Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-4 -vuotiaan kotityöt?

Vierailija
11.07.2012 |

Mitä teillä tekee tuonikäiset? Meidän tyttö täytti juuri 4, ja heräsin siihen että on aika hemmoteltu. Kieroilee aina veljensä siivoamaan lelunsakin. Ei aina jakseta tapella tämän tulisielun kanssa ja päästetään liian helpolla. On helpompi viedä itse lasi tiskipöydälle kuin tapella kaksi tuntia siitä..

Kasvatusapuja helpon 8-vuotiaan pojan äidille, joka nyt tajusi että ei ole osannut kasvattaa vaikeaa tyttöä...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 2,5 raivaa astiat aina tiskipöydälle, siis omansa. Tyhjentää ruokailuvälineet koneesta laatikkoon, kerää lelunsa vie pyykkinsä koriin.

Poika 4,5 vuotta petaa petinsä, auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä, kattamisessa, kauppa-apulaisena, vie astiansa, kerää lelunsa, pyykkinsä. Joskus vie roskat ulos.

Vierailija
2/8 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 2,5 raivaa astiat aina tiskipöydälle, siis omansa. Tyhjentää ruokailuvälineet koneesta laatikkoon, kerää lelunsa vie pyykkinsä koriin. Poika 4,5 vuotta petaa petinsä, auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä, kattamisessa, kauppa-apulaisena, vie astiansa, kerää lelunsa, pyykkinsä. Joskus vie roskat ulos.

Teillä siis alle 4 lapsi petaa itse oman petinsä? Motorisesti lahjakas lapsi. Minulla on tavallisia lapsia, he kaikki ovat asian oppineet vasta kouluiässä ja ekaluokkalaiselle se on ollut vielä vaikeaa: taitella peitto, vetää sängynpeite päälle edes kohtuullisen suoraan.

En ymmärrä mitä kotitöitä pitäisi jonkun 3-4 vuotiaan tehdä? Jos korjaa lautasensa tiskialtaaseen, jättää kengät eteiseen ja ripustaa takin naulakkoon (jos on lapsen korkeudella) ja kerää lelunsa, niin se on ihan riittävä eikä edes mitään kotitöitä, vaan perukauraa, samaa itsenstään selvää asiaa kuin se, että kädet pestään vessakäynnin jälkeen, ja kaikilla ei penskat tee tuotakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaus. piti kirjoittaa että alle 5 v lapsi.. tuli näppisvirhe.

Vierailija
4/8 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- itse pukeminen ja riisuminen

- itsenäinen pissalla käynti

- ulkovaatteiden laittaminen naulakkoon

- auttaminen lelujen siivoamisessa

Ei kyllä muita tule mieleen.

7-vuotiaana on sitten alkanut oikeat kotituöt: Lelujen kerääminen kokonaan itse, astioiden vieminen tiskipöydälle, pöydän kattamista, pyykit pyykkikoriin sukat oikeinpäin, pikkusiskon nostamista pois kielletyistä paikoista, jne.

Vierailija
5/8 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patistelen mukaan auttamaan lelujen keräämisessä, tiskikoneen tyhjentämisessä ym. töissä. Mutta mikään ei suju vain sanomalla, että teepäs tuo, samalla kun jatkaisin itse kahvinjuontia.

Vierailija
6/8 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä varsinaisia kotitöitä. Enemmänkin leikinomaista puuhastelua.

Leluja kerää. Lisäksi opettelee viemään astioita tiskialtaaseen/tiskipöydälle

Vaatteet menee luontevasti naulakkoon.

Normaalia elämää.

Lapset innostuvat yleensä tässä vaiheessa kotitöihin, haluavat ehkä "imuroida" sallitaan se heille.

Vierailija
7/8 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä varsinaisia kotitöitä. Enemmänkin leikinomaista puuhastelua.

Aloitetaan nyt siitä, että kerää joka ilta lelut paikoilleen ja laittaa kengät telineeseen. Ja voin kertoa, kenkien paikalleen laitto on sellainen asia mistä voidaan hyvinkin vetää kahden tunnin raivarit.. :(

ap

Vierailija
8/8 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhin 4 ja kyllä mun mielestä riittää, että osallistuu kotitöihin yhdessä vanhempien apuna. Siis yhdessä tehden vie vaatteita pyykkiin, pyyhkii pölyjä tai mitä nyt tehdäänkin. Tykkää viedä puhtaita vaatteita paikoilleen tms. Ruoanlaitossa on mukana mielellään ja pesee vaikka perunoita ja olen opettanut kuorimaan porkkanoita.

Ulkovaatteet vaadin laittamaan paikalleen ja lelut kerätään yhdessä.

Mutta en mä en kyllä 4-vuotiaalta vaadi mitään säännöllistä esim. että tyhjentäisi tiskikoneen joka päivä tms. tai että itsenäisesti pitäisi suoriutua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän