Help! Pomo lomalla, ei vastaa puhelimeen eikä sähköpostiin... ja mulla ongelma.
Ja ongelma on siis sen kaltainen, että siihen tarvittaisiin pomo; minulla ei ole valtuuksia tehdä tällaisia päätöksiä. Uskoisin kyllä, että pomo tukee ratkaisuani. Pomo tulee lomalta vasta 3 vkon kuluttua, ja projektin pitäisi olla silloin jo lähes valmis.
Ma yritin ekan kerran tavoittaa, mutta ilmeisesti pomo on ottanut periaatteeksi, ettei vastaa työasioihin lomalla. Sinänsä tosi ymmärrettävää ja kunnioitettavaa (on pienten lasten äiti), mutta tämä projekti seisoo nyt tämän takia.
Mitä teen? Teenkö omin päin sillä riskillä, että työpaikka menee vai jätänkö homman seisomaan? Molemmat huonoja vaihtoehtoja. Ja töissä ei oikein ole muita, joilta kysyä...
Kommentit (43)
Laita tekstari, jossa selität miksi tarvitset hänen kommenttinsa
T: yksi pomo, joka lukee mailinsa joka päivä lomalla mutta välttelee vastaamasta ellei ole pakko ( eli kuvatun kaltainen tilanne)
tekstari ja s-posti, mainitse samalla, että huomenna teet itse ratkaisut, jollei ole tullut muuta.
Ja ongelma on siis sen kaltainen, että siihen tarvittaisiin pomo; minulla ei ole valtuuksia tehdä tällaisia päätöksiä. Uskoisin kyllä, että pomo tukee ratkaisuani. Pomo tulee lomalta vasta 3 vkon kuluttua, ja projektin pitäisi olla silloin jo lähes valmis.
Minkälaisessa työpaikassa pomo voi lähteä lomalle ilman sovittuja sijaisuuksia? Kai pomollasi on sentään esimies, jolta voit kysyä? Jos ei ole, niin ei auta kuin jatkaa tavoitteluyrityksiä, sillä ilman valtuuksia ei pidä toimia.
Ja työpaikalla on ihan hiljaista, kaikki on lomalla paitsi minä ja muutama muu määräaikainen, joilla ei ole lomaa.
Laitoin pomolle viestin, jossa parilla lauseella selitin tilanteen ja ehdotin ratkaisua. Hänen tarvitsisi siis vastata vain joo tai ei, ja uskoisin kyllä, että vastaisi joo jos vastaisi.
ap
Jatka vain, hyvää siitä tulee. Muodolliset päätökset rahasta ja työpaikoista ovat ainoa, mitä yleensä ei voi tehdä. Nekin voi valmistella.
Jatka vain, hyvää siitä tulee. Muodolliset päätökset rahasta ja työpaikoista ovat ainoa, mitä yleensä ei voi tehdä. Nekin voi valmistella.
Tajusin siis viime viikolla, että ko. projekti ei mitenkään voi valmistua ajoissa pelkästään minun työpanoksellani, työtä on budjetoitu aivan liikaa yhdelle ihmiselle (ja olen kyllä mielestäni ollut tosi tehokas). Meillä on yksi määräaikainen, jonka työsuhde päättyy juuri, ja hän olisi halukas auttamaan projektissa, mutta silloin tarvitsisin pomon luvan, että työsopimusta jatketaan hieman. Näin ehdotin, ja olen melko varma, että pomo antaisi luvan, mutta...
ap
Tajusin siis viime viikolla, että ko. projekti ei mitenkään voi valmistua ajoissa pelkästään minun työpanoksellani, työtä on budjetoitu aivan liikaa yhdelle ihmiselle (ja olen kyllä mielestäni ollut tosi tehokas). Meillä on yksi määräaikainen, jonka työsuhde päättyy juuri, ja hän olisi halukas auttamaan projektissa, mutta silloin tarvitsisin pomon luvan, että työsopimusta jatketaan hieman. Näin ehdotin, ja olen melko varma, että pomo antaisi luvan, mutta... ap
Määräaikaisia työsuhteita ei ketjutella, siitä pääsee aika äkkiä oikeuteen. Työsopimuksia ei "jatketa hiukan" missään nimessä siitä syystä, että sinä et saa töitäsi tehtyä.
