Amikseen sitten pääsee kutosen keskiarvolla
ainakin sähköpuolelle. Vieläkö joku hehkuttaa ammattikoulun paremmuutta kontra lukiokoulutus.
Kommentit (57)
miten paljon 1993 syntyneistä on tullut TE-toimiston asiakkaiksi kesäkuussa tietyllä paikkakunnalla ja ovatko he ylioppilaita vai suorittaneet ammatillisen tutkinnon. Jostain syystä amiksesta tullaan enemmän työkkäriin kuin lukiosta, vaikka molemmista koulutusväylistä se olisi ihan mahdollista.
miten paljon 1993 syntyneistä on tullut TE-toimiston asiakkaiksi kesäkuussa tietyllä paikkakunnalla ja ovatko he ylioppilaita vai suorittaneet ammatillisen tutkinnon. Jostain syystä amiksesta tullaan enemmän työkkäriin kuin lukiosta, vaikka molemmista koulutusväylistä se olisi ihan mahdollista.
Kaikki eivät pääse ammattikoulusta suoraan töihin, joten heidän on ilmoittauduttava työkkäriin saadakseen työttömyyskorvausta. Lukiolaiset yleensä jatkavat opiskeluja, joten heidän ei kannata välttämtättä ilmoittautua työkkärin asiakkaiksi, sillä heiltä vaaditaan työttömyyskorvauksen saamiseksi 5kk:n karenssiaika.
pääse alle kuutosen keskiarvolla! Juuri Aamulehdessä juttu aiheesta.
Tulosten julkistamisen jälkeen selvitti nuoriso kaveriporukassaan, miksi yhden nimeä ei näy missään.Oli yli kahdeksan keskiarvolla ensimmäisellä varasijalla kolmannella hakupaikallaan.
Ja kyllä, moneen lukioon pääsee myös alle kuutosen keskiarvolla. Voit käydä ihan omin silmin tarkistamassa asian kouluta-tilastoista.
Paremmuuden ratkaisee tavoite. Jos se on selkeästi yliopisto, niin siinä tapauksessa lukio on parempi. Minun mielestäni lukio on melkein turha sellaiselle, joka kuitenkin jatkaa ammattikouluun, paitsi ammattikoulun voi käydä vuotta lyhemmässä ajassa kuin suoraan peruskoulusta tulevat. Toisaalta sama etu on toisen ammattikoulun käyneillä.
Ammattikouluun pääsyssä se aiempi keskiarvo ei paljon vaikuta. Jos kyse on esimerkiksi käsityöalasta, mitä väliä koulun keskiarvolla on? Pääasia, että pääsykokeiden jälkeen soveltuu alalle....
Lukiosta kukaan ei mene töihin, ammattikoulun jälkeen olisi tarkoitus työllistyä. Aina niitä töitä ei vain heti vastavalmistuneelle löydy.
Älytöntä vertailla kouluja keskenään.
Olisko ap:sta ihanaa, että huonolla keskiarvolla ei pääsisi mihinkään? Jäisivät nuoret kotiin makaamaan.
niin eihän se haittaa, jos sitten kädentaidot on vaikka kymppi. Ei sieltä ammattikoulusta mihinkään akateemiseen tutkija-ammattiin ole tarkoituskaan valmistua, vaan ihan rehellisiin perustöihin.
Eikö se ole hyvä, että kouluun pääsee alemmallakin keskiarvolla ja kouluttautuu ammattiin? Vai olisiko ap:n mielestä parempi, että alhaisen keskiarvon porukka elätetään sossun varoin?
Minä olen käynyt lukion (keskiarvo 9,8), kirjoittanut 5 ällää ja suorittanut yliopistotutkinnon. Silti en mitenkään osaa pitää koulutustani erikoisempana tai parempana kuin ammattitutkintoa.
Mikähän on ap:n koulutustausta?
pelkästään hienoa, että tyhmimmät pääsevät edes amikseen. Paljon pahempaa jos jäisivät peruskoulun jälkeen täysin tyhmän päälle.
Kylläpä typerä kommentti.... Mikä myötähäpeä.
Ammattikoulun kautta pääsee myös yliopistoon eikä se yliopisto ole= ihminen on viisas, fiksu tai mitä lie.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2012 klo 16:29"]
Amikseen sitten pääsee kutosen keskiarvolla ainakin sähköpuolelle. Vieläkö joku hehkuttaa ammattikoulun paremmuutta kontra lukiokoulutus.
[/quote]
Moniin lukioihin ei ole mitään keskiarvorajaa. Lukioon pääsee, jos on päässyt peruskoulusta läpi, vaikka todistus olisi viitosia täynnä.
Kun minä päätin peruskouluni, en päässyt amikseen (joka oli siis eka vaihtoehto), lukioon kylläkin (kakkosvaihtoehto).
Niin ja keskiarvo oli 7,3.
Näin 2000-luvun alkupuolella.
Mikä uutinen tuo nyt on? Ei amikseen tarvita edes kutosen keskiarvoa, vaan viitonen riittää ihan joka linjalle. Ja onhan se selvä, että amis ja lukio ovat ihan ERI tason kouluja, ei niiden ole tarkoitus ollakaan samanlaisia. Amikseen menee ne, joilla ei älli tai kärsivällisyys riitä teoreettiseen lukioon ja lukioon menee ne, jotka tähtää yliopistoon tai muuhun korkeakoulutukseen. Jonkun on tehtävä perusduunarihommatkin eli ns. paskaduunit ja sitä varten tarvitaan amiksen käyneitä. Kaikille ei riitä asiantuntijatason hommia akateemisella koulutuksella.
Se huono keskiarvo ei tarkoita välttämättä tyhmyyttä, jos yhtään mitään teineistä tiedätte.
Mun lukiolainen olisi halunnut vaihtaa amiksen sähkölinjalle mutta ei päässyt; ka 7.7.
No jos haluaa sähkömieheksi, niin on se silloin parempi. Ei se keskiarvo niihin töihin tod.näk. vaikuta mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:07"]
Se huono keskiarvo ei tarkoita välttämättä tyhmyyttä, jos yhtään mitään teineistä tiedätte.
[/quote]
Juu ei tarkoita ei, yleensä kertoo myös laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä. Tai eikun hitto mä unohdin, SE ON OPEN VIKA!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:07"]
Mikä uutinen tuo nyt on? Ei amikseen tarvita edes kutosen keskiarvoa, vaan viitonen riittää ihan joka linjalle. Ja onhan se selvä, että amis ja lukio ovat ihan ERI tason kouluja, ei niiden ole tarkoitus ollakaan samanlaisia. Amikseen menee ne, joilla ei älli tai kärsivällisyys riitä teoreettiseen lukioon ja lukioon menee ne, jotka tähtää yliopistoon tai muuhun korkeakoulutukseen. Jonkun on tehtävä perusduunarihommatkin eli ns. paskaduunit ja sitä varten tarvitaan amiksen käyneitä. Kaikille ei riitä asiantuntijatason hommia akateemisella koulutuksella.
[/quote]
Amikseen menevät myöskin ne, jotka tietävät mihin ammattii haluavat. Niin tein minäkin ja keskiarvo oli 8,9.
Eikai nyt oikeesti kenelläkään ole alle kutosen keskiarvo? Vammaisluokillakin on parempia arvoja joten lopettakaa jo trollaaminen.
Nää jutut käy jo tylsiksi. Toivottavasti kaikki saa jonkun opiskelupaikan jos ei suoraan niin varasijalta tms.
Mulla poika kävi kaksoistutkinnon.Jotkut linjat ovat sellaisia, että se karsii heikoimmat helposti pois ja moni lukiolainen ei välttämättä tajuaisi sähköstä mitään. Osa sähkölinjan tehtävistä on samoja kuin lukion fysiikassa ja tämän sanoo lukion käynyt insinööri, jonka poika on vastikään suorittanut lukion ja ammattikoulun + pääsi ylioppilaaksi tekniikan alalta. Amiksesta olisi ehdottamasti ollut enemmän hyötytä tekussa kuin lukiosta. Olen ollut myös työharjoittelussa omasta halustani duunareiden seassa ja osa siitä sakista on kyllä tosi fiksua; ratkaisevat nopeasti vaikeitakin ongelmia hädän tullen.
Mutta taas provoisoiduin, näihin riitoihin osallistuu vain tyhmät eikä kukaan fiksu näitä aloituksia tee. Kaipa se on jotain itsetunnon heikkoutta, kun ei uskalla tehdä niinkuin itse haluaa, vaan tekee niinkuin äiti tai isä sanoo? Kyllä vielä nykyäänkin, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, osa menee lukioon vain vanhempiensa mieliksi.
Tulosten julkistamisen jälkeen selvitti nuoriso kaveriporukassaan, miksi yhden nimeä ei näy missään.Oli yli kahdeksan keskiarvolla ensimmäisellä varasijalla kolmannella hakupaikallaan.
Ja kyllä, moneen lukioon pääsee myös alle kuutosen keskiarvolla. Voit käydä ihan omin silmin tarkistamassa asian kouluta-tilastoista.
Paremmuuden ratkaisee tavoite. Jos se on selkeästi yliopisto, niin siinä tapauksessa lukio on parempi. Minun mielestäni lukio on melkein turha sellaiselle, joka kuitenkin jatkaa ammattikouluun, paitsi ammattikoulun voi käydä vuotta lyhemmässä ajassa kuin suoraan peruskoulusta tulevat. Toisaalta sama etu on toisen ammattikoulun käyneillä.