Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kandi valmis, vauva NYT?

Vierailija
18.06.2012 |

Ikää 25 vuotta ja yliopisto-opinnoista on valmiina kandin tutkinto. Mies valmistui DI:ksi ja on juuri aloittanut työelämän. Mulla olisi ihan hirveä vauvakuume ja osa ystävistä on jo perheen perustanut.

Onko tyhmä idea tehdä lapsi nyt? Onko opiskelu rankkaa pienen kanssa? Entä rahallinen pärjääminen? Muita mielipiteitä, ajatuksia, kokemuksia...?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloudellisesti on. Varsinkin jos opiskelijabudjetilla ootte tottuneet elämään. Ainoostaan siinä tapauksessa lykkäisin, jos sull on tarkoitus tehdä joku ulkomaan opiskelu/harjoittelujakso. Jos ei, niin anna palaa. Kyllä se vaan niin on, että opiskelut joustavat lapsen hyväksi paljon helpommin kuin työelämä. Molemmista on kokemusta ja hyvin meni. Itselläni gradunteko motivaatio oli kadoksissa vauvan kanssa, kun ei vaan mikään muu kiinnostanut kuin se pieni ihminen. 1,5-vuotiaana vein lapsen perhepäivähoitajalle osapäivähoitoon ja tein aamupäivät ja vielä päikkäriajan täysilla ja lopulta valmistuin.

Vierailija
2/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sain esikoisen jo reilusti ennen kandia, oon ollu hoitovapaalla ja tehnyt ohessa opintoja tosi hitaanlaisesti.. lukeminen lapsen kanssa on haasteellista (onnistuu lähinnä vaan iltasin kun mies on kotona). Just sain kandin tehtyä ja odotan toista, joten saa nähdä kuinka hamaan tulevaisuuteen se gradu jää.

Jos miehellä hyvä duunipaikka (eikä pelkoa irtisanomisista esim. taloustilanteen takia) niin mikä ettei! Me ollaan pärjätty miehen palkalla oikein hyvin.

Toiset onnistuu myös lapsen kanssa opiskelemaan ahkerasti, mulla on ollut aika hakemista jaksamisen ja motivaationkin suhteen.. Helpompi tietysti olis tehdä gradukin ja tehdä lapsi sitten kun on ollut pari vuotta työelämässäkin.. mut vauvakuumeiselle siinä on ehkä liian monta vuotta odotettavaksi :P

Vaikutusta tietysti myös sillä kuinka kauan aiot olla lapsen kanssa kotona. Jos lapsi menee päivähoitoon niin opinnot jatkuu kyllä aika helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä tässä tökkiikin, jos joutuisi odottelemaan pari vuotta valmistumista ja sen jälkeen työpaikan etsiminen + uran alulle laittaminen. Voi mennä jopa neljä vuotta! Ja mulla on vauvakuume NYT. :D

Kiitos kommenteista! Lisää mielipiteitä?

Vierailija
4/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin, vaikka en sitä toivokaan, että vauva ei välttämättä tule heti kun sen haluaisi. Voi mennä vuosikin, tai kaksi. Tai sitä ei tule ollenkaan. Ei ole mitenkään tilattavissa..

Toivoo: Reilun vuoden yrityksen jälkeen raskaaksi tullut

Vierailija
5/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut töissä ja liiton kassassa jäsenenä opiskeluaikana? Itse sain lapsen valmistumisen aikoihin ja näiden "palkattujen" vapaiden jälkeen jättäydyin työttömäksi ja aloin saamaan ansiosidonnaista päivärahaa. Myös minun mieheni oli jo töissä ja sai sellaista palkkaa, että oltaisiin silläkin pärjätty ihan jees.

Negatiivinen puoli on, että oman asunnon hommaaminen on jäänyt sitten myöhempään elämänvaiheeseen.

Mutta se, ettei meillä ollut lainaa antoi minulle mahdollisuuden olla kotona kunnes lapsi oli 2.5-vuotias. Ei tarvinnut huolehtia tulon alenemisen vaikutuksesta lainanlyhennyksiin jne. Nyt kun olen työelämässä saisin vähemmän rahaa kotona ollessani, koska en voisi enää jäädä ansiosidonnaiselle päivärahalle vaan joutuisin elämään kotihoidontuen varassa, jos haluaisin olla pidempään lapsen kanssa kotona.

Vierailija
6/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää samantien vauvoja vaikka kaksi. :)

Opiskeluelämä joustaa paljon enemmän kuin työelämä, varsinkin vastavalmistuneen työelämä voi olla todella haastavaa aikaa vauvakuumeen/perheen kannalta: pitkiä päiviä, oman kyvykkyyden todistamista, pitkittyneitä määräaikaisuuksia jne.

Voit viedä lapsen päiväkotiin vaikka parina päivänä viikossa heti kun vauva sen n. 9kk, voit opiskella viikonloput kun mies kotona, voit käyttää MLL:n hoitajaa pakollisiin luentoihin. Riippuu tietenkin tiedekunnasta, mutta aika paljon pystyy valitsemaan kursseja oman aikataulun mukaan.

Ja yliopiston ruokalassa tulee edulliseksi syödä pienen lapsenkin kanssa. :)

Itse sain lapsen kaksi vuotta ennen valmistumista ja hyvin meni. Ne ongelmat alkoivat vasta valmistuttua!

Vierailija
7/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen vauvan yh:na se gardunteko ja taloudenhoito oli kyllä raskasta.

