Myös karkin ja limsan syömisestä/juomisesta..
Miten paljon annatte lastenne syödä karkkia tai juoda limukkaa?Sipsejä tai vastaavaa.Meillä syödään aika paljon jos voi niin sanoa..
Poika haluaa koko ajan (joka päivä) nam nam eli karkkia...
Syyään itekki miehen kans aikalailla,eikä viitti sit toiselta kieltääkään.
Mutta ei hän mielettömiä määriä syö,vaan pikkuruisia paloja esim pari kolme suklaapalaa sillon tällön..Limsaa juodaan meillä sillon tällön kans.
Kommentit (7)
Olen alkanut rajoittaa myös omaa karkin syömistäni, koska mielestäni en voi kieltää sitä lapselta jos itse mussutan posket täynnä karkkia tms. Hyvä tietty niin. Lisäksi ollaan päätetty, että jatkossa karkkipäiväsääntö pitää! Niin lapsilla kuin aikuisilla.
Limsaa meillä juodaan ite paljon, lapsi ei - joskus haluaa maistaa mutta ei -onneksi- pahemmin välitä limsasta.
Suolaisia juttuja yritän myös välttää mutta lapsi on ihastunut sipseihin. Viimeksi kaupassa Pringles-purkkien luona kuului, että " sipsi tahtoo" =) Onneksi niitäkin on kohtuullisen vähäsuolaista mallia.
Miksi ei voisi itse syödä herkkuja ja kieltää lapselta?
Meillä juo isi joskus saunakaljan, eivätkä lapset saa. Meillä eivät lapset saa myöskään katsoa aikuisten ohjelmia. He eivät saa lähteä ulos ilman pipoa vaikka äiti saa. Kaupassa he eivät päätä mitä ostetaan ja nukkumaan he menevät klo 21.00 vaikka isi ja äiti valvovat puoleen yöhön. Onhan näitä. Samat säännöt eivät päde aikuisiin ja lapsiin.
Eli namuja saa vaan lauantaisin (ja tietty synttäreillä ym. erikoistilanteissa). Sipsejä saavat ehkä kerran kuukaudessa, niitä meillä muutenkin syödään harvemmin, kun äiti yrittää laihtua :)
Limsasta kumpikaan ei tykkää. Ikää lapsilla on 3,5 ja 5,5 vuotta. Ja me aikuiset herkuttelemme välillä iltaisin lasten mentyä nukkumaan.
Lily:
Meillä juo isi joskus saunakaljan, eivätkä lapset saa.
No onhan tuo nyt kuitenkin vähän eri asia. Saunakaljaa kun lapset eivät saa missään tilanteessa, mutta herkkuja joskus saavat ja tietävät kyllä miltä ne maistuvat. Ei itselläni ainakaan olisi pokkaa syödä jotain herkkua ja olla antamatta sitä lapselle, joka kuola valuen katselee sivusta. Vai tarkoititko sellaista lasta, joka ei ole koskaan maistanut herkkuja?
Ap:lle että totta kai lapsi kinuaa koko ajan karkkia, jos niitä kerran on saatavilla ja vaikka ei olisikaan. Aikuisen tehtävänä on kuitenkin asettaa rajat tässäkin asiassa. Ei päivittäinen karkinsyönti ja limunjuonti ole hyväksi aikuisellekaan eikä lasta pitäisi tuollaisiin tapoihin totuttaa. Se on pahaksi paitsi hampaille, myös terveydelle muuten. Lapsena opitut ruokatottumukset seuraavat aikuisuuteen ja jatkuvasta herkkujen syönnistä on helposti seurauksena liikalihavuutta ja erilaisia terveysongelmia. Jos taas syö paljon makeaa eikä liho, niin se tarkoittaa sitten sitä, että kunnollinen ruoka korvataan niillä energiapitoisilla mutta ravintoarvoltaan köyhillä herkuilla, jolloin tärkeitä ravintoaineita jää saamatta (erityisesti lasten tapauksessa tästä on syytä olla huolissaan).
En näe mitään syytä opettaa 2 v 4 kk ikäistäni karkkien syöntiin tai limun juontiin. Karkkia ei ole koskaan syönyt, limua on kerran juhlissa maistanut, mutta ei tykännyt. Totta kai aikanaan keksii näiden herkkujen olemassaolon, mutta sitten otetaan käyttöön karkkipäivä. Muutoin karkkia ja limua saa vain juhlatilanteissa.
Syödään meillä kyllä keksejä ja jätskiä, mutta ei niitäkään tosiaan joka päivä, vaan lähinnä viikonloppuna lounaan jälkeen jälkiruuaksi.
nyt kun on tullut vähän reilummin namuteltua niin pitää aloittaa tämä et kerran viikossa.se on hyvä opettaa jo lapsena.Olen namuissakin sillä kannalla että kohtuudella.koska niinhän terveellinen ruoka valio meneekin.ei siinä kerran viikossa syödyt namut niin paljoa paina tai hampaita kuluta.kukin tekee näissä asioissa tosin tavallaan.mukava kun löytyy myös lapsia joilla on namupäivät kun tuntuu että täällä on paljon semmoisia jotka kieltävät kokonaan.limua juomme harvoin,mutta kun juomme niin lapsi saa kanssa hieman.minulle neuvolassa sanoivat että kyllä lapset voi namuja syödä kerran viikossa vaikka.Itse en ainakaan tunne huonoa omaa tuntoa jos lapseni niitä silloin syö.nytkin kun joulukalenterit ostetaan niin meinaan ostaa lapselle oman.silti en antanut alle vuoden ikäisenä namuja vaikka kuulin että jotkut oli jo puolivuotiaana maistattanu pienen palan suklaata.
Lily:
Meillä juo isi joskus saunakaljan, eivätkä lapset saa. Meillä eivät lapset saa myöskään katsoa aikuisten ohjelmia. He eivät saa lähteä ulos ilman pipoa vaikka äiti saa. Kaupassa he eivät päätä mitä ostetaan ja nukkumaan he menevät klo 21.00 vaikka isi ja äiti valvovat puoleen yöhön. Onhan näitä. Samat säännöt eivät päde aikuisiin ja lapsiin.
Tähän asti on riittänyt, kun on todennut, että nämä ovat äidin tai isän karkit/juomat. Lapselle annetaan päivittäin ksylitolipuristeita ja -purkkaa. Lapsi juo joskus sokeritonta mehua. Lapsi on vasta 2.5 vuotias, emme halua opettaa huonoille tavoille.
Limsaa hänelle ei anneta, pillimehuja kylläkin. Muutoin makean syönti keskittyy nami-nameihin, jäätelöön ja kekseihin, joita saa noin kerran viikossa tai harvemmin.
Itse olemme miehen kanssa oikeita herkkuperseitä :-)