Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä nukutetaan/laitetaan nukkumaan?

22.11.2005 |

Tarviisin hyviä neuvoja nukuttamiseen. Meillä poika pian 4 kk ja nukkuu päivisin sisällä ollessa vain syliin. Alkaa ensin kitistä, eikä saa oikein keskityttyä rinnallekaan vaan kääntelee päätään, niinpä on tottunut siihen että hyssyttelen sylissä ja nukahtaa siihen. Poika nukkuu mun sylis puolesta tunnista tuntiin ja jos yritänkin laittaa sänkyyn niin herää heti, kun käännän hänet vaakatasoon. Kun olemme ulkona, nukkuu hyvin vaunuihin, sisällä taas ei nuku omiin vaunuihinsa. Kantoliinan olen hankkinut hiljattain, mutta en ole sitä ehtinyt vielä oikein tositoimissa kokeilla. Mutta siinäkin kuitenkin periaate olis sama, eli poika nukkuis sylissä.

Toinen juttu on yönukkuminen. Poika nukahtaa sillon rinnalle, siihen menee aikaa puolesta tunnista tuntiin ja jonkin ajan kuluttua nostan hänet omaan sänkyynsä nukkumaan. Poika nukkuu yöt tosi hyvin, herää vain kerran syömään ja jatkaa uniaan aamuun.

Mutta pointtina on nyt siis nämä mun nukuttamistavat. Olen yrittäny laittaa poikaa omaan sänkyynsä nukkumisaikaan, että nukuttaisi itse itsensä. Ei onnistu, poika on hereillä vaikka 2 tuntia, potkustelee ja kattelee sängyssään jonka jälkeen alkaa itkeä. Olen myös istunut sängyn vieressä, laulanut, silitellyt ja laittanut tuttia (poika ei edes syö tuttia) ei onnistu, vaan vauveli alkaa itkeä.

Kertokaa vinkkejä/omia kokemuksianne millä lapsen saa nukkumaan ja miten teillä nukutaan. Lapsi on ensimmäiseni ja tiedän, että olisi tietenkin alusta pitäen pitänyt laittaa lapsi aina heti sänkyyn, kun hän osoittaa nukkumisen merkkejä, mutta minä tietenkin halusin sylitellä lastani ja tässä sitä sitten nyt hyssytellään...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan jo kokeillut tätä mutta meidän neitillä se sänky tuntui liian isolta. Eli yritä " pienentää" sitä myttäämällä peittoa tai laittamalla vauva ensin vaunukoppaan ja koppa sänkyyn tms. Tai kapalointi? Vauvoilla turvallisempi ja " kohtumainen" olo.

Olen vähän huono näissä nukuttamisasioissa kun olen " vain" laittanut vauvan sänkyyn nukkumaan. Toki meilläkin välillä nukutetaan, meillä auttoi sängyssä kiinni oleva pupumobile, kivat unikaverit tai uniriepu, silittely ja napakka " nyt nukutaan" hoenta.

Mainitsit todella monta nukuttamiskeinoa, tämä viestini taisi olla aika turha mutta yritys hyvä kymmenen ;)

Vierailija
2/6 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä voin yrittää tuota kapalointia ja " sängyn pienentämistä" . Sängyn mobile vain virkistää ja naurattaa meidän poikaa, vaikka soittaa tuutulaulua:). Uninallen olen ottanut nyt hiljattain käyttöön ja se tuntuu olevan kovin mieluinen. Olisiko mahdollista, että vauva isommaksi kasvaessaan alkaisi nukkua itsekseen juuri em. unilelun kanssa?

Kiitos paljon sinulle vastauksesta! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä myös kapaloidaantai siis kietaistaan peittoon..Poika kyllä nukahtaa tosi hyvin,eikä nukutuksessa mene kuin vartti..eli kun siinä salkkarien aikana syödään,sitten poika tulee kanssani peittelemään salkkarien jälkeen isommat sänkyyn (eivät ole sit enää siinä mölyämässä:D) sitten lämmitän maitoa ja kiepautan pojan oman peittonsa sisään ja juotan maidon. yleensä poika nukahtaa pullolle (tätä ei varmaan moni tietty pidä hyvänä) ja sitten kääryle sänkyyn..siirto menee hyvin kun on valmiiksi lämpimän peiton sisällä,eikä tule sit " kylmän" tuntua jos laskis ilman peittoa sänkyyn.

välillä teen myös niin,että maidon jälkeen jos poika ei nukahtanut,vien vaan sänkyyn ja poika nukahtaa sinne, joskus käyn laittamassa tutin uudestaan..

Maria ja Jyri (14.6-05)

Vierailija
4/6 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora vastaus kysymykseen: meillä nukutetaan syliin. Kuopus nyt 10½kk ja nukahtaa yleensä tissille. Meille tämä ei ole mikään ongelma, kyseessä on kuitenkin vielä vauva :)

Ihan pikkuisena tyttö nukkui päikkäreitä sekä kantoliinassa että sängyssä. Toisinaan edelleen nukkuu liinassa, jos ollaan liikkeellä uniaikoina. Muuten kannan hänet nukahtamisen jälkeen sänkyyn. Me nukutaan perhepedissä, joten äidin tuoksu säilyy koko ajan lähellä. Yöt nukutaan hyvin, on nukuttu alusta lähtien.

Vauva herää helposti, jos siirrät hänet lämpimästä sylistä kylmään sänkyyn. Tuo peitossa nukuttaminen on yksi hyvä tapa, voisit myös koittaa laittaa jonkin oman vaatekappaleesi vauvan lähelle tai sitten voit tehdä niin, että nukutat hänet liinaan ja siirrät liinan kanssa sänkyyn. Näin lämpö, äidin tuoksu ja läsnäolon tunne säilyvät vauvan lähellä.

Vierailija
5/6 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika nukahti yö- ja päiväunille aina rinnalle neljän kuukauden ikään asti. Aloin opettaa häntä nukahtamaan ilman rintaa köllöttelemällä hänen vieressään sängyllä. Annoin hänen välillä vähän itkeäkin ja tarjosin välillä rintaa lohdutukseksi. Nukuttaminen kesti alussa jopa pari tuntia. Näin jatkoimme useamman viikon ajan. Viiden kuukauden iässä siirsin hänen sänkynsä omaan huoneeseensa ja aloin nukuttaa häntä omaan sänkyynsä siten, että olin itse vieressä lohduttamassa. Muutaman viikon kuluttua siitä aloin siirtyä sivuun nukahtamishetkestä ja otimme käyttöön tutin (hyväksyi yllättäen) ja unipupun. Nyt poika (6.5 kk) nukahtaa yksin omaan sänkyyn. Jos hän alkaa itkeä, menen hänen luokseen ja painan käteni hänen päänsä päälle. Jos itku ei lopu, " hympytän" häntä kevyesti takapuolesta (nukkuu mahallaan). Jos itku ei lopu vieläkään, otan hänet siksi aikaa syliin, että rauhoittuu ja lasken sitten takaisin omaan sänkyyn. Aikaa nukahtamiseen menee enää 15 minuuttia ja poika nukkuu yöt heräämättä.

Vierailija
6/6 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on alusta asti nukahtanut omaan sänkyynsä. Illalla syödään puuro ja sitten iltapesuille ja siinä 20-21 aikaan juodaan maitoa. joskus jos on tosi väsynyt niin nukahtaa jo pullolle, mutta siitä sitten omaan sänkyyn. Siellä saattaa potkia hetken aikaa mutta pari kertaa saatan käydä laittamassa tutin suuhun niin sitten nukahtaa.

Nyt kun hän on oppinut kääntymään on nukahtaminen ollut välillä vaikeampaa. Ei meinaa millään rauhoittua sänkyynsä vaan pyörii ja hyörii ympäriinsä. silloin auttaa se kun käännän pojan kyljellee, laitan tutin suuhun ja tuuditan pepusta vähän aikaa. Joskus pidän toisella kädellä vauvan olkapäästä ja kädestä ettei pääse huitomaan. Kunnon pakko tainnutus. :)

Päivisin nukahtaa rattaisiin tosi hyvin. sisälle jos yritän nukuttaa niin nukahtaa huonommin ja nukkuu vähemmän aikaa.

Shania82 ja poika 5kk