Mitä mieltä kaverini kasvatusmetodista?
Hänellä on 1v1kk lapsi ja jos lapsi tekee jotain kiellettyä (repii/syö johtoja tms) niin kaverini kieltää kerran. Jos lapsi ei lopeta, kaverini poistuu toiseen huoneeseen ja näin lapsi kuulemma oppii yhteyden että jos et tottele, äiti menee pois. Ainoa vain että kun olen kaverillani ollut kylässäkin, ei tuota lasta ole tuntunut ihan hirveästi haittaavan äidin poistuminen toiseen huoneeseen. Mitä mieltä olette? Itse veikkaan että varsinkin pidemmän päälle tuo ei tule toimimaan tuotakaan vähää kuin nyt, joskus lapsi on kyllä lopettanut touhunsa ja viipottanut äidin perässä toiseen huoneeseen.
Itselläni on vasta 9kk vauva, joten kokemusta ei kovasti ole että kuinka tuossa mahtaa käydä parin vuoden päästä.
Kommentit (12)
Siis se jättää lapsen puremaan sähköjohtoja? Kuulostaa oudolta. Minä olen vanhanaikainen ja uskon perinteiseen kieltämiseen. Eiköhän se toimi parhaiten. :)
koska eihän noin pieni lapsi oikein edes vielä ymmärrä kieltoja. Joo, siis toki täytyy kieltää, mutta eihän noin pieni nyt kerrasta usko - tai siis ymmärrä! Kielto on käsite, joka opitaan toiston kautta.
Toivottavasti sun kaveris on AV-mamma, joka lukee tätä ketjua nyt.
noin että äiti ei ollutkaan tosissaan, vaan hän voi tehdä mitä haluaa, kiellosta välittämättä. Onnea vaan kaverilles, kohta on tosi rankka uhmis edessä.
ja viimeksi juuri kysyin että eikö sua hirvitä että se iskee hampaansa läpi tuosta johdosta? Niin kaveri vastasi että jos ei hyvällä, niin sitten kantapään kautta. Käy hän aina välillä salaa kurkkaamassa nurkan takaa mitä lapsi touhuaa, ja ainakin toivon että jos olisi menossa sukkapuikon kanssa kohti pistorasiaa niin nostaisi lapsen ainakin pois. Mä kun taas oon sellanen etten oikein arvaa jättää vauvaani vartioimatta, kun on myös kova popsimaan johtoja ja kiipeämään sohvalle..
noiden edellämainittujen lisäksi (siis kaiken sen mitä lapsi voi tehdä kun äiti on poissa) oppii myös sen että äiti häipyy tuon tuosta. Perusturvallisuus ei taida kasvaa kovin vahvaksi. Aika laiska vanhempi.
Kun niitä lapsia tekee niin kyllähän se sitten sitä tarkoittaa että toistoa vaaditaan. Taitaa olla vanhemmuus vähän hukassa.
Jollekin lapselle, jossain tilanteessa, voi toimia tuollainen että käytetään lievänä pakotteena äidistä eroon joutumista. Mutta ensinnäkään se ei toimi ikinä joillekin lapsille, toiset ovat luonnostaan itsenäisiä eivätkä välitä pätkän vertaa jos äiti vähäksi aikaa menee pois jolloin teolla ei ole pakotevaikutusta. Lisäksi tuota keinoa ei niilläkään joilla se periaatteessa toimii voi käyttää aina, esim. vaarallisesta tilanteessa lapsi on poistettava tilanteesta eikä vaan jätettävä itse selviämään.
En muutenkaan tykkää siitä että lasta opetetaan pääasiassa rankaisemalla vääristä toiminnoista, en vaikka rankaisutapa olisi lieväkin kuten tässä ap:n kaverin tapauksessa. Miksei mieluummin kehuisi ja palkitsisi toivotusta ja yrittäisi ohjata toimimaan niin kuin haluaa.
ja äiti komentaa pois sieltä ja lapsi ei tottele, niin äiti poistuu paikalta ja 1v. jää ksin laiturille....
mutta noin en toimisi. Jos 2 v ei tottele vaan esim. repii isompaa hiuksista, nostan hänet pois ja laitan nurkkaan. Sitten kyykistyn hänen eteensä ja yritän saada katsekontaktin (vaihtelevalla menestyksellä). Katsekontaktin saatuani puhun hänelle, miksi noin ei saa tehdä ja yritän myös sanoittaa tunteita, esim. "vaikka sinua harmittaa, että jouduit tulemaan sisälle ulkoa, ei siskoa saa silti repiä hiuksista". Tai jos ruokapöydässä viskoo ruokiaan lattialle siksi, että on väsynyt, nostan hänet pois pöydästä. Jos ei enää syö, ok. Jos haluaa vielä syödä, tajuaa kyllä, ettei kannata viskoa ruokia jos on vielä nälkäinen. Pääsee siis takaisin pöytään.
Tuo kaverisi toiminta ei mielestäni voi johtaa kovin hyvään lopputulokseen.
1v:ltä ei voi vielä oikein odottaa ymmärrystä mistään. jos kielletään syömästä johtoa, ei hän ymmärrä, miksi sitä ei saa syödä ja silloin vanhemman tehtävä on suojella lasta.
Itse saatan käyttää tuota metodia 7v. kanssa, jos tarkoitus olisi lukea iltasatua, mutta lapsi ei rauhoitu vaan riehuu ja touhuaa kaikkea muuta. Tuon ikäisen voi jo odottaa ymmärtävän, että on rauhoituttava ja tilanteessa ei ole mitään vaaraa. Saatan sanoa, että lähden sitten pois ja ei lueta, jos ei kerran rauhoituta.
ettei hän tottele ja toimi asikuisille mieliksi on julmaa ja vahingollista. Voihan sillä saada (ainakin joksikin aikaa) nöyriä ja kuuliaisia lapsia, joista tulee läheisriippuvaisia ja aikuisia, jotka eivät uskalla luottaa kehenkään.
aika erikoinen tyyli.. tavallaan ymmärrän, että tossa ehkä haetaan takaa sitä ajatusta, ettei "palkitse" huomiolla sitä väärintekemistä.
Mutta onhan toi jo vaarallista jos jotain sähköjohtoja jyrsii...
ja äiti menee pois seurakset saattavat olla lapsen kannalta kohtalokkaat.
- tunkee sukkapuikkoa pistorasiaan
- syö multaa tai huonekasveja
- vetää päälleen television
Ei toimi ja pian kaverisi tulee tämän huomaamaan, jos ei nyt niin lapsensa hautajaisissa.