Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Pomo lomalla, ei vastaa puhelimeen eikä sähköpostiin... ja mulla ongelma.

Vierailija
20.06.2012 |

Ja ongelma on siis sen kaltainen, että siihen tarvittaisiin pomo; minulla ei ole valtuuksia tehdä tällaisia päätöksiä. Uskoisin kyllä, että pomo tukee ratkaisuani. Pomo tulee lomalta vasta 3 vkon kuluttua, ja projektin pitäisi olla silloin jo lähes valmis.

Ma yritin ekan kerran tavoittaa, mutta ilmeisesti pomo on ottanut periaatteeksi, ettei vastaa työasioihin lomalla. Sinänsä tosi ymmärrettävää ja kunnioitettavaa (on pienten lasten äiti), mutta tämä projekti seisoo nyt tämän takia.

Mitä teen? Teenkö omin päin sillä riskillä, että työpaikka menee vai jätänkö homman seisomaan? Molemmat huonoja vaihtoehtoja. Ja töissä ei oikein ole muita, joilta kysyä...

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oman mielesi mukaan, perustele sitten sillä että et tavoittanut ketään kuka olisi voinut asian päättää.

Tottakai määräaikaista työsopimusta voi jatkaa, kunhan sille on perusteet. Ei se mitään ketjuttamista ole. Jos määräaikaisuuksia olisi useita peräkkäin, voitaisiin alkaa tarkastelemaan ketjutusta.

Onko sinulla valtuudet tehdä työsopimuksia?

Vierailija
22/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyytyväisempi siihen, että hommaa jatketaan ja otat sen määräaikaisen avuksesi.

Onko työnanatajasi yksityinen? Rekrytoiko pomosi ja onko hänellä taloudellinen vastuu?

Mun mielestä voisit kertoa nyt sille määräaikaiselle tyypille ihan suoraan tilanteen ja pyytää häntä vaikka omalla riskillään osallistumaan siihen sun projektiin, niin pitkäksi ajaksi, kunnes saatte pomon kiinni ja hänen mielipiteensä tietoon.

Sain sen käsityksen, että määräaikaisellekin sopisi tällainen ratkaisu ja jatkaisi mieleellään?

Tero

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oman mielesi mukaan, perustele sitten sillä että et tavoittanut ketään kuka olisi voinut asian päättää.

Tottakai määräaikaista työsopimusta voi jatkaa, kunhan sille on perusteet. Ei se mitään ketjuttamista ole. Jos määräaikaisuuksia olisi useita peräkkäin, voitaisiin alkaa tarkastelemaan ketjutusta.

Onko sinulla valtuudet tehdä työsopimuksia?

Minulla ei ole valtuuksia tehdä työsopimuksia, mutta jos pomo sanoisi ok, määräaikainen voisi varmasti tehdä pari viikkoa suullisella sopimuksella.

Ihanaa, että joku ymmärsi pointin. Minulla ei ole tarvetta leikkiä johtajaa, vaan haluaisin, että homma tulisi valmiiksi ajoissa, mikä lienee kaikkien intresseissä. Ilmeisesti monet palstailijat ovat sitä mieltä, että työtä tehdään 8-16 ottamatta mitään vastuuta siitä, että työ on ajallaan valmis.

ap

Vierailija
24/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on joo yksityinen, ja tämä määräaikainen olisi halukas tekemään töitä. Tänään juuri hänen kanssaan mietin, että voisiko tehdä juuri näin ehdottomallasi tavalla, mutta pelottaa, etten vaan hyppisi kenenkään varpaille.

ap

Vierailija
25/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on joo yksityinen, ja tämä määräaikainen olisi halukas tekemään töitä. Tänään juuri hänen kanssaan mietin, että voisiko tehdä juuri näin ehdottomallasi tavalla, mutta pelottaa, etten vaan hyppisi kenenkään varpaille.

ap

ap

sä tunnut olevan se johtaja siellä.

Tuollaista oma-aloitteellisuutta arvostetaan, varsinkin organisaatiossa, missä on tarkoitus saada asioita aikaan eikä mennä virastomeiningillä.

Älä sido itseäs mihinkään liiallisiin vastuisiin ja kerrot sille määräaikaiselle avoimesti mikä on tilanne. Eli pidät takaoven auki, jos pomo haluaaa tehdä toisin.

Tero

Vierailija
26/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-projekti on ollut "pitkään" roikkumassa

- sinä sait sen kaksi viikkoa sitten

- pomon loman aikana (n. 3 vkoa) pitäisi ilmeisesti saada valmiksi

Kysyisin onko projekti (objektiivisesti) kuinka businesskriittinen? Sinun kannaltasi? tiiminne kannalta? Yrityksen kannalta? Vai sumentaako annettu deadline ja muiden poissaolo (kaikki sun vastuulla) ja sinun ylityöväsymys projektia tärkeämmäksi kuin se onkaan? Mitä tapahtuu jos projekti ei nyt valmistukkaan vaan venyy vaikka.. ööö 6 viikkoa?

