1,5-vuotiaan puhe, osaako kuinka paljon?
Mun lapseni ei vielä kovastikaan sano mitään sanoja. Ymmärtää kyllä kaiken ja tekee niinkuin pyydetään. Sanavarasto on kyllä laaja. Näyttää kirjasta oikein esim. eri eläimien kuvia. Osaa ruumiinosia hyvin. Laittaa esim. pallon purkin alle tai päälle kun pyytää jne.. Mutta tosiaan sanoo vain muutamia sanoja ja nekin vain joskus..
Hän ujostelee kyllä joissakin taidoissa kovasti. Tanssii mielellään, mutta jos joku huomaa sen, laittaa ujosti kädet suunsa eteen ja hymyilee.. Kommunikointi on lähinnä sitä, että osoittaa haluamaansa ja sanoo Ä!
On rohkaistu, on luettu paljon, kehuttu jos sanoo ääneen.. On kyllä sanonut kerran lyhyen kolmen sanan lauseenkin, mutta siihen se jäi. Yhteen kertaan. Tähän mennessä on elämänsä aikana sanonut nämä sanat: anna, äiti, harja, jäätelö, vettä.. siinä ne taisivat olla :D
Kommentit (10)
Tai oikeastaan ei tarvitse edes sitä. :)
Mun samanikäinen puhuu jo paljon, nyt uutena tullut kolmisanaiset lauseet kuten "isä tulee kotiin, minä syö puuroa" jne. Mutta sitten taas veljeni lapsi (pian kaksi) ei vielä sano kovin montaa sanaa. Iahn yhtä normaalia kummatkin.
Kyllä se puhe sieltä pulpahtaa, ei hätää!
ymmärtää myös puhetta, mutta itse ei osaa sanoa kuin äiti, ei ja kaka(=veikka), nyt uutena on tullut kukkuu (=nukkuu). Kaikki muut mitä yrittää sanoa on joko sanan ensimmäinen tai viimeinen tavu/tavun osa esim. pallo on pa.
Mun esikoinen puhui just vaan jotain yksittäisiä sanoja tuon ikäisenä, ja niitäkin laiskasti. Luettiin myös paljon, laulettiin, soitettiin, mitä vaan, minkä olisi pitänyt tukea kielenkehitystä. Ei niin ei.
Poika alkoi puhua vasta 2v4kk iässä, mutta sitten puhui saman tien kunnon lauseita ja ihan selkeästi. R-kirjain oli ainoa puute. 3-vuotisneuvolassa terkkari totesi, että on kielellisesti ikäistään kehittynempi. Nauratti vähän, kun raukka ei ollut kovin kauaa edes puhunut vielä. Mutta ei se lukeminen siis hukkaan ole mennyt!
Kuopus on nyt 1v9kk ja on jo reilun kuukauden puhua pajattanut koko ajan. Osaa selostaa tapahtumiakin hyvin, kuten eilenkin kylpyreissustaan: isi antoi saapasjalkakissa-shampoota ja pesin ite kainalot. R-kirjainkin tulee jo, tosin pehmeähkönä. Isoveli ei sano vieläkää ärrää, vaikka ikää 3,5v.
Lapset ovat vain niin erilaisia. Älä hätäile, kyllä sitä puhetta vielä tulee!
Tai ovat hiukan vanhempia, noin 1v 8kk. Kaksi puhuu lauseita ja vähän enempi sanoja, muut eivät vielä juuri mitään niin, että ulkopuolinen saisi selvää. Tapailevat sanoja, mutta selviä vain muutama tyyliin "pois" "ei". Tämä siis meidän kaveripiirin kokemuksella, jossa nyt poikkeuksellisen paljon samanikäisiä. Meidän lapsella on selvästi kyllä nyt tällainen "pato aukeaa" -tilanne eli yrittää matkia kaikkea sanottua ja varmaan kuukauden kuluttua puhuu jo huomattavasti paremmin.
Sanavarasto karttui koko ajan, eli ymmärsi, muttei itse puhunut. Puolitoistavuotiaana oli muutama paritavuinen sana ja siinä kaikki. Kirjoiksi riittivät vauvojen kuvakirjat, joista sai osoitella palloja ja koiria. Nyt ikää on 1v 11 kk ja pato aukesi! Ihan kertaheitolla, yhdessä viikossa, alkoi tulla sanoja papukaijatyyliin!
Ei sitä puhetta voi pakottaa, mutta sen verran voi jeesata ja antaa esimerkkiä, että lukee kirjoja, suhisuttelee äänteitä/kirjaimia ja muistaa aina sanoa sen "Ä"-haluamisäänen tarkoituksen. Eli jos lapsi haluaa vettä ja osoittaa mukia ja sanoo "Ä", niin sanotaan että "vettä" tai "anna". Ja luetaan kirjoja. :)
Tyttö sano paljon sanoja ja muutaman kahden sanan lauseenkin. Lapsellasi on kyllä jo tosi hyvä sanavarasto kerta ymmärtää noinhyvin :)
kuin äiti ja itä. Ymmärtää kuitenkin pyyntöjä ja kehoituksia.
Mun lapsi on jo 2,5v ja ei sano vielä mitään paitsi "ei". Joten sulla ei ole vielä huolta lapsesi puheenkehityksessä, kyllä se sieltä tulee kun on tullakseen. En minäkään oo vielä huolissani jos ei 3 veenä puhu niin sit saatan huolestua.
tyyliin "auto ajaa" tai "Matti haluaa auton" ja hänellä oli laaja sanavarasto. Tyttö, joka on nyt juuri 1,5v, sen sijaan ei vielä juurikaan puhu, mutta ymmärtää kyllä puhetta hyvin. Sanavarasto on pari selkeää sanaa ja parikymmentä sellaista, jotka vain perheenjäsen ymmärtää. Lauseita ei ole tullut vielä ainoatakaan. Sun lapsi kuulostaa ihan normaalitahtia kehittyvältä!