistaan juuri sellaiset kuin haluavat. Ei ole heidän ongelmansa järjestää kutsuttujen lastenhoitoa ja varmaan ymmärtävät, jos kaikki eivät näistä syistä pääse häihin. Tai jos pääsevätkin niin joutuvat lähtemään aikaisin kotiin.