Lapsi pyörittelee käsiään aina hermostuessaan.
Samalla nyrkkiin-auki-nyrkkiin-auki. Usein nilkatkin pyörivät samalla.
Onko kenelläkään ollut samaa, ja jos, niin koska mennyt mahdollisesti ohitse?
Meillä kyseessä reilun vuoden ikäinen lapsi ja tätä jatkunut nyt muutaman kk ajan. Tosin vasta viimeaikoina tullut kiinnitettyä tähän enemmän huomiota.
Lapsemme on muutenkin hyvin herkkä tapaus, säikkyy pienistä, eikä saa unta jos jompikumpi meistä vanhemmista ei ole vierellä. Turvattomuutta?
Kommentit (11)
Lapsemme on kyllä muuten motorisesti kehittynyt hyvin, eikä mieleltäänkään vaikuta mitenkään kehitysvammaiselta. En jaksaisi uskoa tuollaista! :(
No höps, useilla vilkkailla ja intensiivisesti reagoivilla lapsilla on omat fyysiset tapansa jolla purkavat jännitystilojaan, eikä ne ole merkki yhtään mistään huolestuttavasta. Lapsen temperamentti vaan on herkästi reagoiva ja sellainen että hän ilmaisee itseään fyysisin liikkein helposti.
ehkä kummitytölläsi on vain sattunut olemaan sama tapa, mutta mielestäni YKSISTÄÄN käsien räpyttely ei viittaa kehitysvammaisuuteen. ei kannata turhaan säikytellä ap:ta etukäteen (ja toivottavasti turhaan).
kannattaa tarkkailla tilannetta. olethan ottanut asian puheeksi neuvolassa?
Sanoivat samaa, että seuraillaan... Lapsi tosiaan muuten vaikuttaa kehitykseltään täysin normaalilta. Mutta nyt kyllä alkoi tätä äitiä huolestuttaa. :(
väänteli käsiään jos innostui tai hermostui.
Ihan normaali älykäs ja taiteellisesti lahjakas tyttö kyseessä. Eikä todellakaan enää nyt aikuisena tee vastaavaa.
vaaditte lapselta liikaa, sen on paha olla.
syöttötuolissa istuessaan, ruokaa odottaessaan lapsi yleensä tekee tätä. Tai jos turhautuu muuten.
Emme mielestämme vaadi liikoja... Jaa-a. :/
tuollaiseen käsien vääntelyyn innostuessa tai jännittäessä liittyi usein myös avonainen suu :) Nykyään osaa jo itse kontrolloida kun huomaa tilanteen mutta sormet kipristää helposti edelleen. Ei todellakaan ole kehitysvammainen, eikä ole koskaan epäiltykään olevan. Päiväkodissa yksi hoitajista kertoi tytöllään olleen vastaavaa enkä itse ole ollut tuosta huolestunut. Vähän mietitytti miten toiset lapset reagoivat mutta ilmeisesti eivät pienempänä huomanneet mitenkään ja nyt tyttö tosiaan itse huomaa ennen kuin muut.
Äitinä en tietysti ole objektiivinen mutta sanoisin että harvinaisen fiksu ja ihana tyttö! Lukee ja laskee sujuvasti, taitava piirtäjä ja mielikuvitusta leikkeihin aivan valtavasti :)
Teki paljon tuota 1-2 vuotiaana, silloin kun jännitti,mesim uusia ihmisiä kohdatessa. Ei muuten. Se on jäänyt vähitellen pois, edelleen jännittää kyllä vieraita ihmisä, mutta paljon on reipastunut
Meillä 8kk tyttö tehnyt jonkin aikaa täysin samaa!
Olen löytänyt viestiketjuja joissa paljon "kohtalotovereita". En kans usko, että on 100% varmuudella merkki mistään kummoisesta = vammaisuudesta!
Meillä myös hyvin tunteikas lapsi.
kehitysvammaisuudesta. Ehdottomasti tutkimuksiin!! Kummitytöllä ensimmäiset oireet alkoivat samoin, oli kova vierastamaan ja pelkäsi kaikkea.