Miten raskausaikana kannattaa laihduttaa?
Painan 80kg(pituus 170cm) joten todellakin aion nyt laihduttaa ainakin 10kg..Viimeksi oli raskausdiabetes ja vauva oli hirveän iso,nyt aion siltä välttyä.
Toimisikohan joku muokattu karppaus?
Kommentit (20)
Toisaalta on kuitenkin järkevää tarkkailla mitä syö, joten ruokavaliota voi todellakin tarkistaa. Minä söin raskausaikana hyvin tarkasti suositusten mukaan. Tämä oli vähemmän kuin aikaisemmat syömiseni, enkä lisäksi syönyt koko raskausaikana oikeastaan ollenkaan herkkuja. Itselleni lähinnä herkkujen välttäminen toimiii ns. laihdutuksena, sillä se on syynä siihen miksi olen samoissa mitoissa kuin sinä.
Jätin siis herkuttelun ja söin muuten riittävästi ja terveellisesti. Näin ollen painoni nousi raskausaikana 7kg, ja vauvan synnyttyä putosi tosi nopeasti niin että mitat oli 170/65. Nyttemmin sitten taas noussut paino uudelleen, kun jatkuva väsymys ja univaje panee minut syömään että jaksaisin jotenkin elossa tämän univajeen... :( Plääh. Tylsää kun ei ole muita keinoja eikä itsekuria.
Mulla vaan ei pysy syöminen yhtään hanskassa jos ruokavalio sisältää esim leipää,olen varsinainen pullahiiri siis.Pakko tässä nyt olisi jotain keksiä ettei taas lähde homma lapasesta.ap
Mulle on tullut painoa plussaamisen jälkeen reilussa kuukaudessa 8 kiloa ja olen nyt sitten ylipanoinen. Kyllä mulle ainakin lupa heltisi neuvolassa laihduttaa.
Paino putoaa kyllä kunhan normaali ruoka taas maistuu. Mitään kovaa laihduttamista en aio aloittaa, syön sen verram että liikunnalla saan sitten sen verran miinuskaloreita että laihtumien on mahdollista.
Nykyään suuntaus on se että pienempi paha on laihduttaa fiksusti kuin se että omaa ylipainoa raskausaikana yhtään.
Itse aion syödä vhh-ruokavaliolla, harrastan (yleensä) sen verran rankkaa liikuntaa että tarvitsen hiilareitakin.
Edellisessä raskaudessa paino nousi 6kg ja painoin synnytyksen jälkeen 1kg vähemmän kuin lähtöpaino. Siitä oli helppo jatkaa painonhallintaa.
Uusi raskaus alkoi kuitenkin melko pian ja nyt ollaan rv 23 ja paino ei ole noussut vielä yhtään.
Olen ollut melkoinen herkkujen syöjä, mutta siitäkin näköjään pystyy vierottumaan. Ensimmäinen viikko oli vaikein.
Nyt rv 13+0 ja olen miettinyt myös tota että paino ei saisi nousta oikeastaan yhtään,edellisestä raskaudsta on reilu vuosi ja jokunen kilo siitä jäi vielä jäljelle...terveellininen ruokavaliohan on tietysti kaiken a ja o :) eli vähärasvaista,paljon kasviksia ja hedelmiä ja tietysti on tärkeää myös liikkua.Helkutellakin voin mutta ei joka päivä.Vaikka onkin raskaana niin ei tarvitse syödä ns.2 edestä ;)
Itselläni helpottaa kyllä se että nyt jo annokset mitä menee alas on tosi pieniä (vähemmän kun meidän 6 vuotias tyttö syö)ja paljon tekee mieli juurikin salaatteja ja hedelmiä syödä.Koitan myös pitää päivittäiset kalorit joissan 1200-1500 tuntumassa,tosin usein nuo on jäänyt alle tuon kun yksin kertaisesti ei mene vain alas.En ole kärsinyt pahoinvoinnista ollenkaan,mutta ruoka ei vaan maistu aina.Huomasin myös että hiilihapolliset juomat kuten kivennäisvedet lisäsi itselläni turvotuksia,joten siirryin juomaan ihan vain vettä.
Ja varsinaista laihdutustahan ei suositella raskausaikana,mutta aina voi tarkkailla että paino ei pääsisi salakavalasti nousemaan kovin paljoa :)
Tsemppiä sinulle painon tarkkailuun ja onnellista odotusta.
3 äiti rv 13+0
Jos ne hiilarit tulee sitten maitotuotteista,kasviksista,marjoista,pähkinöistä jne?
