Dokumenttiprojekti: Google tuntee sinut?
Kommentit (5)
-Bengt on koulutettu ihminen, joka ei saa töitä, koska hänen nimissään on tehty huijauksia. Googlen hakutulosten mukaan hänellä on feikkiyritys, joka yrittää kaupata ihmisille huijaustuotteita ja lähettää niistä laskuja. Googlen tuloksista myös selviää ihmisten vihanpurkauksia Bengtiä kohtaan.
Bengt hakee dokkarissa töitä mutta huono maine vahingoittaa häntä, yhden työnantajan kanssa hän puhuu suoraan ja työnantaja kertoo suoraan, että google-tulokset ovat haitallisia. Dokkarin loppupuolella Bengt kertoo muuttaneensa linjaa työnhaussa, hän sanoo suoraan, että "googlettakaa hänet".
-Tinan ex-mies on tehnyt Tinasta kotisivun, jossa kerrotaan heidän avioerostaan yksityiskohtaisesti ja annetaan kuva, että Tina on ahne ja itsekäs ihminen, joka yritti erossa hyötyä taloudellisesti. Tinalla myös pari vuotta sitten todettiin rintasyöpä, josta hän pitkien hoitojen kautta selvisi. Nämä molemmat ovat asioita, joita hän ei ensimmäisenä haluaisi tuntemattomille kertoa. Mutta eri tahoihin vetoamisesta huolimatta hän ei saa poistettua kotisivua itsestään, joka antaa hänestä kuvan, jota hän ei itse haluaisi antaa. Feikkikotisivulla on hänestä youtube-video otsikolla "hauska video", jossa hänen tyttärensä leikkaa häneltä hiuksia siinä vaiheessa kun syöpähoidossa hänen hiuksensa alkoivat lähteä. Video oli alunperin tarkoitettu vain perheen nähtäväksi. Tina on surullinen ja järkyttynyt.
että verkkoon voi itsekin tuottaa positiivista sisältöä itsestään ja parantaa siten googlen hakutuloksia. Tätä kokeilee dokkarin ohjaaja. Ensin hänestä tulee hakutuloksena vain kielteisiä, muiden tekemiä uutisia. Mutta kun hän itse luo sisältöä, tviittaa ja bloggaa, hakutulokset paranevat. Vaikka hakutuloksissa kuukauden kuluttua parannusyritysten jälkeen on edelleen yksi kielteinen uutinen, on ensimmäisen kymmenen haun sisältönä positiivisia linkkejä, kuten wikipedia-sivu, blogi ja twitter-sivu.
Verkkotutkija filosofoi, että google on siitä raadollinen, että se ei anna hakutulokseksi sitä, mikä olisi hyvä nähdä vaan vain sitä, mikä kiinnostaa: juoruja, sensaatiota. Verkkoimagokonsultti taas on lähtee liikkeelle ajatuksesta, että kannattaa ennemmin itse täyttää se tila, joka on verkossa varattu "itselle" enemmin kuin että muut saavat täyttää sen. Vertauksena se, että pikkukylällä pitää itse luoda suhteet ihmisiin, vaikka eristäytyisi omiin oloihinsa, alkavat juorut silti kiertää vaikka ei olisikaan antanut niihin aihetta.
jos tekijänoikeudellisista syistä.