Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva kesäloma ei innosta yhtään, se on ihan samaa lasten- ja kodinhoitoa kuin

Vierailija
24.06.2012 |

viikonloputkin. Arki rullaa parhaiten, koska mies on töissä ja tulee vasta iltapalan aikaan aikaisintaan = vähemmän sotkua ja vähemmän ruoanlaittoa. Lapsetkin kiukuttelevat vähemmän. Odotan siis elokuuta ja normiarkea!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kaikki muut kuin kotiolosuhteet ovat tosi haasteellisia. Ja nyt kun luen vastauksia, yksi hyvä puoli tulee mieleeni: mieheni ei todellakaan ole kiinnostunut minusta, joten saan olla (seksin suhteen) ihan rauhassa. Ja lasten mentyä nukkumaan haaveilla rakastajasta:-)

Kyllä meilläkin tehdään usein niin, että on vaan yksi "kunnon" ruoka ja sitten jotain helppoa muuten...

ap

jos yhteinen aika ja seksi on noin vastenmielistä niin mitä sä siinä miehessä roikut?

Vierailija
2/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 viikkoa perhehelvettiä: mies ylitöissä, minä yksin erityislapsen kanssa. Koko ajan pitää vahtia lasta, joka tekee idioottimaisuuksia heti jos silmä välttää, siihen päälle perinteiset kodinhoidot, ruoanlaitot jne. niin on kyllä sana "loma" aika kaukana tästä touhusta! :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä olette perustaneet perheen, jos kerran inhoatte olla sen kanssa? Loma tarkoittaa lepoa työelämästä. Jos tarvitsette lomaa omasta perheestänne, ovat asiat todella pahasti. Jos kerran kotityöt kaatuvat niskaan, opettakaa lapsenne tekemään osansa älkääkä passatko heitä pilalle. Ihme marttyyreitä täällä. Sairasta tehdä ensin lapsia ja sitten vuositolkulla ruikuttaa, että ällöttää olla niiden kanssa. Ei ihme, että nuoret ovat sellaisia kusipäitä, kun ei edes oma äiti jaksa niitä katsoa.

Vierailija
4/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut mä kyllä ihmettelen niitä, jotka haluaa lomallakin pitää ryppyotsaisesti kiinni rutiineista ja nukkuma-ajoista. Kun onhan ne lapsetkin hauskempaa seuraa, kun yhdessäolo ei ole mitään tappelua ja nukkumaan pakottamista. Lasten seurasta voi (aina välillä) myös nauttia. Valvoa yhdessä pidempään, syödä herkkuja ja tehdä jotain kivaa. Tai vuokrata/ostaa niille vaikka 10 DVD:tä ja seistä itse sillä välin vaikka päällään.

Vierailija
5/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsellani lukee papereissaan "rutiinihakuinen" ja se tarkoittaa juuri sitä, että lapsi on jatkuvasti vahtimassa että asiat tehdään juuri kuten on aiemmin ilmoitettu. Spontaani poikkeaminen johonkin suuntaan olisi kivaa, mutta täysin mahdotonta tämän tapauksen kanssa. Esim. lapsella on käytössä kuvallinen lukujärjestys, joka auttaa hahmottamaan arkea ja päivän kulumista. Jos olen laittanut ruokailun jälkeen kuvan "ulkoilu", mutta ulkona sataakin kaatamalla, lapsen päähän ei mene miksi sinne ulos ei lähdetäkään. Hän jumittuu, alkaa riitelemään ja syyttelemään minua kun laitoin kuvan mutten osannut aavistaa äkkinäistä sadetta.

Tai toinen esimerkki: ollaan sovitusti kirjastossa ja muistan, että tarvitsen kaupasta jotain. Selitän sen lapselle niin selkeästi kuin osaan, mutta lopputulos on silti joka ikinen kerta se, että lapsi parkuu ja raivoaa kun tuli äkillinen muutos. Illallakin muistaa jutun, ehkä vielä ensi viikollakin.

Kyllä erityislapsen kanssa arki on henkisesti raskasta, ei siitä pääse mihinkään. Ja kyllä, ainakin minä kaipaan lomaa lapsestani välillä.

t. 21

Vierailija
6/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on milloin mikäkin sairus tai vaiva ja siten syy olla tekemättä. Kun on loma, hän haluaa rentoutua ja olla rauhassa.

Lomamatkoillakin hän viettää aikaa yksin ja minä olen lasten kanssa. Olen varannut matkat ja majoitukset, nyt ihmettelen itsekin että miksi varaan hänellekin. No, mies osallistuu kustannuksiin. Ja kyllä, tämä on viimeinen yhteinen kesäloma.

Syksyllä talo myyntiin ja isukki saa omat isäviikonloppunsa hoitaa just niinkuin lystää.

Vierailija
7/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se ei ole kuin miehen lomaa ja naisella jatkuu sama puurtaminen kuin muulloinkin :O eihän tuollainen ole mistään kotoisin. Miehen pitää ymmärtää, että kesäloma on hänen lomansa TÖISTÄ, ei mikään viikkojen oma aika, jolloin voi tehdä mitä lystää! Mun mielestä on ihanaa olla kesälomalla tänä vuonna, kun olen eka kertaa lomalla myös töistä (aiemmin olin lasten kanssa kotona) ja miehen loma on samaan aikaan. Me aikuiset valvotaan usein myöhään ja herätään silloin vuorotellen aamulla niin että toinen hoitaa lapset aamulla ja toinen voi vetää vielä tunnin puoltoista lonkkaa yläkerrassa. Sitten suitsait lähdetään johonkin eikä kukaan ole marttyyri kun tietää, että saa nukkua sitten huomisaamuna. Ja päikkäreitä lapset nukkuu vielä, niin silloin on rauha maassa meilläkin, lojutaan vaan pihalla, mies saattaa tehdä jonkun drinkin. Ja matka on varattu tietenkin, vaikkei olisi ylimääräistä rahaa, mutta matka katkaisee arkirutiinit niin täysin, että tekee kyllä hyvää.

Järjestäkää perhe-elämäänne vähän uudelleen, jos lomakin on yhtä puurtamista! Onhan se loma erilaista lasten kanssa, kun ei voi mennä ja tulla kuten itse haluaa, mutta jos sitä on kaksi aikuista jakamassa, ei pitäisi olla ylivoimaista.

Erityislasten kanssa on varmasti raskaampaa, en epäile yhtään ja lähetän paljon tsemppiä tuolle rutiinihakuisen lapsen äidille. Mutta teilläkin perimmäinen ongelma taitaa olla se, että olet jäänyt yksin pyörittämään arkea - arkena ja pyhänä. Ja se ei ole oikein.

Vierailija
8/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen viimeiset 6 vuotta noussut tikkana sängystä ylös joka ikinen aamu lasten aamutoimiin. Tai no, ennen kuopusta saatoin loikoilla sängyssä jonkin aikaa.

ap

Vierailija
9/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoituksesi laittoi miettimään:

siinä vaiheessa kun lomallakin toivoo, että se menisi noepasti ja voitaisiin elää erillistä arkea... Mitä järkeä tässä enää on?

Vierailija
10/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tietyistä rutiineista pidetään kiinni mutta ei liian ryppyotsaisesti.

Esim. nukkumaanmeno on venynyt, pienempi menee nukkumaan klo 21.30 eli reilu puoli tuntia myöhemmin kuin arkena (lapsi on 2,5-vuotias), isompi 6v saa valvoa pidempään, aika usein niin kauan kuin jaksaa eli noin 22.30 asti. Aamuisin lapset heräävät jopa kaksi tuntia myöhemmin, tänään pienempi heräsi klo 9 ja isompi klo 9.30.

Ruoka-ajoista yritetään pitää kiinni (reissussa ei niin tarkkaa), mutta muuten kyllä päivätkin sujuvat eri tavalla, kun kyläillään, käydään kaupassa ja vietetään aikaa pihalla ihan eri aikoihin ja koko perheen voimin.

Juuri tultiin kylpylälomalta ja huvipuistosta. Kohta lähdetään sukulaisten mökille piipahtamaan ja ensi viikollakin on kaikkea pientä ohjelmaa.

Normiarkea ehditään viettää sitten koko vuoden, joten en stressaa muutoksista. Eivätkä silloin stressaa lapsetkaan!

Vierailija
11/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ja kotia?

Kuulostaa kurjalta. Kannattaisi jutella miehen kanssa siitä.

Vierailija
12/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuten kaikki on vastuullani kuten arkisinkin. Ja kun mennään mökille, on sielläkin mietittävä, mitä milloinkin syödään. Vieraita en kovin paljon jaksa, mies seurustelee vieraiden kanssa kyllä, mutta muuten hoidan kaiken. Kotona on kaikkein helpointa. Rentouttavinta olisi ulkomaanmatka, jossa pääosin syödään ravintoloissa. Sellainen on tiedossa ehkä talvella...

Tänä vuonna helpotan elämääni sillä, että meillä käy siivooja mökkiloman aikana tekemässä isomman siivouksen. On sitten kiva palata puhtaaseen kotiin.

Vierailija
13/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin kotiäiti, ollut jo vuosia, ja ymmärrän yskän. Kotiäidillä ei oikeastaan ole lomaa koskaan, koska se lastenhoito juuri on sitä arkea, ei mitään kauan kaivattua "laatuaikaa". Olen itse kuitenkin vain yrittänyt muuttaa asennetta, koska kuitenkin haluan lapsia kotona hoitaa, ja olen alkanut suhtautua ruoanlaittoon iloisemmin kuin "tylsänä kotihommana" jne. Tämä on elämäntapa ja yritän olla valittamatta, ja sen myötä elämä on muuttunut oikeasti hauskemmaksi.

Vierailija
14/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee mahd. paljon ruokia pakkaseen, osta myös valmisruokia (ovat ihan ok!).

Jos itse pärjäät "kevyemmällä" ruoalla (esim. keitot, salaatit...), tee itsellesi vain niitä ja sitten lapsille kunnon ruokaa. Ja sanot miehelle, että aikuisille on tarjolla vain salaattilinjaa ja jos hän haluaa kunnon ruokaa, niin on hyvä ja aloittaa kokkaamisen.

Pidä vaikka kerran-pari viikossa kunnon pyykkäyspäivä, jolloi peset ison kasan pyykkiä. Ja siivoojahan teillä jo kävikin. Sitten vain äiti riippukeinuun lepäämään, suljet korvasi ylimääräisiltä urputuksilta.

Älä stressaa vieraista & tarjottavista. Ostat valmiina, se on ihan ok! Tai pyydät reilusti vieraita tuomaan (teet heille listan valmiiksi).

Nyt vain kesästä nauttimaan.

Vierailija
15/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloputkin. Arki rullaa parhaiten, koska mies on töissä ja tulee vasta iltapalan aikaan aikaisintaan = vähemmän sotkua ja vähemmän ruoanlaittoa. Lapsetkin kiukuttelevat vähemmän. Odotan siis elokuuta ja normiarkea!

Vaikka toisaalta epärealistisesti odotan arjen olevan helpompaa, kun aikuisia on 2.

Vierailija
16/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kotiäiti, vaan silloin jaatte yhdessä asiat. Niin molemmilla on helpompaa elämä kuin arjessa, ja kummastakin tuntuu lomalta. Tietysti.

Vierailija
17/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi sitäkään vähää omaa aikaa... :P ellei sitten menisi samaan aikaan nukkumaan heidän kanssaan. Jos itse jää valvomaan, niin yhtä kuttumainen se aamu on silloinkin.

Vierailija
18/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...arki sujuu hyvin. Viikonloppuisin rytmi menee sekaisin sillä mies nukkuu pitkään- pitää koettaa olla hiljakseen aamulla ja mihinkään ei ehditä kuten viikolla. Lisäksi mies komentelee lasta ja puuttuu esim. lapsen vaatevalintoihini.

Lomalla miehen isommat lapset tulevat aina koko lomaksi meille. Sekin sekoittaa sillä he valvovat aina 23.30-2 saakka ja nukkuvat puolille päivin. Ja sitten mies viettää loppupäivän heidän kanssaan. Loma on siis enemmän siivousta ja ruoanlaittoa sekä hiljaa hyssyttelyä aamupäivisin.

Odotan jo elokuuta.

Vierailija
19/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee mahd. paljon ruokia pakkaseen, osta myös valmisruokia (ovat ihan ok!).

Jos itse pärjäät "kevyemmällä" ruoalla (esim. keitot, salaatit...), tee itsellesi vain niitä ja sitten lapsille kunnon ruokaa. Ja sanot miehelle, että aikuisille on tarjolla vain salaattilinjaa ja jos hän haluaa kunnon ruokaa, niin on hyvä ja aloittaa kokkaamisen.

Pidä vaikka kerran-pari viikossa kunnon pyykkäyspäivä, jolloi peset ison kasan pyykkiä. Ja siivoojahan teillä jo kävikin. Sitten vain äiti riippukeinuun lepäämään, suljet korvasi ylimääräisiltä urputuksilta.

Älä stressaa vieraista & tarjottavista. Ostat valmiina, se on ihan ok! Tai pyydät reilusti vieraita tuomaan (teet heille listan valmiiksi).

Nyt vain kesästä nauttimaan.

Pesemistä ja pilkkomista... Minusta helpompi tehdä vaikka makaronilaatikko, pastaa tai paistaa kanaa uunissa.

Vierailija
20/27 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kyllä tekee kotihommia myös, ja leikkii lapsen kanssa jne mutta esim. ulkoilut hoidamme aina viikonloppuisin yhdessä että ehdimme olla myös koko perhe yhdessä. Ja mies ei vaadi hyssyttelyä aamuisin (paitsi kun isot lapset ovat meillä) mutta hyssyttelen silti koska hän on väsyneenä tosi äksy. Hyvä mies ja kivat lapset mutta hankalaa lomien kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi