Yksityisellä puolella työskentelevät, millä alalla olette ja miksi yksityinen eikä kunnallinen työ?
Mitkä ne suurimmat erot on yksityis vs kunnallinen sektori työnantajana?
Kommentit (5)
IT-ala. En osaa verrata kunnallinen vs. yksityinen, kun olen aina työskennellyt yksityisellä, mutta olen ymmärtänyt, että kunnallisella puolella vastaaviin hommiin mitä teen tarvittaisiin muodollinen pätevyys (vähintään ammattikorkeakoulu). En olisi pystynyt siis tekemään samoja töitä kunnallisella puolella mitä olen tehnyt yksityisellä.
Enimmäkseen kai sitä yksityiselle on ajautunut sattuman kautta kuin tarkoituksella.
olen ylempi toimihenkilö ns. kokonaisvastuu/kokonaispalkkasopimuksella, päällikkötasolla (keskijohto) ja muutama alainen. Palkka on aika rupu työmäärään nähden. Ja sitähän piisaa.
Puhelimeen pitää vastata 24/7, aikaeroista johtuen puhelin soi aamukuudelta ja iltakahdeksalta. Mitään työaikaa nämä puhelut ei ole
Ylitöistä ei makseta ja niitä tehdään yli 10h viikossa
Vapaa-ajalla matkustamista ei korvata, viikonloppuja pitää käyttää matkustamiseen (eli omaa vapaa-aikaa).
Mistään ei makseta mitään ekstraa vaan kaikki "kuuluu palkkaan"
Lomillakin soitellaan kotiin toistuvasti kun on budjettivastuullinen (joudun myöntämään "lupia" rahojen käyttöön)
Lomat eivät jousta YHTÄÄN, aina pitää olla paiskimassa töitä. Palkatonta ei saa ottaa, ylityötunteja ei saa pitää vapaana, mitään ylimääräistä lomaa ei saa ikinä vaikka miten mankuisi. Osittainen hoitovapaa on kielletty ns. avainhenkilöiltä joille ei saa sijaista erikoisosaamisen takia (kuten minä).
Työtä on siis 24/7/365 ja rupuisinkin alipalkattu duunari saa tunnista enemmän rahaa kuin minä. Palkkani on siis sinällään OK, eli ripauksen alle 4000 brutto, mutta töitä on tehtävä IHAN KOKO AJAN ja mistään vapaa-ajan uhraamisesta ei saa mitään korvauksia. Kyllä kyrsii käyttää omia viikonloppuja matkustamiseen, jos jossain ulkomailla pitää olla palaverissa maanantaiaamuna klo 8.
Olen todellakin vaihtamassa kunnalliselle puolelle. Enpä keksi muuta hyvää tästä kuin että mielenkiintoinen työympäristö ja toimiala.
...kunnallisella ei tehdä tuotekehitystä :)
niin vaan pääse! Olen itse ollut vastaavassa työssä kuin sinä ja hakenut kasoittain julkiselta työpaikkoja. Olen ollut hyvä hakija, valmis laskemaan palkkaani lähes tonnin jne. Hakijoita joka duuniin on ollut varmaan 100 ja suurin osa yksityiseltä valmiina pienemmälle palkalle. Ehei, paikat menee suhteilla ja se siitä. Erityisesti valtio on ihan kultapossukerho. Siellä palkatkin on nousseet niin paljon, että lyhyempi työaika ja viikon pidempi vuosiloma kompensoi hyvin sen vain hieman alemman palkan.
Lomarahat... joo, olen miettinyt, että julkisella niitä saa vaihtaa lisävapaaksi. Ei sitten ole niin paljoa töitä kuitenkaan. Yksityisellä lomarahojen ja palkattomien lisävapaiden saaminen on "no, no", koska töitä on oikeasti paljon.
Huvittaa vaan, kun lukee lehdistä sitä marinaa, että kukaan ei halua vaikka valtiolle tai kunnille töihin, kun palkat on niin huonot. Aika mielenkiintoista. Siellä on jokaiseen työpaikkaan moninkertaisesti yksityiseen verrattuna hakijoita eli ei ongelmaa. (en laske tähän esim. lääkärin töitä vaan toimistoduunit)
sosiaalialalla yksityisellä puolella. En halua kertoa tarkemmin työstäni, mutta sen verran voin valottaa, että työnantajani on MLL.
Olen erittäin tyytyväinen työhöni, aiemmin olen työskennellyt kunnallisella puolella ja parissa seurakunnassa.
Omalla alallani peruspalkka on yksityisellä huonompi kuin kuntatyönantajalla, mutta saan henkilökohtaisen pätevyyden takia isompaa palkkaa ja lisäksi meillä on kokemuslisiä 3 kpl.