Jälkiehkäisy ja pitkäaikaisvaikutukset, kokemuksia?
Eli siis edelliskierrossa kondomi rikkoutui kp 18 (kierto 29-34pv), otin NorLevo-pillerin noin 10 tuntia tämän jälkeen. Varsinaisia sivuvaikutuksia, esimerkiksi pahoinvointia ei tuntunut, yhden ibuprofeiinitabun otin vatsakipuun. Menkat - hiukan tavallista niukemmat, vain noin 50ml normaalin 80-100ml:n sijaan - alkoivat kp 29. (Ja koska tämä on av niin vastattakoon jo etukäteen, että tiedän vuodon määrän noin tarkkaan koska käytän kuukuppia jossa on mitta-asteikko.)
Nyt on kulunut kuukausi noista kuukautisista, siis noin kuusi viikkoa jälkiehkäisypillerin ottamisesta. Tässä kierrossa valkovuoto ollut poikkeuksellisen runsasta, pöksyt kastuneet läpimäriksi lähes päivittäin. Välillä ollut maidonnousun tunnetta toisessa rinnassa, lievää maidoneritystä myös (imetyksen lopettamisesta pian vuosi). Muutama päivä sitten kp 29 tuli aavistus veristä vuotoa, jonka vuoksi laitoin kupin taas sisään, kun oletin että menkat alkavat. Seuraavana aamuna kuppi oli puolillaan kirkasta, hyvin juoksevaa vuotoa, jossa muutama veriraita seassa. Sen jälkeen ei ole näkynyt vihjettäkään kuukautisista.
Onko tällainen normaalia NorLevon ottamisen jälkeen? Sivuvaikutuksissa puhutaan "vuotohäiriöistä" vain hyvin yleisesti, ei kerrota kuinka pitkään niitä voi ilmetä ja mainitaan ainoastaan että "useaan kertaan saman kierron aikana käytettäessä kuukautiskierto voi häiriintyä". Mietin pitäisikö tehdä varuulta testi, vaikka ei ole mitään minulle tyypillisiä raskausoireita - ja kokemusta on kuitenkin aika monesta kerrasta. :-D
Kommentit (7)
heit pillerin oton jälkeen eikä myöhemminkään. Kahdesti olen ottanut just tuon Norlevon ja pelkäsin kuin hullu raskautta :)
Tee raskaustesti, niin saat mielenrauhan.
Muita kokemuksia vielä odottelen... En usko olevani raskaana, viisi lasta kuitenkin ja tähän mennessä oireet (väsymys, palelu, kuvotus, jopa oksentelu) ovat aina alkaneet rv 5. Nyt ei tosiaan mitään näistä. Mutta kai se testi täytyy tehdä jos ei menkat tällä viikolla ala...
Kuin lievä oksetuksen tunne Norlevon ottopäivänä.
kolme kertaa olen jälkiehkäisyyn elämässäni turvautunut.
Mutta mun korvaani nuo sun oireet kyllä kuulostaa ihan raskausoireilta... TUlehan sitten kertomaan kuinka kävi!
Minulle ei tullut myöskään mitään sivuoireita, se ei myöskään toiminut eli raskaana olin. Otin pillerin 9h yhdynnän jälkeen. Kannattaa tehdä se testi että saat varmuuden.
Itse sain nistä kohtutulehduksen. Tulehdus tuli samaan aikaan seuraavien kuukautisten kanssa. Olin kipeä kuin piru.
Ei se nyt niin paljon maksa. Ihan oman mielenrauhan takia.