Lapselle oikean kokoinen kenkä? Eikö 2cm jalkaa isompi kenkä ole kamalan iso?
Sanotaan, että lapsen kengässä tulee olla 0,5cm käyntivaraa ja n. 1 cm kasvunvaraa. Tepsun nettisivuilla sanotaan, että talvikengässä tulee olla yhteensä ylimääräistä noin 2cm! Sehän on kamalan paljon! Jos itse täytyisi kävellä kaksi senttiä liian isoilla kengillä niin kyllä se kävellessä tuntuisi pahalta. Ja kun vielä ajattelee suhteessa lapsen vaikkapa 13cm pitkään jalkaan, niin tuo kaksi senttiä on mielestäni tosi paljon.
Koska kenkä sitten on liian pieni? Onko sitten kun on enää se 0,5cm käyntivaraa eikä yhtään kasvun varaa?
Kommentit (3)
Mielestäni on tärkeintä, että kengät eivät purista. Yhtä kokonumeroa liian suuret kengät eivät myöskään vahingoita jalkoja, mutta liian pienetpä vahingoittavat, lapsi kun ei huomaa sitä ajoissa kipuna. Lapsillani on kauniisti kasvaneet jalat. Ovat kulkeneet aina sopivissa tai hivenen isoissa kengissä. Harmittavan usein huomaan, että vanhemmat arastelevat kasvuvaran kanssa tai lapset unohdetaan kulkemaan liian tiukoissa kengissä (vertaan omiin lapsiini).
Kun lapsi astuu jalalleen tulee siitä aina muutamia millejä lisää pituutta. Siihen tulisi lisätä käyntivara. Olen ymmärtänyt että alle 7mm kasvuvaraa on liian vähän! Katson aina että uusissa kengissä on 15mm tilaa...talvikengissä voi olla enemmänkin, kun villasukankin pitäisi mahtua. Mielummin kävelen reiluilla kuin pienillä kengillä!
itse ajattelen maalaisjärjellä ja yritän onnistua....talvikenkään otan tuon pari senttiä, mutta sandaaliin en välttämättä.liian iso sandaali kyllä kaataa tenavan.aika pienellä kasvunvaralla yritän ottaa,sillä iso kenkä on kömpelö...mieluummin tarkastan usein onko jäänyt pieneksi, ostan uudet ja laitan edelliset kiertoon.