Mulla nuo kaikki leivät ja muut turvottaa ja ruokkii mussuttamishimoa,siksi olisi hyvä varmaan jättää ne pois..
ap
Miten pärjäät noin vähillä kaloreilla? Etkö liiku ollenkaan?
Minä syö ohjeen mukaan 2800 kaloria päivässä, sillä määrällä en liho enkä laihdu. 2500 alan jo laihtumaan.
Ihan kamala kituruokavalio sulla, ajattele vähän sitä lastakin.
tuo kalorimäärä on mulle riittävä,ja sen täyttämiseenkin pitää jo syödä melkopaljon ja kuten jo mainitsin niin aina ei tule edes nuo määrät täyteen kun ei vaan tee mieli syödä =/ ja kyllä ajattelen myös lastani.Neuvolassa juuri sanottiin että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa vaikka en hirveitä määriä söisikään,että siltä osin ei ole mitään hätää.Ja viime raskaudessakin oli ihan samalla tapaa että jossain vaiheessa lakkas ruoka maistumasta ja mieskin sanoi että en syö juuri mitään.Mutta terve poika syntyi 54cm ja 4228g =)
3 äiti rv 13+0
yksinkertaisesti syömällä terveellisesti. Eli suklaa, karkit ym. herkut pois, tilalle kasviksia ja hedelmiä jne.
Olen sairastanut molemmissa raskauksissa diabeteksen, ja koska ruokavalio oli niin tiukka, ei ole paino noussut yhtä-kahta kiloa. Eli synnytyksen jälkeen (kunhan synnytyksestä aiheutunut turvotus laski) painoin noin 5kg vähemmän kuin ennen raskautta.
Viisas syöminen on ihan ok, ja rd-ruokavalio omalla kohdallani tarkoitti juuri vhh-dieettiä. Hiilarit tulivat lähinnä maitotuotteista, joskus saatoin syödä pienen palan ruisleipää. Sen lisänä kananmunia, jotain lihaa, kalaa, paljon kasviksia, jotain juustoja, pähkinöitä jne. Lapset ovat syntyneet 50cm ja 3600g kokoisina molemmat.
jos jättää liiat pullat pois!!!
Sehän on suositeltavaa, nimenomaan laihdut jos syöt huonon ruokavalion sijasta normaalia lautasmallia.
Eikä se ole laihduttamista. Aika yleinen väärä käsitys on että jos syö normaalisti niin ei laihdu mutta se on vain ruokavalion tarkistus ja kalorit tippuu ja saadut kalorit on täynnä kropalle hyvää tekeviä asioita.
Sitten sun kannattaa myös katsoa että syöt enempi kalaa, kanaa ja ihan kunnollista lihaa (ei niinkään jauhelihaa).
Mutta kalan välttelyn sijasta katsot että syöt riittävästi kalaa.
Olen käynyt raskausaikana ravintoterapeutillakin kun itselläni on tyylinä turvota raskausaikoina ja nämä ihan perusasiat siellä nostetaan esiin: muutos lautasmalliin ja jos ei syö vaihtelevasti eri kaloja niin mieluiten sitten sitä lohta kuin jättää syömättä.
Heviosastolla alat käymään ja syöt nyrkillisen heviä joka kerta kun syöt. Yhdistä herkuttelu ruokailun jälkeen niin hampaat kestää myös happohyökkäyksen. Muista myös pestä hampaita ja ruokailun jälkeen päättää happohyökkäys! ;)
Pähkinät on terveellisiä, kunhan niitä ei liioittele. Marjoja nimenomaan tarvitset.
Jos mahdollista niin mausta itse jogurttisi tuoreilla marjoilla ja vaikka tipalla hunajaa.
Rasvattomat tuotteet saattaa taas sisältää lisättyä suolaa, tarkkana niiden kanssa.
Kesällä odottaessa kannattaa grilliin laittaa kanaa, kalaa ja kasviksia sekä hedelmiä!
Jätskinä suosi kerman sijasta rasvatonta maitoa, soijaa, sorbettia.
Tässä jotain mitä tulee mieleen äkkiseltään.
Liikuntakin on asia jota kannattaa harrastaa, uusia lajeja ei niinkään joissa voi satuttaa itsensä.
Laihtuminen raskaana on mahdollista, mutta erikseen ei kannata laihduttaa. Ei edes imettäessä mutta laihtuminen vaan tapahtuu kun korjaa elintapojaan PAREMMIKSI!
Mulla nousi edellisessä raskaudessa paino 3 kiloa. Synnytyksen jälkeen painoin 3 kiloa lähtötasoa vähemmän.
