Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis juu, onko tämä normaalia? terveydenalanammattilaiset, kiitos.

Vierailija
24.06.2012 |

oon 17v tyttö ja pitkä n.160cm ja painan semmoset 50-53kg, ihan terve muuten.

mutta kuukautisista asiaa...

mulla oli nyt menkat 5.6.2012 - 12.6.2012

mut nyt tällä viikolla 18.6 - 24.6 on useempana päivänä tihkuttanu vähän verta. en oo merkinny niitä tarkkoja päiviä ylös, mut voispa sanoo et melkein jokasena päivänä. eilen tuli huimasti verta ja mietin et oisko mun tarvinnu laittaa kuukautissuoja, ei onneks tarvinnu, ja aiempina päivinä vaan silleen vähän et pikkarit kyl likaantuu mut ei niin et mulla valuis kinttuja pitkin veret.

ovuloinko mä vai mitä vittua tämä on!==!=! ei mulla ainakaan maha kipee oo , niinkun normaaleissa kuukautisissa. sit mulla välillä lähtee semmosta paksumpia verihyytymien paloja tuolta alapäästä, mietin et onks se irronnu munasolu vai mitä se on.

mä en oo ennen seurannu mun kuukautisia, vasta tässä kuussa aloin kirjottaa ylös. mut tää homma toistuu lähes joka kuukausi ja on toistunu aika pitkän aikaa, en oo menny lääkäriin kyl, en oo aatellu et se mitään vakavaa on... inhottavaa vaan aina siinä mielessä kun tiedä millon likaantuu pikkarit ja millon ei

ps. vielä semmonen kysymys mikä ei liity aiheeseen, niin kun kiihotun nii eritän ruskeaa/keltaista nestettä alushousuihin, sekin on aika kiusallista kun värjää pikkupöksyt, eikö sen kiihottumisesta erittyvän nesteen pitäisi olla läpinäkyvää kuin vesi?

kiitos!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitäisi käydä lääkärissä niin saat lähetteen gynekologille. Kuulostaa, että sinulla on jonkinlainen hormonitason häiriö, joka voidaan kyllä korjata lääkkeillä (tai e-pillereillä). Liian matala hormonitaso aiheuttaa tuota välivuotoa.

Toki sukupuolitautikin voi niin tehdä, mutta silloin vuotaminen tuskin ajoittuisi vain tiettyyn aikaan kuukaudesta.

Vierailija
2/6 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai voisitko selittää siitä minulle tässä?

Tarkottaako se sitten jotain et oon jotenkin normaalia naista miehisempi tms??

Ja sukupuolitautiahan ei voi olla jos on neitsyt??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Eli lääkärissä olisi syytä pistäytyä. Ja ei, testosteronitaso ei vaikuta välivuotoihin, eli et ole miehistymässä :)

Sukupuolitaudin voi saada muutoinkin kuin yhdynnässä. Klamydia, tippuri ja herpes tarttuvat myös suuseksissä paikasta toiseen tai niin, että sukuelimet koskettavat toisiaan. Teoriassa voivat tarttua myös sormien välityksellä.

Vierailija
4/6 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Eli lääkärissä olisi syytä pistäytyä. Ja ei, testosteronitaso ei vaikuta välivuotoihin, eli et ole miehistymässä :)

Sukupuolitaudin voi saada muutoinkin kuin yhdynnässä. Klamydia, tippuri ja herpes tarttuvat myös suuseksissä paikasta toiseen tai niin, että sukuelimet koskettavat toisiaan. Teoriassa voivat tarttua myös sormien välityksellä.

Vierailija
5/6 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun emmä oo ollu sellasessakaan yhdynnässä.

TÄYSIN NEITSYT.

Vierailija
6/6 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkäisy" tarkoittaa tuossa sitä, miten voisi ehkäistä ettei tule noita välivuotoja.

Älä siitä välitä, mutta pointti oli nyt tässä se, että kuulostaa että sinulla on kovin runsas kuukautisvuoto, mutta se ei tule säännöllisesti ja kokonaan kerralla muutamassa päivässä vaan tulee välivuotoja.

Tämä voisi viitata siihen, että sinulla on estrogeenitaso matala tai vastaavasti progesteroni(keltarauhashormoni)taso korkea. Näiden välinen suhde (ja muutamat muutkin hormonit) vaikuttavat kuukautiskiertoon.

Joskus, tosi harvoin, tuollaiset vuotohäiriöt voivat kertoa myös siitä että kohdussa on jotain muuta vikaa, esimerkiksi kasvaimia (jotka yleensä ovat hyvänlaatuisia ns lihaskasvaimia myoomia, älä säikähdä nyt että "syöpä" :-)), tai joku jatkuva tulehdus joka ei koskaan oikein parane.

Sinun oikeasti kannattaisi mennä lääkärille, jotta:

- voidaan varmistaa ettei ole mitään vakavaa, ja

- voidaan hoitaa hankala oire pois!

Sillä onhan tuo sinun kannaltasi hankalaa kun niin usein vuotaa ja välillä suuria määriä. Ilmeisesti silloin kun kiihotut ja vuodon joukossa on punaista sekin on verta.

Voit varata ajan ihan tavalliselta terveysasemalääkäriltä, hän tekee alkukyselyt ja ehkä määrää jotain laboratoriokokeita ja laittaa sitten lähetteen eteenpäin gynekologille. Tai sitten voit varata ajan suoraan yksityiseltä gynekologilta, jos sinulla (tai vanhemmilla) on varaa maksaa siitä, vastaanotto maksanee noin 70 euroa, mutta jos sitä kautta otetaan laboratoriokokeita tai muuta niin se maksaa kaikki aina lisää.