Vierailija
8/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpompaa kuin olla töissä lapsen ollessa pieni. Mutta en siis opiskellut ennen kuin lapsi meni päiväkotiin, pidin parin vuoden täyden tauon opinnoista.

Vierailija
9/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin valmistumista, tarkoitus oli olla vuosi-pari töissä ja sitten lapsi. NO - työtä ei sitten löytynytkään ihan helposti, olen tämän vuoden aikana tehnyt yhden 5kk sijaisuuden ja nyt taas työttömänä.

Nyt en tosiaan tiedä kuinka pitkään vauvahaaveet lykkääntyy- koska saan töitä jne.

Ahdistaa.

Vierailija
10/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alat sitten hankkiutua raskaaksi. Jos nyt jäät äitiyslomalle sulle tulee pitkä tauko valmistumisen ja työelämän välillä ja sitten on entistä vaikeampi saada työtä.

Toisaalta "tippainssin" keskipalkka taitaa huidella tuolla jossain 6000 e/kk, joten rahaongelmia teille tuskin tulee vaikka et oliskaan työelämässä.

Mut oman kokemuksen perusteella tosiaan suosittelen että ensin vakityö (okei, pitkä määräaikaisuuskin käy, vakiduuneja on harvoin tarjolla nykyään), ja kun nimi on paperissa niin alkaa armoton naiminen ja lastenteko.

Vierailija
11/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö kandilta biologiantunnit väliin peruskoulussa?

Vierailija
12/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:han valmistui kandiksi. Jos nyt tekisi lapset ja sitten valmistuisi maisteriksi, niin olisi ihanteellinen vastavalmistunut -lapset jo tehtynä eikä työnantajan tarvitsisi pelätä että jää heti äitiyslomalle.

Vierailija
13/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:han valmistui kandiksi. Jos nyt tekisi lapset ja sitten valmistuisi maisteriksi, niin olisi ihanteellinen vastavalmistunut -lapset jo tehtynä eikä työnantajan tarvitsisi pelätä että jää heti äitiyslomalle.

Sitä kutsutaan työelämässä munasoluloukuksi.

Vierailija
14/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tulet raskaaksi. Sitten 9kk raskausaikaa ja vot- olet valmis kun vauva putkahtaa maailmaan.

Ei näitä kannata niin vakavasti suunnitella. Ja sinulla nyt ainakin on aikaa.

t. 35-vuotiaaksi vakiduunia odotellut, nyt raskaana ja edelleen pätkätöissä :)

Vierailija
15/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse työnantajana valitsin kahden yhtä pätevän ja mukavan väliltä sen, jolla oli jo 3 lasta ja haastattelussa kertoi, että enempää ei tule.

En tätä perustetta tosin kenellekään ääneen sanonut, mutta kuitenkin. Toinen oli 27-vuotias lapseton, mutta avoliitossa -riski.

Vierailija
16/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandin tutkinnolla ei nimittäin pitkälle pötkitä, sehän on pelkkä alempi tutkinto jolla ei tee juurikaan mitään nykyisin. Kuinka kauan kulutit kandin tutkintoon ja kuinka tehokas opiskelija olet, siitä riippuu paljon. Itse tiedän kaksikin äitiä jotka ovat väsänneet väitöskirjan äitiyslomalla ja useampikin on tehnyt gradun hoitovapaalla. Toisaalta tiedän myös niitä, jotka ei tahdo saada mitään aikaiseksi ollessaan kotona lastensa kanssa. Eli ihan riippuu susta itsestäsi.

Vierailija
17/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten töihin ja sitten vauva.

Mutta siis reippaassa tahdissa. 25 v kandi ei ole ihan nuori enää.

Miehesi ehtii tällä aikaa asettua hyvin työelämään ja saat itse koulut käytyä. Valitettavan helposti opinnot tahtovat jäädä vauvan tulemiseen. Ei tietenkään kaikilla näin käy mutta yleistä se on.

Vierailija
18/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse työnantajana valitsin kahden yhtä pätevän ja mukavan väliltä sen, jolla oli jo 3 lasta ja haastattelussa kertoi, että enempää ei tule.

En tätä perustetta tosin kenellekään ääneen sanonut, mutta kuitenkin. Toinen oli 27-vuotias lapseton, mutta avoliitossa -riski.

Vierailija
19/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alat sitten hankkiutua raskaaksi. Jos nyt jäät äitiyslomalle sulle tulee pitkä tauko valmistumisen ja työelämän välillä ja sitten on entistä vaikeampi saada työtä. Toisaalta "tippainssin" keskipalkka taitaa huidella tuolla jossain 6000 e/kk, joten rahaongelmia teille tuskin tulee vaikka et oliskaan työelämässä. Mut oman kokemuksen perusteella tosiaan suosittelen että ensin vakityö (okei, pitkä määräaikaisuuskin käy, vakiduuneja on harvoin tarjolla nykyään), ja kun nimi on paperissa niin alkaa armoton naiminen ja lastenteko.

eikä edes keskipalkka ole noin paljoa.

Toisekseen, onpa REILUA miestä kohtaan, että heti kun hän pääsee töihin, sinä heittäytyisit mammaksi.

Opinnot on helpoin hoitaa loppuun kun opiskelurutiini on vielä tuoreessa muistissa.

Vierailija
20/30 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ymmärrän ettei sitä vauvaa nythetipaikalla voi saada, mutta ehkäisyn sen sijaan voisin jättää vaikka heti.

Kiitos kommenteistanne edelleen! Sain paljon pohdittavaa ja ainesta keskusteluun miehen kanssa. :)