Söin vain terveellisesti, ei siinä sen enempää. Aamulla puuro, ruoaksi paljon kasviksia ja lihaa, välipala tyyliin rahkaa tai hedelmiä. Panostin myös ruoan puhtauteen. En syö kastikkeita yms.
muiden viestejä lukematta, sanoisin että periaatehan on ettei raskausaikana saisi laihduttaa. Mutta mielestäni tuo ohje on suuntaa antava ja tarkoitettu normaalipainoisille ja varsinkin alipainoisille. Sinuna söisin "normaalisti", uskonpa että siinä vauva saa kaiken mitä tarvitsee ja paino ei ainakaan nouse. Syö paljon hedelmiä, marjoja, vihanneksia ja kasviksia. Syö joka päivä lihaa, kalaa tai kanaa, huolehdi hyvin vedensaannista ja harrasta esim. reipasta kävelyä niin usein kuin voit. Älä laihduta varsinaisesti niukentamalla ruokavaliota minimiin, koska kroppa käy silloin niin pienellä liekillä että väsyt ja paino ei ainakaan putoa. Syö raskausajan monivitamiineja ja nauti 4-5 PIENTÄ ateriaa päivässä. Iltapala voi esim. olla hedelmäsalaattia ja vettä. Kyllä sillä pärjää aamuun asti. Onnea raskauteen ja tsemppiä painon kurissa pitämiseen.
Mulla on vielä reippaat 15kg ylipainoa (tämänhetkinen tavoitepaino on 70kg, en halua tikkulaihaksi, vaan tavoitteenani on paljon lihasta ja vähän läskiä =) ), olen siis 172cm ja painan 85kg. Nyt olen raskaana ja mitä olen tutkinut asiaa niin nyt raskauden aikana painoa saisi tulla korkeintaan 10kg.
Itse liikun mahdollisimman paljon, pyöräilen kaikkialle, käyn bodypumpissa, bodybalancessa sekä salilla säännöllisesti. Jonkin verran tulee käveltyä sellaista reipasta kävelyä kaikkialle.
Ruokatottumuksia en ole hirveästi muuttanut, syön noin 5 krt päivässä:
- aamupalalla puuroa ja marjoja sekä heti aamusta banaania ettei tule huono olo
- lounaaksi ruokaisaa salaattia esim. täysjyvä pastaa ja tonnikalaa ja noin 300g kasviksia sekä loraus oliiviöljyä ja mausteita.
- välipalana rahkaa ja marjoja
- päivällisenä ihan perus ruokaa, ja reippaasti salaattia ja kasviksia
-iltapalana rahkaa ja marjoja.
Sokerisia ruokia en syö hirveämmin, en herkuttele, enkä napostele. Terkkakin sanoi että tuo rytmi ja ruokavalio kuulostaa hyvältä.
koitan syödä.
Aamupala:
Hedelmä tai tuoremehu
2 viipaletta täysjyväleipää
tomattia,kurkkua ja juustoa(vähärasvaista)
teetä
Lounas:
lihaa tai kalaa(vähärasvaista)
Kasviksia/salaattia(noin puolet annoksesta)
peruna tai riisiä,pastaa mitä nyt sitten onkin tarjolla.
maitoa(rasvaton)
Välipala:
Täysjyväleipä(real)
tomaattia kurkkua
hedelmä tai marjoja
teetä
Päivällinen: samalla kaaviolla kuin lounas,usein tämä kyllä jää syömättä =/
Iltapalaksi:
Leipäviipale
tomaattia kurkkua juustoa
hedelmä tai marjoja
teetä
Varsinaisesta laihduttamisesta en edes puhuisi. Järkeistät vain ruokavaliosi. Pullamössöt ja syö niin paljon kuin haluat-ateriat, hampparit ym. pois.
Salaatit, vihannekset, sokerittomat ja vähärasvaiset kunniaan. Pienennät annoskokoja, eli et syö niin paljon kuin mahtuu vaan kalorimäärällisesti riittävästi.
Neuvola sanoi että olen normaali painon ja lievän ylipainon rajalla. Painosta puhuin että koitetaan pitää painonnousu 12kg:ssa raskauden aikana. Ei puhunut yhtään mitään laihuttamisesta tai ettei paino saisi nousta. Käsitin että ihan kuuluukin nousta.
Neuvola sanoi että olen normaali painon ja lievän ylipainon rajalla. Painosta puhuin että koitetaan pitää painonnousu 12kg:ssa raskauden aikana. Ei puhunut yhtään mitään laihuttamisesta tai ettei paino saisi nousta. Käsitin että ihan kuuluukin nousta.
Ylipainoisillehan sanotaan neuvolassa ettei painon pitäisi nousta ollenkaan eli silloinhan laihtuu.
ap