Aina vedotaan siihen että joku asia ei ole pahasta koska ei itse ole sen vuoksi "traumatisoitunut"
niin kertokaa mulle mistä sen traumatisoituneen ihmisen tunnistaa? Miten trauma näkyy ihmisessä?
Tuossa yhdessä ketjussa mamma kertoi ettei ole traumatisoitunut vaikka sai piiskaa lapsena, niin voiko siitä olla niin varma?
Mä uskon että meillä kaikilla on isompia ja pienempiä traumoja, joita käsitellään omalla tavallamme.
Esim. minä voisin väittää etten traumatisoitunut siitä että äiti vei hoitoon kun olin 7kk. Siis ei kai mulla ole traumaa kun en hypi seinille ja itke koko ajan? Kuitenkin kyllä mä luulen että sillä on vaikutus mun psyykeen, ehkä se näkyy toisten miellyttämisenä ja hylätyksi tulemisen pelkona tms.
Kommentit (2)
Ja eri asiat vaikuttavat hyvin eri tavalla jokaiseen yksilöön. Mutta niin kauan kun pystyy toimimaan yhteiskunnassa ja tuntee iloa ja luottamusta edes joskus, ihminen on normaali. Minä esimerkiksi pelästyn väkivaltaa aina tosi paljon ja tiedän, mistä se johtuu. Se ei kuitenkaan estä normaalielämää mitenkään.
harjoittavansa väkivaltaa omaan lapseensa, esim. tukistaminen ja luunapit, ja siinä sitä traumatisoitumisen seurausta sitten voi katsella realiajassa kun luunapit paukkuu. Mutta oma käsitys on se että ihan normaali on eikä mitään palikkaa ole päästä jäänyt puuttumaan...