Synnytystapa-arvio: mistä sen voi tietää että lapsi mahtuu syntymään?
Miten lääkäri voi tietää, mahtuuko lapsi syntymään? Tehdäänkö sektio vain äärimmäisissä tapauksissa? Minulla on leveä lantio, mutta eihän sitä tiedä, onko synnytysaukko leveä.
Kommentit (9)
Asun englannissa ja täällä ei ole mitään synnytystapa-arvioita. Ainoastaan tosi kapealantioiset naiset lähetetään arviointiin.
nyrkkiä, kun lääkäri tietää minkä kokonen sen pitäisi olla omaan nyrkkiinsä nähden. Jos herää epäilys epäsuhdasta niin tehdään rtg. Lähtökohtaisesti kuitenkin kaikki naiset pystyvät synnyttämään nelikiloisen lapsen, anomaliat sitten erikseen.
Minun kaveripiirissäni ainakin on tapauksia, joissa lapsi on ollut huomattavasti arvioitua isompi, ja vaikea synnyttää. Kavereideni kertomusten mukaan on tosi vaikea päästä kunnolliseen synnytystapa-arviointiin julkisella, vaikka ensimmäinen lapsi olisi ollut iso ja vaikka synnytys olisi ollut hankala sen vuoksi.
Itse olen käynyt yksityisellä ultrassa molempien lasten kohdalla, koska olen halunnut tietää, että lapsi tosiaan mahtuu syntymään. Silloin on jotenkin koko synnytyksen ajan ollut levollisempi mieli. Maksoihan se muutaman kympin, pieni raha näin tärkeästä tiedosta.
ja mulle tehtiin lantion röntgenkuvaus ja lisäksi lääkäri kokeili käsin lantion kokoa. Todettiin, että vauva mahtuu syntymään ja niin mahtuikin.
Muuten ei olisi koko arviota tehty, mutta olin itse epävarma asiasta joten sain lähetteen arvioon.
ja ulosautto oli kuulemma "tiukka". Lapsi meinasi jäädä hartioista kiinni. Ei mitenkään tosi iso lapsi, mutta 3830 g kuitenkin. Kai se on siitä päänympäryksestä kiinni enemmänkin?
Toisesta lapsesta pääsin synnytystapa-arvioon (Helsingissä asutaan, Kätilöopistolla synnytin), jossa ultrattiin ja lääkäri arvioi lapsen kokoa ja teki sisätutkimuksen. Hieman arvelutti, kun lapsi painoi tasan viikolla 37 kuulemma n. 3,5 kiloa. Kyselin, että miten jos menee vaikka parilla viikolla yli lasketun ajan niin miten mahtuu syntymään. Sain sitten uuden ajan pari päivää lasketun ajan jälkeen. Onneksi lapsi syntyi kuitenkin melkein viikkoa ennen laskettua aikaa painaen lähes täsmälleen saman verran kuin esikoinen.
En itse toivonut sektiota, mutta hirvitti, kun kätilö sanoi ekan synnytyksen jälkeen, että jos lapsi olisi ollut n. 2 milliä isompi niin ei olisi mahtunut syntymään.
No minulle tehtiin arvio ja eipä siitä hyötyä ollut siinä mielessä kun lapsi jämähti tiukkaan kiinni synnytyksessä. Imukupilla sitö sitten revittiin ja oltiin hätävalmiudessa leikkaussaliin. Kova kiskonta kuitenkin auttoi viimein. Ja huom.. lapsi painoi REILUSTI alle kolem kilon.
nyrkkiä, kun lääkäri tietää minkä kokonen sen pitäisi olla omaan nyrkkiinsä nähden. Jos herää epäilys epäsuhdasta niin tehdään rtg. Lähtökohtaisesti kuitenkin kaikki naiset pystyvät synnyttämään nelikiloisen lapsen, anomaliat sitten erikseen.
Kuulemma lääkäri oli mukava, mutta tosi huono päivä sillä silloin oli. Käski minut ponnistusasentoon ja tunki nyrkkiä haaroihin. Suuttui, kun ensin kysyin, että ai miten pitäisi olla. Parin sekunnin tutkimuksen jälkeen ei sanonut minulle mitään, käänsi vain selkänsä ja näpytteli tietokonetta.
Neuvolalääkäri arveli, että minulla saattaa olla ahdass lantio ja laittoi siksi äitiyspolille. Eipä onneksi ollut, viisikiloisen lapsen ponnistin ulos alle 10 minuutissa.
Mietin aina näitä juttuja.Onko porukan mielestä mahtavaa synnyttää yli 4kg vauvoja???Entä äidin vointi, vauvan vointi,,repeämät.Ystäväni, pienikok.nainen repesi ekasta vauvasta niin pahasti(4200kg), että joiduttiin nukuttamaan ja repeämät siistimään.Onko oikeasti tarkoitus olla synnytyksen jälkeen pyörätuolissa niin kuin yksi äiti kertoi. Enpä usko, että näin on tarkoitus.Itselläni on laskettu aika ensiviikolla.Olen kapea,pieni nainen ja vauva täysin edessä. Nyt tahdon toiseen synnytystapa tutkimukseen, sillä vauvan paino, omani ei ollenkaan,oli tullut lisää 800gr kuukaudessa.Jos laskettu aika menee yli.esim.2vklla ja arvioitu paino nyt 3400 niin mitä se on kolmen viikon päästä. Apuaaa!Täällä suomessa on joku ihme into synnyttää isoja lapsia, ja sanoa että sieltä se vaan lupsahti ulos,,,kaikilla kun se lupsahtinen ei vaan käy noin vaan.
Arvio tehtiin, koska lapsi oli perätilassa. Ihan siis tavallinen röntgentutkimus tehtiin ja häntäluu tutkittiin vielä peräaukon kautta. Ja vaikka vauvan painoksi arvioitiin vain 2800 g, niin lääkärit eivät antaneet mun yrittääkään synnyttää vaan mut määrättiin leikattavaksi. Ei vauva ihan noin pieni ollut vaan keskikokoinen, 3,6 kg. Mun lantio on muuten ulospäin leveä.