Miten teillä 3-4-vuotiaan nukkuvat?
Mietityttää tän tulevan lapsen vuoksi eli miten tehdä nukkumisjärjestelyt, että sujuisi sitten.
Esikoinen tulee olemaan 2kk vajaa 4 vuotta, kun kakkonen syntyy, nyt 3,5 v. Nukkuu omassa huoneessaan sängyssä, josta ei omin avuin pääse pois. Rakennettiin turvallisuussyistäkin edelliseen kotiin pinnasängyn jälkeen sänky, jossa on portti, sängyn koko on 90x200 eli siellä vieressäkin ollaan voitu nukuttaa illalla, yöllä tai aamulla uudelleen. Nyt emme mene sinne itse enää, koska siitä alkoi tulla esikoiselle itsestäänselvyys. Ollaan kokeiltu yötä portti auki, joka päättyi siihen, että pikkumies ampaisi 2 tuntia tavallista heräämisaikaa aikaisemmin vanhempien huoneeseen ja ilmoitti tulleensä herättämään meidät. Ei sitten nukkunut enää. Sama juttu on, jos käydään aamuyöstä vessassa, niin ei nuku millään enää, vaikka siis tarpeesta puuttuu vielä muutamia tunteja.
Ei ole nukkunut päiväunia sitten 2 ikävuoden jälkeen, eikä aamulla tarvitse häntä hoitoa varten herättää vaan lähdetään muita hieman myöhemmin aamulla sitten kun on herännyt.
Menee nukkumaan klo22, jonka jälkeen myös äiti ja isä ja herää todella vaihtelevasti, pääasiassa 8 ja 9 maissa, joskus aikaisemmin, joskus menee 9.30 asti ja kesäisin vetelee jostakin syystä 12 tuntia yössä.
Öisin ja aamuisin huutelee meitä huoneeseen seuraksi, ei haluaisi nukkua yksin. Tänäänkin nosti aamulla sellaisen shown, että ei enää nukahtanut, vaikka oli nukkunut aivan liian vähän. Käytössä on vielä yövaippa juuri sen vuoksi, että jos aamuyöstä käy vessassa, ei enää nukahda.
Neuvoja, miten kehittäisi tätä tilannetta niin, että nukkuisi enemmän läpi yön? Vauvana nukkui lähes aina läpi yön eli meni tosi hyvin.
Meidän sängyssä ei ole koskaan nukkunut, eikä edes osaa eli aamuyön vaeltajaa ei saa sielläkään rauhoittumaan, jos siis portti on jätettu auki.
Kommentit (4)
aika ennen raskauttani: Nukutin pojan omaan huoneeseen, mistä kömpi jossain vaiheessa yötä meidän makkariin.
Raskauden aikana: kyllästyin mahoineni makailemaan pojan vieressä, joten opetettiin nukahtamaan itsekseen. (oppi parin huutoillan jälkeen!)
Vauvan syntymän jälkeen: kyllästyin ahtaaseen sänkyymme, jossa kaikki pötköteltiin, koska imetin vauvaa sängyssämme. plus pojalle tuli pelkoja (myös mustasukkaisuutta) joten oli siirrettävä pojan sänky meidän huoneeseen. Nyt nukkuu koko yön hyvin siinä.
Viimeisin järjestely oli pari vkoa sitten, kun siirrettiin vauva nukkumaan omaan huoneeseensa. Mä niin herkkäuninen + isäntä kova kuorsaamaan, niin kaikki tuntui häiriintyvän toistensa äänistä. Tämä toimii toistaiseksi hyvin; ainoa miinus vauvan syödessä vielä 3krt yössä on ravaaminen toiselle puolelle taloa hakemaan vauvaa syömään. Mutta taasen syöttöjen välit pystyn nukkumaan paremmin kun ei kuulu ähinöitä eikä puhinoita!
Tarkoituksena siirtää esikoinen sitten kun pelkoja ei enää niin ole samaan huoneeseen vauvan kanssa!
Kohta 4v poika nukkuu omassa huoneessa omassa sängyssä. Menee nukkumaan viimeistään yhdeksältä ja herää seitsemän ja kahdeksan välillä. Päiväunia ei nuku, mutta lepää. Heräilee satunnaisesti öisin painajaisiin tai unilelujen katoamiseen. Missään vaiheessa en ole suostunut nukkumaan vieressä tms. Meidän sänkyyn saa tulla yöllä jos haluaa, mutta tulee vain kamalan painajaisen jälkeen.
En nyt haluaisia arvostella teidän ratkaisuanne tuosta lapsen sängystä, mutta ihmettelen miten olette tuollaiseen päätyneet. Esikoiseni on nukkunut tavallisessa sängyssä alle 2v alkaen. Jos hän ei pääsisi sieltä itse pois, niin nukkuminen olisi varmasti vaikeaa. Pelkkä tieto siitä, että halutessaan saa tulla meidän viereen on rauhoittava. Ymmärrän, että lapset ovat erilaisia, mutta en kyllä laittaisi enää 3v lasta nukkumaan sänkyyn jos ei itse pois pääse. Kuopuskin tulee pois sängystään itse ja hyvä niin.
Suosittelisin teille jonkinlaista unikoulua esikoisen kanssa ja nopeasti. Mitä kauemmin sitä venytätte sitä vaikeampi siitä tulee. Muutama yö on huutoa ja levotonta, mutta homma rauhoittuu kunhan ette anna periksi. Eli tehkää lapsellenne palvelus ja antakaa hänen oppia nukahtamaan itse.
edellisessä kodissa (pieni) vanhempien makuutila oli sijoitettu parvelle, jonne lapsen yöllinen kiipeäminen olisi ollut vaarallista. Parvelta ei myöskään päässyt salamana alas. Kaksivuotiaana, jolloin pinnasängystä tuli ylös, ei pojalla ollut lainkaan itsesuojeluvaistoa vaan saattoi painella rappukäytävään tai tehdä mitä vain. Ei ole mikään vilkas, mutta yliomatoiminen. Rappusiin laitettiin monimutkainen portti, mutta keksi heti, miten se avataan ja muuten tunki päänsä portaiden välistä ja yritti sitä kautta. Oli joo tätä kämppä se syy, miksi muutettiin. Edelleen on sellainen omatoimimies, että voi alkaa vaikka kesken yötä katsoa videoita, jos sellainen olo tulee. Apua ei paljon pyytele, kokeilee itse ensin, joten se vähän arvelluttaa, että miten pysyy sängyssä.
nukkunut omassa huoneessaan eli ei ole mikään uus juttu.