maidoton,munaton synttäri
poikani täyttää ihan pian vuoden ja juhlia onkin jo kovasti odotettu, mutta nyt ilmeisesti hänellä on maito- ja muna-allergia. Altistuskokeet ovat juuri meneillään, minä vielä imetän joten minäkään en saa syödä maito- ja munatuotteita. Ongelmana on, kun en siis mistään löydä maidoton/munaton kakkuohjetta, jotta voisimme kuitenkin pitää hienot synttärit. Eli jos teiltä löytyisi hyvä kakkuresepti pistäkäähän tulemaan!!!
Kommentit (3)
Hei!
Maidon sijaan voi käyttää:
- soijamaitoa
- kauramaitoa
- riisimaitoa
Kananmunan voi kakussa korvata esim. luontaistuotekaupoissa myytävällä kananmunan korvikkeella.
Alkuun perusaineiden korvaaminen tuntuu mahdottomalta, mutta
kun hiukan asiaan perehtyy niin vaihtoehtoja löytyykin runsaasti.
Meillä on kiellettyjen listalla: maito, kananmuna, vehnä ja kaura
http://www.kotiposti.net/allergia/ruokaohjeet/tieto/allergiaruoanABC.htm
Myös tuolla viereisen mainoksen Pirkka-resepteissä on muistaakseni ainakin maidottomat ja munattomat mokkapalat, josta olen kerran tehnyt pojalle synttärikakun, kun tykkää hirveesti suklaasta, eikä ollut sille allerginen.
Nyt reilu 2v tytölle olen jo monta kertaa tehnyt tarjolle allergioihin (maito, muna, viljat jne.) sopivaa täytekakkua, mutta ei yleensä syö niitä. Eli mieluiten on syönyt senhetkistä herkkuaan, popkornia, piparia, pullaa jne. kuin jotain oudonnäköistä. Kovin moni pikkulapsi itse asiassa ei taida välittää täytekakusta. Joten ihan hyvin voi myös tehdä kakun vieraille ja antaa 1v sankarille hänen omaa suosikkiaan, mikä se sitten lieneekään.
Täältä sain joskus vinkin että vaalea paahtoleipä käy hyvin kakkupohjaksi, kun sen kostuttaa makealla mehulla ja laittaa hilloa väliin. Täytyy kokeilla sitä seuraavaksi vaikka sokerivesikuorrutuksella, nyt kun vehnä alkaa sopia. Myös kauravaniljakastike kävisi päälliseksi.
Ohjeita on olemassa, jos oikein muistan, täältä ainakin voisi löytyä:
www.finnfood.fi sitten Tietoa ruuasta ja Keittokirja.
Mupsi