Muuten: fiksumpi työntekijä tajuaa tuollaiset asiat jo ennen pomon lomaa! Nyt annat sen kuvan, että pomon ollessa poissa sinä laiskottelet
Tajusin siis viime viikolla, että ko. projekti ei mitenkään voi valmistua ajoissa pelkästään minun työpanoksellani, työtä on budjetoitu aivan liikaa yhdelle ihmiselle (ja olen kyllä mielestäni ollut tosi tehokas). Meillä on yksi määräaikainen, jonka työsuhde päättyy juuri, ja hän olisi halukas auttamaan projektissa, mutta silloin tarvitsisin pomon luvan, että työsopimusta jatketaan hieman. Näin ehdotin, ja olen melko varma, että pomo antaisi luvan, mutta... ap
Määräaikaisia työsuhteita ei ketjutella, siitä pääsee aika äkkiä oikeuteen. Työsopimuksia ei "jatketa hiukan" missään nimessä siitä syystä, että sinä et saa töitäsi tehtyä.Muuten: fiksumpi työntekijä tajuaa tuollaiset asiat jo ennen pomon lomaa! Nyt annat sen kuvan, että pomon ollessa poissa sinä laiskottelet
Pääsin aloittamaan kyseisen projektin vasta 2 viikkoa sitten, joten en oikein pystynyt aiemmin arvioimaan, onko sen työmäärä realistinen, ei ollut. Projekti on ollut pitkään roikkumassa, ja se työnnettiin minulle, jotta muut pääsisivät lomalle.
ap
Määräaikaisia työsuhteita ei ketjutella, siitä pääsee aika äkkiä oikeuteen. Työsopimuksia ei "jatketa hiukan" missään nimessä siitä syystä, että sinä et saa töitäsi tehtyä. Muuten: fiksumpi työntekijä tajuaa tuollaiset asiat jo ennen pomon lomaa! Nyt annat sen kuvan, että pomon ollessa poissa sinä laiskottelet
Pääsin aloittamaan kyseisen projektin vasta 2 viikkoa sitten, joten en oikein pystynyt aiemmin arvioimaan, onko sen työmäärä realistinen, ei ollut. Projekti on ollut pitkään roikkumassa, ja se työnnettiin minulle, jotta muut pääsisivät lomalle. ap
ja aiheuttamaan työnantajalle jopa kymppitonnien menetykset. Mistä kaltaisiasi tulee? Anna kun arvaan: tuotantotalous pääaineena?
Määräaikaisia työsuhteita ei ketjutella, siitä pääsee aika äkkiä oikeuteen. Työsopimuksia ei "jatketa hiukan" missään nimessä siitä syystä, että sinä et saa töitäsi tehtyä. Muuten: fiksumpi työntekijä tajuaa tuollaiset asiat jo ennen pomon lomaa! Nyt annat sen kuvan, että pomon ollessa poissa sinä laiskottelet
Pääsin aloittamaan kyseisen projektin vasta 2 viikkoa sitten, joten en oikein pystynyt aiemmin arvioimaan, onko sen työmäärä realistinen, ei ollut. Projekti on ollut pitkään roikkumassa, ja se työnnettiin minulle, jotta muut pääsisivät lomalle. ap
ja aiheuttamaan työnantajalle jopa kymppitonnien menetykset. Mistä kaltaisiasi tulee? Anna kun arvaan: tuotantotalous pääaineena?
olen lähes varma, että pomo sanoisi ok, jos hän vastaisi. Kyse on tärkeästä projektista, JOTA EI OLE MAHDOLLISTA tehdä määräaikaan mennessä yhden ihmisen voimin. Mistä vetäisit nuo kymppitonnien kustannukset? Minun laskujeni mukaan 2 viikon palkka ei voi normaalilla työntekijällä olla noin paljon. Ja jos minä teen projektin itse loppuun, se myöhästyy ja sama palkka maksetaa minulle.
Sinä taidat sitten taas olla (taitamaton) johtaja, kun et ymmärrä, että työ ei valmistu pelkällä tahdonvoimalla?
ap
Paikalla ketään ylemmässä linjajohdossa? Kyllä yleensä jokunimenkirjoittaja on.
Laske kuinka suuri tappio projektin myöhästyminen on vs palkkauskulut. Totta kai kantsii palkata kuka vaan jos sillä pelastuu miljoonatappioilta. Jos projektin viivästyksellä ei ole merkittäviä seurauksia, niin en palkkaisi. Sä et sitovaatyösopimusta pysty tekemään, ellet saa lupaa. Joten se määräaikainen joutuu luottamaan että saa palkkansa.
TAi yrityksellä omistaja? Hallituksen puheenjohtaja? Toimitusjohtaja? Edes henkilöstöpäällikkö? Etkö tosiaan saa KETÄÄN kiinni? Sinänsä keskittyisin nyt sinuna sen homman tekemiseen, eikä jatkosta jutteluun sen määräaikaisen kanssa.
Ma yritin ekan kerran tavoittaa, mutta ilmeisesti pomo on ottanut periaatteeksi, ettei vastaa työasioihin lomalla. Sinänsä tosi ymmärrettävää ja kunnioitettavaa (on pienten lasten äiti), mutta tämä projekti seisoo nyt tämän takia.
Mitä teen? Teenkö omin päin sillä riskillä, että työpaikka menee vai jätänkö homman seisomaan? Molemmat huonoja vaihtoehtoja. Ja töissä ei oikein ole muita, joilta kysyä...
Klassinen vale, joka näkyy tosta "ei oikein" -muotoilusta.
Toki on, älä valehtele. Haetko täältä tukea halullesi päteä itsenäisillä päätöksilläsi, vai mitä? Jos, niin silloin otat itse vastuun päätöksistäsi, etkä täällä kysele niille siunausta. Vaihtoehtoisesti kysyt siltä pomoa vastaavalata tyypiltä, joka " ei oikein" ole siellä vastaamassa :D :D
Siitähän tää ongelma johtuikin! Rupeanpa siis tekemään töitä ja lakkaan valittamasta. Ai niin, mutta mähän oon nytkin töissä, jotta saisin tän helvetin projektin tehtyä.
Kiitos avusta oikeasti avuliaille ja muut, painukaa kiusaamaan omia työkavereitanne.
ap
olen lähes varma, että pomo sanoisi ok, jos hän vastaisi. Kyse on tärkeästä projektista, JOTA EI OLE MAHDOLLISTA tehdä määräaikaan mennessä yhden ihmisen voimin. Mistä vetäisit nuo kymppitonnien kustannukset? Minun laskujeni mukaan 2 viikon palkka ei voi normaalilla työntekijällä olla noin paljon. Ja jos minä teen projektin itse loppuun, se myöhästyy ja sama palkka maksetaa minulle. Sinä taidat sitten taas olla (taitamaton) johtaja, kun et ymmärrä, että työ ei valmistu pelkällä tahdonvoimalla? ap
määräaikainen työntekijä vie ketjutuksen oikeuteen ja vaatii korvauksia. Siihen hänellä on täysi oikeus ja vain siksi, että sinä olet mennyt tekemään määräaikaisen sopimuksen toisensa perään ilman pätevää syytä. Pelkkä projekti ei välttämättä riitä syyksi, jos niitä projekteja sieltä useampikin löytyy.
Kai ymmärrät, että sinulla ei ole mitään oikeutta palkata ketään tekemään töitä työnantajallesi, joten vaikka sen määräaikaisen ottaisit töihin, ei firman tarvitse sille euroakaan maksaa.
Jos työsi ei valmistu, joudut selittämään sen myöhästymisen ja silloin logeista kaivettu vauvapalstailu ei ehkä ole erinomaisen hyvä meriitti.
miten ihmeessä sä ehdit roikkua täällä palstalla?
miten ihmeessä sä ehdit roikkua täällä palstalla?
Vastaan silti. Ensinnäkin, olen ylitöissä, enkä saa tästä senttiäkään palkkaa. Jos vauvapalstailen, se kuuluu ainoastaan minulle.
En ole tekemässä työsopimusta, enkä sitä voisikaan tehdä. Toivoisin, että pomoni ymmärtäisi vastata, ja sanoisi, että ok jos sopimusta jatketaan. Jos olisin tekemässä sopimuksen omin päin, en sitä täällä vatvoisi.
Työni valmistumattomuuteen on tasan yksi syy: työmäärä on noin kolminkertainen käytettävissä olevaan aikaan nähden.
En näe, että apuvoiman palkkaamisesti syntyisi ylimääräisiä kustannuksia: jonkun se työ on tehtävä, onko sillä väliä, kenelle se palkka maksetaan? Jos minä teen koko homman, vastaava palkka maksetaan minulle, ja vastaavasti minun seuraavaan projektiini tarvitaan apuvoimia, koska joudun käyttämään tähän ylimääräistä aikaa.
Mutta hei, lakkaanpa huolehtimasta asioista ja katson, miltä pomon naama näyttää kun hän palaa lomalta ja hommat on tekemättä. Varmasti ilahtuu, vai?
ap
pomon "sjainen" joka asioita hoitaa hänen lomansa ajan.