Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosi?? apua kaivataan :(

Vierailija
27.06.2012 |

Endo todettu joskus teininä,oireet hävisivät e-pillereillä.Lopetin pillerit viime jouluna.

Nyt ultrattu munasarjat kahteen kertaan ja oli normaalit,kystat poistuneet.

No nyt oireina hillittömät yhdyntäkivut(sattuu siis vatsanpohjaan,tuntuu siltä että vatsa repeisi),tärinäkipua autossa,etova olo ja kuukautiset niukentuneet.Vatsa pullistunut navan vierestä vasemmalta,kipu säteilee pelkästään vasemmalle.Pullistumisesta tullut raskausarpia,pelkästään vasemmalle.Onpa kivan näköistä!

Luulin olevani luulosairas mutta mies ja sisko ovat molemmat huomauttaneet vatsan olevan toiselta puolelta isompi...

Mielestäni kipu on samanlaista kuin sillon joskus vuosia sitten kun sain endodiagnoosin,ongelma tässä vain on se ettei mitään näy ultrassa.

Olen käynyt kahdella gynellä yksityisellä ja sisätautilääkärillä joka passitti paksusuolentähystykseen.Tähystyksessä ei näkynyt mitään ja gynet lähinnä naureskellen kehoitti raskautumaan?? wtf? Että jos on endoa niin raskaudella se lähtee.

Kysyn siis voiko endo levitä vatsanpeitteisiin tai vatsan alueelle? Onko jollain kokemusta? Alan olemaan epätoivoinen,seksistä ei tule mitään ja vatsa vaan turpoaa :'(

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:OO mulla on kanssa vatsa pullistunut navan vasemmalta puolelta (itsestäni katsottuna), kun olen selällään niin tunnen sen selvästi, semmoinen kovan tuntuinen.. ja (kun pari lisätyynyä pistän pääni alle jottei vatsalihakset muokkaisi supistuessaan masua niin kuin kävsi jos nousisin katsomaan) se näkyy selälleen myös hyvin. Istueltaan tai seistessä ei niinkään.. mitäköhän mahtaa olla :/ ei kipua, paitsi alussa juuri tuolle vasemmalle puolelle säteili, vkoja nyt siis tasan 11. Se on niin hämmentävän tuntuinen kun navan oikealla puolella ei melkeen mitään ja vasemmalla kohouma.. ja minulla on myös ollut noita vatsan repeämis tuntemuksia yhdynnän aikana aijemmin.. niin en nyt tiedä liittyykö aiheeseen kun olen paksuna, mutta..

Vierailija
2/6 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ultrassa näkyi pieni kysta, jonka takia minut määrättiin "varmuuden vuoksi" laparoskopiaan. Endokasvustoa oli pitkin ja poikin ja leikkaus kesti tuntikaudet. Ei kai endo mitenkään itsestäänselvästi ultrassa näy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tehty.En saanut edes lähetettä sairaalaan koska munasarjat ja kohtu olivat normaalit.Olen pelännyt kaikkea tyrästä syöpään,huojentavaa kuulla että tämä voi olla "vain" endoa!

On se kumma kun ei potilasta kuunnella yhtään,kivut todella tuntuvat samalta kuin vuosia sitten :O

Nyt sitten lääkärit vaihtoon ja mehiläinen boikottiin!

Vierailija
4/6 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös oli hirveät yhdyntäkivut joiden takia hakeuduin gynelle, ultrassa ei mitään, pääsin laparoskopiaan jossa havaittiin sitten kohdun ulkopinnalla juuri siinä kohdunkaulan lähellä minne se vehje seksissä osuu niin pesäke. Se leikattiin, kivut lähti ja seksi taas maistuu :)

Mutta siis endo voi levitä mihin vain. Mielestäni myös vatsanpeitteisiin ja kudoksiin. Joskus jopa keuhkoihin. Minulla sitä on suolistossakin. Se voi kuroa virtsarakon kiinni vaikka vatsalaukkuun ja tehdä sykkyröitä mihkä vain vatsaonteloon ja mikään näistä ei näy useinkaan ultrassa juuri siksi että se on jotenkin soluttautunut kudoksiin. Ei ultrassa näy kuin kystat mutta tuo herättää epäilystä että vatsasi on ihan turvonnut toispuoleiseksi ja mitään ei näkyisi ultrassa?? Vaadi leikkausta, tai magneettikuvaakin jo, ei todellakaa ole normaalia että endon takia vatsa pullistuisi.

Vierailija
5/6 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Endo on pirullinen tauti!

http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=1

Vierailija
6/6 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana tehtiin laparoskopia jossa jo poistettiin kohdun takakannakkeet, virtsarakon pinnalta pesäke ja kohdun takapinnoilta. Monta vuotta meni paremmin. 3 raskautta ja nyt viimeisestä raskaudesta 6v ja tilanne paljolti kuvaamasi kaltainen. En uskaltaisi leikkaukseen kun gyne viimeksi sanoi että menee varmaan avoleikkaukseksi ja että saattaa olla että suolta joudutaan poistamaan ja saan joksikin aikaa avanteen.

Ikää mulla nyt 40v, endo ollut ihan nuoresta asti. Diagnosoitu 20-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan