Miks ihmeessä kaksoset tulee pukea samanlaisiin vaatteisiin?
Kommentit (27)
Ainakin meillä. Eli vaikka minä ostaisin toiselle sinisen paidan ja toiselle vihreän, haluavat molemmat sen sinisen. Helpompaa ostaa aina kaksi samanlaista, ei tule riitaa. Kaksosillakin kun on lupa pukeutua siten, mikä heistä on kivaa.
heille, joilla ei ole kaksosia tai jotka eivät itse ole kaksosia.
Juuri nuo samanlaisten vaatteiden kieltäjät kohtelevat lapsia yhtenä ja samana. Ei saa olla jotain tiettyä paitaa, kun kerran veljellä/siskolla on, juuri tuo on sitä yhtenä ihmisenä kohtelua!
en ole kaksonen, itseasiassa siskolla ja minulla on 3 vuotta ikäeroa, ja SILTI meille aina tuotiin esim samat lahjat "ettei tule tappelua". ja siis meillä vietiin se niin pitkälle, että jos vaikka minulla oli syntymäpäivät, vanhemmat ja isovanhemmat ainakin ostivat MYÖS pikkusiskolle lahjan, "ettei tule paha mieli".... C'MOON! JOKU RAJA :D joulut, synttärit yms oli yhtä tuskaa, halusin aina avata lahjat eir huoneessa, koska halusin YLLÄTTYä, enkä nähdä siskon lahjoista mitä tulen saamaan. mielestäni lapset pitäisi kasvattaa siihen, että toisella voi olla hienompia asioita, niitä asioita vain pitäisi oppia sietämään? Ettei siitä nyt vaan aleta riitelemään jos toisella on mukamas hienompi paita tai hienompi lahja? olenko ihan hakoteillä?
lapseton, toistaiseki :D
Itse en voi ymmärtää niitä joilla aina on jotakin valittamista asiasta kun asiasta. 5v kaksostyttöjen äitinä olen itsekin yrittänyt koko heidän elämänsä ajan olla pukematta heitä liian samanlaisiin vaatteisiin ja se ei oikeasti ole aina helppoa.. Joten kysynkin että mitä pahaa siinä on että lapset puetaan samalla lailla? Heidät kasvatetaan kuitenkin erilailla. Kodin ulkopuolella ihmiset kiinnittävät huomiota kaksosuuteen ja tekevät siitä numeron, ei sitä kotona huomioida millään lailla. Tavallisia sisaruksia he ovat. Kuinka moni hissi on esim. mennyt nenän edestä sen vuoksi että uteliaat ulkopuoliset tulevat pällistelemään vaunuihin ja ihmettelemään että "onko teillä kaksoset?" Joskus teki mieli vastata että "ei, kun kolmoset,(pönttö)"... Itse olen ylpeä jokaikisestä lapsestani, niin myös meidän tytöistä. Eli jos joku nyt haluaa tämänkin tulkita siten että haluan huomiota sillä että meillä on kaksoset niin tulkitkaa rauhassa. Olen minä siitä ylpeä! Ja jos joskus haluan, tai tytöt itse haluavat, pukeutua samanlaisiin vaatteisiin niin jos se vain on mahdollista niin annan heidän tehdä sen. Muiden ongelmahan se on jos eivät nakuta kaaliin että lapset ovat yksilöitä. Kas kun ei syyllistetä identtisten kaksosten vanhempia siitä että "miten ne nyt meni tekemään kaksi samannäköistä lasta, eikö ne halua että lapset saavat olla omia yksilöitä". Come on, maailmassa on pahempiakin asioita kun samalla lailla puetut sisarukset...
Näkisin itse kaksoset edes erivärisissä vaatteissa,esim. jos on Marimekkoa niin toiselle punainen,toiselle keltainen.
Vaan kun moni pieni tyttö haluaa nimenomaan sen punaisen.. Valitsisitko omistasi "voittajakaksosen", joka saa punaisen, vai..?
eivät ole identtisiä, identtisille ehkä en pukisi samanlaisia niin helposti, mutta kuten moni tuossa edellä on sanonut, se on vaikeaa ostaa "saman tasoiset" mutta erilaiset, varsinkin kun pojille on älyttömän vaikea löytää muutenkaan mitään kivoja vaatteita. Esim. meillä toinen poika tykkää tosi paljon autoista, toinen ei niinkään, pitäisi vaikka tyttöjen vaatteita. Silti kun ostan jonkun cars paidan, niin niitä pitää olla kaksi, muuten voi pukiessa tulla kauhea riita, että kumpi saa sen hienon paidan.
Meillä pojat on eri näköisiä, eri luonteisia ja eri kokoisia. Vaatteet pitää nykyään ostaa eri kokoa. Haluan silti olla aina mahdollisimman tasapuolinen. Vaatteet pitää olla molemmille yhtä mieluisia, ja samaa materiaalia ym. ettei toiselle tule sellaista oloa että toista suositaan.
En halua että pojat puhuvat aikuisena terapeutille että lapsena oli aina se tunne että velipoika on rakkaampi kuin minä, velipojalla oli aina paremmat vaatteet ja lelut...ym.
Sitten kun ovat isompia, niin että osaavat päättää itse vaatteistaan, eli kun menevät kouluun, saavat toki valita kaupassakin erilaisia vaatteita jos haluavat.
Meillä on kaksi tyttöä, joiden ikäero on 1v9kk. Ovat melkein saman pituisia ja ostankin samaa kokoa molemmille tietty vaatemerkistä riippuen. Jos löydän jonkun kivan joka sopii molempien mieltymyksiin niin ostan molemmille, koska en osaa/halua päättää kuka saa tämän kivan vaatteen ja kuka toiseksi kivan. Jotkut vaatteet ovat taas sellaisia, että sopivat toiselle kuin nenä päähän ja toiselle taas ovat ihan okei eli makuasiat ratkaisevat kummalle ostan vaatten.
Teillä ei varmaan ole kauheasti kokemusta kaksosista. Olette vaan nähneet jossain samanlaisissa vaatteissa kaksoset, ja luulette, että heitä yritetään pakottaa samaan muottiin keskenään.
Ainakin omat veljentytöt - identtiset kaksoset - ovat todella tarkkoja itse vaatteistaan, ja riita tulee "nätimmistä" vaatteista, jos ei samanlaisia ole molemmille. Siksi heillä on melkein aina samanlaiset vaatteet.
jolla neljä tyttöä.
Pukee kaikki samalla tavalla,ainakin kun liikkuvat "ihmisten ilmoilla".
Kuulin että kaksi näistä ovat kaksoset ja kaksi ovat eri ikäisiä,mutta hekin ihan pienellä ikäerolla varmaan.
Kyllä heidät aina huomaa kun liikkuu.Onkohan tuossa sitten mistä kyse,että kaikki neljä lasta täytyy aina pukea ja laittaa ihan samalla tavalla.
Itse olen myös ihmetellyt kun kaksoset puetaan samanlaisiin vaatteisiin,varsinkin jos on vielä samanväriset.Nyt kuitenkin täällä on tullut hyviä syitä/kommentteja miksi ei ole niin helppo pukea erilaisiin.Näkisin itse kaksoset edes erivärisissä vaatteissa,esim. jos on Marimekkoa niin toiselle punainen,toiselle keltainen.
Kouluaikanani oli koulussani kaksoset jotka vielä ylä-asteella halusivat itse pukeutua melkein aina ihan samanlaisiin vaatteisiin.
samanlaisiin vaatteisiin. Täällä meidän kylällä asuu noin40-v kaksoset ja joka ikinen kerta ovat pukeutuneet tismalleen samanlaisiin vaatteisiin ja väittävät etteivät tee sitä tahallaan. En voi uskoa..
Ihmetyttää kanssa se miks pitää olla samanlaiset vaatteet molemmilla.. Ymmärrän toki tän yleisen selityksen et helpompi ostaa kaks samaa jos on alessa tms tai et on sit samaa laatua .. mut tarviiko niitä samana päivänä pitää samoja..?? Näin kaupassa kaksoset jotka oli puettu samoihin vaatteisiin ihan puolipotkareita myöten (jotka näkyi varpaiden kohdalta haalarin alta)Myös pipot oli samanlaiset ja niissä luki kaksosten nimet (jotka oli tosi samanlaiset myös) Jos itellä ois kaksoset niin nauttisin siitä että saan valita molemmille eri vaatteet. Tykkään ihan tuolle yhdellekkin valita vaatteita mut välillä tuntuu et kaikkia ei ehdi pitää, ehkä kaksosilla ehtis tuplasti enempi käyttää. ;) ite luulen et suurin osa kaksosten vanhemmista haluu vaan jotenkin korostaa sitä että lapset on kaksosia. Isommat lapset toki on taas vähän eri jos itse valitsee vaatteensa. silleppä ei voikaan mitään, mut alle 2 vuotias tuskin kauheesti osaa vielä ite valita..
mulle sillä ei ole mitään merkitystä, mut noi kaksoset tahtoo samanlaiset vaatteet. on heillä paljon erilaisiakin, mut kummasti kun itse hakevat kaapista vaatteet, niin valkkaavat aina ne samanlaiset. ostan kyllä myös samanlaisia vaatteita lapsille. kaupassa voi tulla vaikka tilanne, et löytyy kiva pusero josta molemmat tykkää tosi paljon. ostan mieluummin paitoja kaks kuin aloitan riidan siitä, et kumpi saa just sen paidan ja kumpi joutuu tyytyyn toisenlaiseen.
Mutta toisinaan pääsee helpommalla, kun molemmille löytyy samanlainen hieno palomiespaita :). On myös helpompaa ostaa vaikka hyvästä alesta jotain ulkopukuja kahdet saman tien, kuin etsiskellä toiselle muualta alepukua (kahdet vermeet kaikkea maksaa!!).
Varmaan yhtä höynähtäneitä.
Mulla on kaksoset, mutta ei juurikaan samanlaisia vaatteita. Jotkut ulkovaatteet tai farkut tosin, jos on hyväksi koettu eikä toista värivaihtoehtoa löydy. Yleensä tykkään kyllä jonkin vaatteen mallista/materiaalista/edullisuudesta, niin silloin ostan kaksi samaa mutta eriväristä. Täysin identtisesti en missään tapauksessa haluaisi lapsiani pukea.
En mäkään tajua, aivan käsittämätöntä. Eikö kaksosilla ole muka toisistaan erillistä persoonaa? Sityäpaitsi jos kyseessä on identtiset kaksoset niin eikö olisi mukavampi kun muutkin erottaisivat heidät toisistaan. Suoraan sanoen olen ajatellut että nämä kaksosten vanhemmat ovat niin ylpeitä "saavutuksestaan" että haluavat korostaa kaksosuutta samanlaisilla vaatteilla. Ettei vaan kuvitella että ovat eri-ikäisiä sisaruksia.
välillä kyllä joutuu esim ulkovaatteissa joustamaan, jos ei löydy kokoja niin joutuu ottaa samanlaiset, mutta yritän ottaa ainakin eri väriset. Just ulkovaatteissa ostan samanlaisia, jos en jaksa kierrellä tai haluan halvalla tai muuta.
Kaksoset ovat menossa kouluun ja joskus haluavat pukeutua esim samanlaisiin paitoihin ihan itse, koska se veli on niin tärkeä ja rakas. Toisinaan taas on tosi tärkeää heille, ettei vaan ole samaa väriä edes keskenään heillä päällä. En ihan ole kärryllä aivoituksista aina :)
tulee helposti riitaa jos toisella on joku kivemman värinen, kivemman näköinen paita. Lisäksi on usein helpompaa ja nopeampaa ostaa kaksi samaa kuin alkaa etsiä samantasoisia, mutta erilaisia vaatteita.
En mäkään tajua, aivan käsittämätöntä. Eikö kaksosilla ole muka toisistaan erillistä persoonaa? Sityäpaitsi jos kyseessä on identtiset kaksoset niin eikö olisi mukavampi kun muutkin erottaisivat heidät toisistaan. Suoraan sanoen olen ajatellut että nämä kaksosten vanhemmat ovat niin ylpeitä "saavutuksestaan" että haluavat korostaa kaksosuutta samanlaisilla vaatteilla. Ettei vaan kuvitella että ovat eri-ikäisiä sisaruksia.
siitä, että eivät vahingossakaan ikinä olleet puettuna samanlaisiin vaatteisiin.
Nyt olen jälkikäteen miettinyt, että kyllä lapset ovat ihan omia persooniaan vaikka heidät olisikin puettu samalla tavalla. :)
tyyliin anni ja antti tai jari ja kari..
miksi heistä puhutaan aina kaksosina, eikä nimillä?
olet kyllä mun mielestäni aivan hakoteillä. joskus tunnen olevani ihan voimaton kun ei-kaksosten vanhemmat lataa näitä vakkarikysymyksiä. jos nuo asiat tulevat teille kaksosuudesta mieleen niin ehkä säästän voimani enkä ala edes selvittämään.. tämä on aivan sama asia kuin että sinkku/lapsettomilta kavereilta saa ne parhaat lastenkasvatusohjeet. Kun et asiasta ilmeisesti mitään tiedä niin keskity omaan elämääsi.