Kerro tämä niin mietitään lisää, kaikella hyvällä siis!

Itse en muhmuroisi lisää määräaikaisuutta vielä näillä spekseillä.

Vierailija
27/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan, että pomosi ei vastaa koska kokee että tämä ei ole tarpeeksi tärkeä asia reagoitavaksi = projektin (lisä)myöhästymisestä ei ole "suoranaisesti" haittaa

tai sitten hän on vaan kypsä

Vierailija
28/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko todellakin laitonta, jos joku määräaikainen "palkataan uudelleen" määritellyksi ajaksi tekemään ns. keikka eli projektiin kuuluva homma?

Asia kiinnostaa, koska olin itse juuri määräaikaisessa suhteessa tekemässä erästä projektiin kuuluvaa osa-aluetta. En saanut hommaa valmiiksi määräajassa (ilman omaa syytäni, työn aikana tein muita esimiehen osoittamia töitä jne.) ja minut palkattiin vielä 2 viikoksi tekemään homma loppuun. Oliko tuossa jotain laitonta? En ihmettelisi, tiedän että ko. paikassa rikottiin monia säädöksiä ja laki oli vain ärsyttävä häiriötekijä jota piti teeskennellä noudattavansa...

Vierailija
29/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko todellakin laitonta, jos joku määräaikainen "palkataan uudelleen" määritellyksi ajaksi tekemään ns. keikka eli projektiin kuuluva homma?

Asia kiinnostaa, koska olin itse juuri määräaikaisessa suhteessa tekemässä erästä projektiin kuuluvaa osa-aluetta. En saanut hommaa valmiiksi määräajassa (ilman omaa syytäni, työn aikana tein muita esimiehen osoittamia töitä jne.) ja minut palkattiin vielä 2 viikoksi tekemään homma loppuun. Oliko tuossa jotain laitonta? En ihmettelisi, tiedän että ko. paikassa rikottiin monia säädöksiä ja laki oli vain ärsyttävä häiriötekijä jota piti teeskennellä noudattavansa...

tapaukset joista on tuomio tullut, ovat yleensa olleet sellaisia etta ketjutusta on tehty vuosikausia samalle tyontekijalle ilman etta solmittu vakituista tyosuhdetta.

Vierailija
30/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oman mielesi mukaan, perustele sitten sillä että et tavoittanut ketään kuka olisi voinut asian päättää. Tottakai määräaikaista työsopimusta voi jatkaa, kunhan sille on perusteet. Ei se mitään ketjuttamista ole. Jos määräaikaisuuksia olisi useita peräkkäin, voitaisiin alkaa tarkastelemaan ketjutusta. Onko sinulla valtuudet tehdä työsopimuksia?

Minulla ei ole valtuuksia tehdä työsopimuksia, mutta jos pomo sanoisi ok, määräaikainen voisi varmasti tehdä pari viikkoa suullisella sopimuksella. Ihanaa, että joku ymmärsi pointin. Minulla ei ole tarvetta leikkiä johtajaa, vaan haluaisin, että homma tulisi valmiiksi ajoissa, mikä lienee kaikkien intresseissä. Ilmeisesti monet palstailijat ovat sitä mieltä, että työtä tehdään 8-16 ottamatta mitään vastuuta siitä, että työ on ajallaan valmis. ap

Sinulla ei ole oikeutta edes suullisen sopimuksen tekemiseen, joten jos jonkun palkkaat, olet sinä työnantaja ja maksaja. Onko sinulla siihen varaa?

Ei yksikään firma pysy pystyssä, jos väkeä saa palkata kuka tahansa. Onko siihen edes budjetoitu varoja?

Vierailija
31/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan silti. Ensinnäkin, olen ylitöissä, enkä saa tästä senttiäkään palkkaa. Jos vauvapalstailen, se kuuluu ainoastaan minulle. En ole tekemässä työsopimusta, enkä sitä voisikaan tehdä. Toivoisin, että pomoni ymmärtäisi vastata, ja sanoisi, että ok jos sopimusta jatketaan. Jos olisin tekemässä sopimuksen omin päin, en sitä täällä vatvoisi. Työni valmistumattomuuteen on tasan yksi syy: työmäärä on noin kolminkertainen käytettävissä olevaan aikaan nähden. En näe, että apuvoiman palkkaamisesti syntyisi ylimääräisiä kustannuksia: jonkun se työ on tehtävä, onko sillä väliä, kenelle se palkka maksetaan? Jos minä teen koko homman, vastaava palkka maksetaan minulle, ja vastaavasti minun seuraavaan projektiini tarvitaan apuvoimia, koska joudun käyttämään tähän ylimääräistä aikaa. Mutta hei, lakkaanpa huolehtimasta asioista ja katson, miltä pomon naama näyttää kun hän palaa lomalta ja hommat on tekemättä. Varmasti ilahtuu, vai? ap

Vierailija
32/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen lähtee sitten vaikka "lomalle" ja palkaatte uudestaan uuteen määräaikaiseen.

Mutta onpa harvinaisen urpo pomo jos ei kerta kaikkiaan ole tavoitettavissa moneen päivään eikä ole etukäteen asiasta ilmoittanut.

Vierailija
33/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen lähtee sitten vaikka "lomalle" ja palkaatte uudestaan uuteen määräaikaiseen.

Mutta onpa harvinaisen urpo pomo jos ei kerta kaikkiaan ole tavoitettavissa moneen päivään eikä ole etukäteen asiasta ilmoittanut.

Millä perusteella pomo on urpo, ellei vastaa työmeileihin tai -puheluihin LOMALLA? Onhan se kertonut olevansa lomalla. Minä en koskaan laita työajan ulkopuolella työpuhelinta päälle enkä lue sähköpostia.

Vierailija
34/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et vastaa siihen, että onko pomolla joku sijainen?

Pakkohan sillä oikeastaan on olla, joko ylöspäin tai alaspäin oleva taatusti hoitaa pomon hommaa ja jollain on valtuudet siis päättää tuollaisista asioista.

Vierailija
35/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella pomo on urpo, ellei vastaa työmeileihin tai -puheluihin LOMALLA? Onhan se kertonut olevansa lomalla. Minä en koskaan laita työajan ulkopuolella työpuhelinta päälle enkä lue sähköpostia.

Jos sinä et ole tavoitettavissa vaikka tiimisi tarvitsee kipeästi sinun hyväksyntää etkä ole valtuuttanut jotakuta muuta hoitamaan hommiasi, niin olet urpo. (Meidän alalla on oltava tavoitettavissa 24/7 ja loma vaan tarkoittaa ettei ole työvelvoitetta, työt pitää silti tehdä kun sijaisia ei ole)

Vierailija
36/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä et ole tavoitettavissa vaikka tiimisi tarvitsee kipeästi sinun hyväksyntää etkä ole valtuuttanut jotakuta muuta hoitamaan hommiasi, niin olet urpo. (Meidän alalla on oltava tavoitettavissa 24/7 ja loma vaan tarkoittaa ettei ole työvelvoitetta, työt pitää silti tehdä kun sijaisia ei ole)

Meidän alalla lomalla ei vastata puhelimeen eikä lueta työposteja. Idioottejahan ihmiset on, jos ei tajua, että lomalla ei tehdä töitä.

Vierailija
37/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- aina ei pomolla ole sijaista eikä ylempää pomoa. Itse olen esimerkiksi töissä 26 hlöä työllistävässä yrityksessä jossa 2 omistajaa (samalla ovat myös hallituksen pj ja jäsen), toinen tj ja toinen myyntijohtaja. JA todellakin, ovat monesti molemmat yhtäaikaa lomalla tai (työ)reissussa joten yläpuolella EI OLE pomoja. Parikymmentä henkilöä on tuotantotehtävissä yms ja konttorissa me muutamat 'rotat'. Ja aikamoisia päätöksiä on välillä joutunut tekemään... tyylillä: huonoista vaihtoehdoista yritetään valita vähiten huonoin...

Vierailija
38/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina sijainen. Ihminen on yksinkertaisesti tyhmä, jos suostuu olemaan tavoitettavissa 24/7 ilman sopimusta ja korvausta, joka muuten on jokaisesta tunnista 50% palkasta + hälykorvaus jokaisesta soitosta, johon vastaa sekä tuntipalkka tehdystä työstä.

Vierailija
39/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina sijainen. Ihminen on yksinkertaisesti tyhmä, jos suostuu olemaan tavoitettavissa 24/7 ilman sopimusta ja korvausta, joka muuten on jokaisesta tunnista 50% palkasta + hälykorvaus jokaisesta soitosta, johon vastaa sekä tuntipalkka tehdystä työstä.

Meillä tavoitettavuuden vaihtoehto on työttömyys.

Vierailija
40/43 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin kerskuisit kuinka hemmetin hyvä työntekijä olet, teen töitä ilman palkkaa! Et sä sitä kirkkainta kruunua silti saa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä