Mitkä asiat on hellarille kiellettyä?
Kommentit (15)
homous voi olla kiellettyä, koska se on synnynnäinen ominaisuus?
kiellettyä vaan suurin osa meistä on uudestisyntyneitä kristittyä jaon omahalu elää raamatun mukaan. Mitä ihmeen hyötyä olisi jollain säännöillä kun voi elää elävää elämää Jumalaa kunnioittaen...
T hellari
samoin sanovat kaikki jäsenet omista pikku lahkoistaan. Kirjoittamaton syntilista on silti olemassa. Vai olisiko mahdollista että siellä hellariseurakunnassanne joku voisi olla sitä mieltä, että Jumala johdattaa häntä esiaviolliseen seksiin, ilman että kukaan puuttuisi ystävällisesti asiaan?
Häissä ei tanssittu. Tanssiminen oli kiellettyä, lukuunottamatta kokouksissa yhteislaulujen aikana tapahtuvaa edestakas heiluntaa kädet ylhäällä.
alkoholi, tupakka, päihteet.
Esiaviollinen seksi, seksistä puhuminen ja muu "rietastelu" myös avioliiton aikana.
Mielellään ei myöskään hengailla ei-hellareiden kanssa, koska tämä elämä kannattaa käyttää niiden kanssa, joiden kanssa pääsee sitten taivaaseen.
Lapsikaste tosiaan kielletty, mutta ei haittaa jos lapsena kastettu ja haluaa liittyä hellareihin. Mutta hellarit eivät kasta lapsiaan vauvana.
T. ex-hellari
voisi ajaa ihmisen haluamaan liittyä kristittyjen joukkoon jollei halu ihan itse noudattaa raamatun sanaa....Minua ei kukaan ainakaan kivittänyt esiaviollisesta seksistäni...Nyt myöhemmin olen sitä kyllä katunut ja puhunutkin siitä avoimesti...Ollaan ihan syntisiä ja vailla Jumalan armoa kaikki. Ainut asia mikä erottaa uskovan ei uskovasta on se ,että minä uskon Jeesuksen kuolleen ja nousseen taivaaseen minun syntieni tähden.
ihan eri helluntailainen kumn mun tuntemani... Tai sitten on meininki muuttunut.
ja heidät tuntien sanoisin, että kiellettyä on esiaviollinen seksi ja homous. Alkoholi ei ole kiellettyä eikä tanssiminen, kuten ei myöskään ronskit puheet.
Toisaalta tunnen myös hellareita, jotka hyväksyvät homouden, mutta eivät hirveästi huutele näkemyksiään. Yksi on helluntaikirkon työntekijä.
Kaikki on sallittua, mutta uskoaan todeksi elävät hellarit (ja kaikki kristityt) saattavat noudattaa Paavalin ohjetta siitä, että ihan kaikesta ei ole hyötyä, ja silloin luultavasti jää esim kännäämiset ja juoruamiset ja turhanpäiväiset suunsaittamset vähemmälle.
Kaikissa kirkoissa on yritetty aina välillä tehdä ihmisten omia yleistyksiä siitä, mikä on hyödyllistä ja mikä ei. Hellarit 70-luvulla eivät meikanneet esim. Nykyisin kuitenkin opetetaan, että tärkeintä kristityn elämässä on aina keskittyä niihin asioihin, joihin Jeesuskin keskittyi. Lähimmäisen rakastamiseen, esimerkiksi. Ei Jeesus pauhannut homoudesta tai naisten meikeistä tai telkkarista...
Hellareista kokeneena sanon, että avoliitto on ainakin vahvasti kielletty. Yhdessä seurakunnassa oltiin erotettu seurakunnasta kun kuulivat että pari asuu yhdessä. Myös tämä esiaviollinen seksi on ehdoton nou nou.
Ehdottomasti kielletty, samoin homoseksuaalisuuden harjoittaminen. Alkoholin suhteen useimmilla totaalikielto mutta on myös hellareita joiden mielestä kohtuukäyttö on on. Tanssiminen ei yleensä ole kiellettyä kunhan se ei ole mitään eroottista tanssia, meidän helluntaiseurakunnassa oli jopa jotain ylistystanssiryhmääkin joskus.
Ne Karavaanarit -ohjelman "pojat" onkin niiiiiiiiin epähomoeroottisia että. Oikeasti ei voi olla homompaa. Eipä siinä muuten mitään, mutta katsoisin mieluummin niiden hauskojen naisten juttuja kuin niitä pikkuhomojen pullisteluja.
mutta ei se sitä tarkoita, että ihmiset pystyy niitä noudattamaan. Enemmänkin suosituksia. Tai siis Jumalan tahto, mutta ihminen on syntinen. Ei niistä ketään kivitetä.
homous voi olla kiellettyä, koska se on synnynnäinen ominaisuus?
Taipumuksena ei olekaan kiellettyä mutta homoseksuaalisuuden harjoittaminen eli homoseksi on. Eli homojen tulisi pysyä selibaatissa jos eivät kykene eheymään heteroiksi.
alkoholi (? ainakin mulla on yksi absolutisti-hellariystävä?), lapsikaste.